Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Monikulttuurinen perhevalmennus ammattilaisten kokemana

Lepola, Susanna (2017)

 
Avaa tiedosto
gradu07376.pdf (791.9Kt)
Lataukset: 



Lepola, Susanna
2017

Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-30
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706081868
Tiivistelmä
Suomessa on yhä enemmän monikulttuurisia perheitä, jotka ovat äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaita. Perhevalmennusta maahanmuuttotaustaisille vieraskielisille asiakkaille toteuttavat julkisen sektorin lisäksi kolmas ja yksityinen sektori. Monikulttuurisesta perhevalmennuksesta on saatavilla rajatusti tutkimustietoa. Monikulttuuristen perheiden terveyden edistämiseksi ja palveluiden yhdenvertaisuuden takaamiseksi tarvitaan näyttöön perustuvaa tutkimusta maahanmuuttajataustaisille asiakasperheille tarjotuista palveluista.

Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata monikulttuurisen perhevalmennuksen toteuttamiseen liittyviä kokemuksia terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta ja miten monikulttuurista perhevalmennusta tulisi heidän mielestään kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa terveydenhuollon ammattilaisten työn tueksi.

Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla fokusryhmähaastatteluin julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla toimivia monikulttuurista perhevalmennusta toteuttavia terveydenhuollon ammattilaisia (N=11). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.

Ammattilaisten kokemuksissa monikulttuurisen perhevalmennuksen toteuttamisesta näyttäytyivät monipuoliset toteuttamistavat yksilöllisille perheille. Monikulttuurisilla perheillä oli yksilöllisiä erityistarpeita perhevalmennuksessa. Ammattilaiset toivat esille monikulttuurisen perhevalmennuksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä, ja heillä oli ehdotuksia monikulttuurisen perhevalmennuksen kehittämiseksi. Esille nousivat myös monikulttuurisen perhevalmennuksen haasteet ja ongelmat.

Tutkimus tuotti uutta ajankohtaista tietoa monikulttuurisesta perhevalmennuksesta eri sektoreilla toimivien ammattilaisten kokemana. Tulokset osoittavat, että monikulttuurisessa perhevalmennuksessa perheiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen on olennaista ja perheiden ohjauksessa tarvitaan moninaisia resursseja. Ammattilaisilla on monenlaisia monikulttuurista perhevalmennusta edistäviä valmiuksia ja halua kehittyä työssään. Erilaiset haasteet on tärkeää tiedostaa monikulttuurista perhevalmennusta kehitettäessä, ja ammattilaisten koulutuksessa tulisi kiinnittää huomiota valmiuksiin kohdata monikulttuurisia perheitä.

Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä monikulttuurista perhevalmennusta ja hoitotyön koulutusta. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta monikulttuurisesta perhevalmennuksesta esimerkiksi erilaisten monikulttuuristen asiakasperheiden näkökulmasta.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [34752]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste