Strategiaviestintä tuotanto-organisaatiossa : Case: Walki Oy
Valkama, Ringa (2017)
Valkama, Ringa
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706091907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706091907
Tiivistelmä
Organisaatiot laativat strategioita saavuttaakseen kilpailuetua ja vahvistaakseen asemaansa toimintaympäristössään. Yhä enenevissä määrin strategian toimeenpano nähdään keskeisemmäksi tehtäväksi kuin hyvän strategian laatiminen. Esimiehen rooli strategian toimeenpanossa on merkittävä. Esimiehellä on tahtomattaankin suuri vaikutus strategiasta tehtyihin tulkintoihin ja merkityksiin lähes lakkaamatta.
Johtaminen ja viestintä ovat erottamattomat: ilman viestintää ei voi johtaa. Viestintä on esimiehen tärkein johtamisen työväline ja keino. Viestinnän kirjallisuudessa käy yhä enenevissä määrin selväksi, että viestintä ei ole vain asiantuntijan työtä vaan osa arkista esimiestyötä ja vaikuttamista. Viestintäympäristömme sähköistyessä ja muutoksen vauhdin kasvaessa viestintä on käynyt yhä monimuotoisemmaksi ja sen merkitys niin työ- kuin arkielämässä kasvaa koko ajan. Viestinnän avulla työyhteisön osat liitetään toisiinsa ja koko työyhteisö ympäristöönsä.
Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata strategiaviestinnän nykytilaa tuotanto-organisaatiossa. Tarkastelussa on kaikki sisäisen viestinnän kanavat, mutta päähuomio kiinnitetään esimiehen ja alaisen väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Teoriaosuudessa pohditaan esimiehen asemaa strategiaviestijänä. Tutkielman kohdeorganisaationa oli Walki Oy:n Valkeakosken yksikön tuotanto-organisaatio. Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastatteluita, jotka suoritettiin loppuvuodesta 2011.
Tutkimuksen tulosten mukaan kohdeorganisaatiossa tulisi lisätä ja kehittää viestintää niin strategian sisällöstä, strategiaprosessista kuin strategian toimeenpanoa tukevaa viestintää. Organisaation tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen, miten se pystyy tukemaan esimiehiä strategiavaikuttajan roolissa. Työntekijät kokevat lähiesimiehen tärkeimmäksi strategiaviestinnän kanavaksi ja toivovat vuorovaikutteista pohdintaa siitä, mitä strategia heidän työssään tarkoittaa.
Onnistuneella strategiaviestinnällä pystytään ehkäisemään mahdollista muutosvastarintaa, joka usein johtuu tietämättömyydestä tai pelosta. Yksi strategiaviestinnän perimmäisistä tarkoituksista on lisätä organisaation avoimuutta ja sitä kautta luottamusta, joka on kaiken yhteistoiminnan perusta.
Johtaminen ja viestintä ovat erottamattomat: ilman viestintää ei voi johtaa. Viestintä on esimiehen tärkein johtamisen työväline ja keino. Viestinnän kirjallisuudessa käy yhä enenevissä määrin selväksi, että viestintä ei ole vain asiantuntijan työtä vaan osa arkista esimiestyötä ja vaikuttamista. Viestintäympäristömme sähköistyessä ja muutoksen vauhdin kasvaessa viestintä on käynyt yhä monimuotoisemmaksi ja sen merkitys niin työ- kuin arkielämässä kasvaa koko ajan. Viestinnän avulla työyhteisön osat liitetään toisiinsa ja koko työyhteisö ympäristöönsä.
Tämän tutkielman tavoitteena on kuvata strategiaviestinnän nykytilaa tuotanto-organisaatiossa. Tarkastelussa on kaikki sisäisen viestinnän kanavat, mutta päähuomio kiinnitetään esimiehen ja alaisen väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Teoriaosuudessa pohditaan esimiehen asemaa strategiaviestijänä. Tutkielman kohdeorganisaationa oli Walki Oy:n Valkeakosken yksikön tuotanto-organisaatio. Tutkimusmetodina käytettiin teemahaastatteluita, jotka suoritettiin loppuvuodesta 2011.
Tutkimuksen tulosten mukaan kohdeorganisaatiossa tulisi lisätä ja kehittää viestintää niin strategian sisällöstä, strategiaprosessista kuin strategian toimeenpanoa tukevaa viestintää. Organisaation tulee kiinnittää entistä enemmän huomiota siihen, miten se pystyy tukemaan esimiehiä strategiavaikuttajan roolissa. Työntekijät kokevat lähiesimiehen tärkeimmäksi strategiaviestinnän kanavaksi ja toivovat vuorovaikutteista pohdintaa siitä, mitä strategia heidän työssään tarkoittaa.
Onnistuneella strategiaviestinnällä pystytään ehkäisemään mahdollista muutosvastarintaa, joka usein johtuu tietämättömyydestä tai pelosta. Yksi strategiaviestinnän perimmäisistä tarkoituksista on lisätä organisaation avoimuutta ja sitä kautta luottamusta, joka on kaiken yhteistoiminnan perusta.