Kollektiivinen inhimillinen pääoma ruokakaupan kontekstissa
Välimäki, Pia (2017)
Välimäki, Pia
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706151993
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706151993
Tiivistelmä
Tutkimukseni tavoitteena on tutkia, miten inhimillinen pääoma muodostuu organisaation kollektiiviseksi inhimilliseksi pääomaksi. Tarkoituksena on tutkia minkälaista inhimillistä pääomaa ruokakaupasta löytyy haastattelemalla kaupan työntekijöitä ja kauppiasta. Inhimillisen pääoman tunnistamisen kautta on mahdollisuus ymmärtää sen kehittymistä yrityksen kollektiiviseksi inhimilliseksi pääomaksi, joka mahdollistaa yrityksen menestymistä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sisältää inhimillisen pääoman teoriaa ja resurssipohjaisen johtamisen teoriaa. Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa haastattelin yhdeksää kaupan työntekijää ja kauppiasta. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, joissa oli kolme pääteemaa: minä itse, työyhteisö ja työn tekeminen. Haastateltavista kolme toimivat myyjän tehtävissä, kuusi osastopäälliköinä ja kauppias vastasi koko kaupan toiminnasta. Empiirisen aineiston analysointi perustuu teoriasidonnaiseen sisällönanalyysiin. Sisällönanalyysin avulla oli mahdollisuus muodostaa kollektiivisesta inhimillisestä pääomasta tiivis ymmärrys ja kytkeä tämä tutkimus aikaisempaan tutkimukseen aiheesta.
Tutkimuksen tulosten mukaan yrityksessä on prosesseja, jotka mahdollistavat inhimillisen pääoman muodostumisen kollektiiviseksi resurssiksi. Tässä kontekstissa näiksi prosesseiksi tunnistettiin aika, vapaus, luottamus ja uskallus. Nämä prosessit tulivat ilmi työntekijöiden puheissa. Työntekijät yksilöinä omaavat erilaisia ominaisuuksia, jotka luetaan inhimilliseksi pääomaksi. Ruokakaupassa näitä ominaisuuksia ovat tämän tutkimuksen pohjalta osaaminen, kokemus, henkilökohtaiset piirteet, tieto ja tietotekninen osaaminen. Jaottelu pohjautuu inhimillisen pääoman teoriassa esiteltyyn jaotteluun. Organisaatiotasolla inhimillinen pääoma näyttäytyy työyhteisön piirteinä, yhteistyönä, kommunikointina ja yksilöiden erilaisuutena.
Organisaation inhimillinen pääoma pohjautuu yksilöiden ominaisuuksiin ja se muodostuu kollektiiviseksi yrityksen prosessien avulla. Tunnistamalla nämä prosessit ja panostamalla niiden vahvuuteen ruokakauppa voi edesauttaa kollektiivisen inhimillisen pääoman syntymistä ja näin vahvistaa omaa sekä työntekijöiden osaamista.
Tutkimuksen tulosten mukaan yrityksessä on prosesseja, jotka mahdollistavat inhimillisen pääoman muodostumisen kollektiiviseksi resurssiksi. Tässä kontekstissa näiksi prosesseiksi tunnistettiin aika, vapaus, luottamus ja uskallus. Nämä prosessit tulivat ilmi työntekijöiden puheissa. Työntekijät yksilöinä omaavat erilaisia ominaisuuksia, jotka luetaan inhimilliseksi pääomaksi. Ruokakaupassa näitä ominaisuuksia ovat tämän tutkimuksen pohjalta osaaminen, kokemus, henkilökohtaiset piirteet, tieto ja tietotekninen osaaminen. Jaottelu pohjautuu inhimillisen pääoman teoriassa esiteltyyn jaotteluun. Organisaatiotasolla inhimillinen pääoma näyttäytyy työyhteisön piirteinä, yhteistyönä, kommunikointina ja yksilöiden erilaisuutena.
Organisaation inhimillinen pääoma pohjautuu yksilöiden ominaisuuksiin ja se muodostuu kollektiiviseksi yrityksen prosessien avulla. Tunnistamalla nämä prosessit ja panostamalla niiden vahvuuteen ruokakauppa voi edesauttaa kollektiivisen inhimillisen pääoman syntymistä ja näin vahvistaa omaa sekä työntekijöiden osaamista.