Vapauttavat rajat - Näyttelijän ele näyttelijäntyötä muotoilevana rajoitteena Hanno Eskolan ohjaamassa ja käsikirjoittamassa esityksessä Rougé Dérangée, Tampereen Yliopisto 2012
Häkkinen, Laura (2017)
Häkkinen, Laura
2017
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706151982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706151982
Tiivistelmä
Tutkin työssäni rajoitetta ohjaajan ja näyttelijän työkaluna, purkamalla esiin fyysisiä näyttelijäntyön tekniikoita ohjaaja Hanno Eskolan Rouge Dérangée-teoksesta (2012, Tampereen yliopisto) ja kahdesta sen näyttelijäsuorituksesta. Esityksen näyttelijöistä haastattelin näyttelijä Johanna Kuuvaa ja näyttelijä Maiju-Riina Huttusta. Tarkoitan rajoitteella muun muassa fyysisiä tekniikoita ja niiden osia, joiden avulla näyttelijäntyötä voi muotoilla esteettisesti, tekemällä valintoja lavalle päätyvän ilmaisun suhteen. Tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt teemahaastatteluja, sekä alaan liittyvää kirjallisuutta. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus jota puran sisällönanalyysillä.
Erika Fisher-Lichten, Robert Cohenin, Maya Tångeberg-Grischinin, Mia Pätsin sekä Yoshi Oidan teokset ovat toimineet keskeisimpänä lähdeaineistonani. Olen tutustunut myös Harri Veivon ja Tomi Huttusen kirjaan semiotiikasta, koska Hanno Eskolan teatteri liittyy hänen omien sanojensa mukaan vahvasti semiotiikkaan. Eskolalle näyttelijäntyö on suurelta osin merkkikieltä. Hanno Eskolan teatterissa eleiden tasolla esitetään tekstin lisäksi runsaasti merkkejä.
Osoitan työssäni, että rajoitteen käsite sopii ohjaajan ajattelun työkaluksi hyvin. Se kuvaa asioita jotka voivat vaikuttaa näyttelijäntyöhön laajemmin, kuin yleensä lähes samassa merkityksessä käytettävät käsitteet este (Robert Cohen), merkkilippu (Robert Cohen), näyttelijän tehtävä (Konstantin Stanislavski), sekä muut vastaavat käsitteet.
Laajasti käsitettynä näyttelijäntyöllisen rajoite-työkalun avulla näyttelijäntyötä voi purkaa pieniin osatekijöihin. Näistä voidaan kommunikoida ohjaajan sekä näyttelijän välillä. Näyttelijän rajoitteina voivat toimia tarkoituksella valitut rajoitteet. Näyttelijän rajoitteina voivat toimia myös tahattomat tai väistämättömät rajoitteet. Näyttelijän rajoitteet ovat aina psykofyysisiä ja ilmenevät tavalla tai toisella sekä näyttelijän mielessä, että kehossa. Samaan aikaan valitut, tai näyttelijän suorituksessa ilmenevät rajoitteet alkavat muotoilla sitä, mitä muut näyttelijät tekevät, esimerkiksi suhtautumistapana rajoitetta tekevään näyttelijään. Näin ne alkavat toimia rajoitteina myös näyttelijäryhmälle. Rajoitteet ovat myös ihmisten välisiä. Ne voivat olla myös suhteessa yleisöön, tilaan ja esimerkiksi valoihin. Osa rajoitteista on valittu, tai tullut mukaan jo kauan ennen esityshetkeä.
Usein ohjaajille ja näyttelijöille vakiintuu heidän työskennellessään tietyt käsitteet, jotka merkitsevät tiettyjä sisältöjä. Nämä voivat vaihdella eri ohjaajilla. Jatkossa voisikin olla paikallaan pohtia ainakin ohjaajien ja näyttelijöiden välistä kommunikaatiota. Toisaalta myös näyttelijäntyön hienovireiset nyanssit voisivat olla mielenkiintoisia tutkimuskohteita. Tutkimuskohteita voisivat olla lisäksi monet muut näyttelijäntyön tekniikat (tempo, aksentti ja niin edelleen), jotka ovat yhteisiä eri tyylilajeille ja joiden avulla tyylilajeja hallitaan. Rajoitteen ideaan liittyy paradoksi. Raja sekä kahlitsee, että vapauttaa. Rajoite yhtä aikaa sulkee pois valintoja, mutta myös mahdollistaa yhä uusia valintoja, koska aina voi valita jotakin, sovitunkin muodon puitteissa.
Erika Fisher-Lichten, Robert Cohenin, Maya Tångeberg-Grischinin, Mia Pätsin sekä Yoshi Oidan teokset ovat toimineet keskeisimpänä lähdeaineistonani. Olen tutustunut myös Harri Veivon ja Tomi Huttusen kirjaan semiotiikasta, koska Hanno Eskolan teatteri liittyy hänen omien sanojensa mukaan vahvasti semiotiikkaan. Eskolalle näyttelijäntyö on suurelta osin merkkikieltä. Hanno Eskolan teatterissa eleiden tasolla esitetään tekstin lisäksi runsaasti merkkejä.
Osoitan työssäni, että rajoitteen käsite sopii ohjaajan ajattelun työkaluksi hyvin. Se kuvaa asioita jotka voivat vaikuttaa näyttelijäntyöhön laajemmin, kuin yleensä lähes samassa merkityksessä käytettävät käsitteet este (Robert Cohen), merkkilippu (Robert Cohen), näyttelijän tehtävä (Konstantin Stanislavski), sekä muut vastaavat käsitteet.
Laajasti käsitettynä näyttelijäntyöllisen rajoite-työkalun avulla näyttelijäntyötä voi purkaa pieniin osatekijöihin. Näistä voidaan kommunikoida ohjaajan sekä näyttelijän välillä. Näyttelijän rajoitteina voivat toimia tarkoituksella valitut rajoitteet. Näyttelijän rajoitteina voivat toimia myös tahattomat tai väistämättömät rajoitteet. Näyttelijän rajoitteet ovat aina psykofyysisiä ja ilmenevät tavalla tai toisella sekä näyttelijän mielessä, että kehossa. Samaan aikaan valitut, tai näyttelijän suorituksessa ilmenevät rajoitteet alkavat muotoilla sitä, mitä muut näyttelijät tekevät, esimerkiksi suhtautumistapana rajoitetta tekevään näyttelijään. Näin ne alkavat toimia rajoitteina myös näyttelijäryhmälle. Rajoitteet ovat myös ihmisten välisiä. Ne voivat olla myös suhteessa yleisöön, tilaan ja esimerkiksi valoihin. Osa rajoitteista on valittu, tai tullut mukaan jo kauan ennen esityshetkeä.
Usein ohjaajille ja näyttelijöille vakiintuu heidän työskennellessään tietyt käsitteet, jotka merkitsevät tiettyjä sisältöjä. Nämä voivat vaihdella eri ohjaajilla. Jatkossa voisikin olla paikallaan pohtia ainakin ohjaajien ja näyttelijöiden välistä kommunikaatiota. Toisaalta myös näyttelijäntyön hienovireiset nyanssit voisivat olla mielenkiintoisia tutkimuskohteita. Tutkimuskohteita voisivat olla lisäksi monet muut näyttelijäntyön tekniikat (tempo, aksentti ja niin edelleen), jotka ovat yhteisiä eri tyylilajeille ja joiden avulla tyylilajeja hallitaan. Rajoitteen ideaan liittyy paradoksi. Raja sekä kahlitsee, että vapauttaa. Rajoite yhtä aikaa sulkee pois valintoja, mutta myös mahdollistaa yhä uusia valintoja, koska aina voi valita jotakin, sovitunkin muodon puitteissa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Hetki näyttelijän tilallisena ja kehollisena kokemuksena : Piaf - musiikkiteatteriesityksen kontekstissa
Kärnä, Kirsi (2019)
Pro gradu -tutkielmaMiksi näytteleminen tuntuu hyvältä? Ei koko ajan, mutta hetkittäin. Hetkiin tuntuu tiivistyvän jotain oleellista taiteesta ja elämästä. Tätä tutkielmaa on motivoinut omakohtainen, hyvä esiintymiskokemus Piaf- rajun elämän ... -
Näyttelijän karisma. Silmänlumetta vai armolahjaa?
JÄRVINEN, SIMO (2008)
Pro gradu -tutkielmaTutkin Pro Gradu-tutkielmassani karisman käsitettä. Tämän lisäksi selvitin näyttelijän karismaa ja sitä, mitkä ominaisuudet tekevät näyttelijästä karismaattisen. Empiirisessä osiossa tutkin lukiolaisten mielikuvia karismasta ... -
Legendaarisen näyttelijän paluu - Aarne Orjatsalon Suomen vuodet 1929 - 1931
REUNA, PAULA (2010)
Pro gradu -tutkielmaSIVUAINELAUDATUR Näyttelijä Aarne Orjatsalo (1883-1941), aiemmin Riddelin, nousi jo nuorena legendaariseksi esiintyjäksi ja vaikuttajaksi suomalaisessa teatterielämässä. Hän sai kiittäviä arvosteluja esiintyessään uransa ...