Monikulttuurinen perhevalmennus ammattilaisten kokemana
Lepola, Susanna (2017)
Lepola, Susanna
2017
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-30
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706081868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706081868
Tiivistelmä
Suomessa on yhä enemmän monikulttuurisia perheitä, jotka ovat äitiys- ja lastenneuvoloiden asiakkaita. Perhevalmennusta maahanmuuttotaustaisille vieraskielisille asiakkaille toteuttavat julkisen sektorin lisäksi kolmas ja yksityinen sektori. Monikulttuurisesta perhevalmennuksesta on saatavilla rajatusti tutkimustietoa. Monikulttuuristen perheiden terveyden edistämiseksi ja palveluiden yhdenvertaisuuden takaamiseksi tarvitaan näyttöön perustuvaa tutkimusta maahanmuuttajataustaisille asiakasperheille tarjotuista palveluista.
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata monikulttuurisen perhevalmennuksen toteuttamiseen liittyviä kokemuksia terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta ja miten monikulttuurista perhevalmennusta tulisi heidän mielestään kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa terveydenhuollon ammattilaisten työn tueksi.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla fokusryhmähaastatteluin julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla toimivia monikulttuurista perhevalmennusta toteuttavia terveydenhuollon ammattilaisia (N=11). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Ammattilaisten kokemuksissa monikulttuurisen perhevalmennuksen toteuttamisesta näyttäytyivät monipuoliset toteuttamistavat yksilöllisille perheille. Monikulttuurisilla perheillä oli yksilöllisiä erityistarpeita perhevalmennuksessa. Ammattilaiset toivat esille monikulttuurisen perhevalmennuksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä, ja heillä oli ehdotuksia monikulttuurisen perhevalmennuksen kehittämiseksi. Esille nousivat myös monikulttuurisen perhevalmennuksen haasteet ja ongelmat.
Tutkimus tuotti uutta ajankohtaista tietoa monikulttuurisesta perhevalmennuksesta eri sektoreilla toimivien ammattilaisten kokemana. Tulokset osoittavat, että monikulttuurisessa perhevalmennuksessa perheiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen on olennaista ja perheiden ohjauksessa tarvitaan moninaisia resursseja. Ammattilaisilla on monenlaisia monikulttuurista perhevalmennusta edistäviä valmiuksia ja halua kehittyä työssään. Erilaiset haasteet on tärkeää tiedostaa monikulttuurista perhevalmennusta kehitettäessä, ja ammattilaisten koulutuksessa tulisi kiinnittää huomiota valmiuksiin kohdata monikulttuurisia perheitä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä monikulttuurista perhevalmennusta ja hoitotyön koulutusta. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta monikulttuurisesta perhevalmennuksesta esimerkiksi erilaisten monikulttuuristen asiakasperheiden näkökulmasta.
Tämän Pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli kuvata monikulttuurisen perhevalmennuksen toteuttamiseen liittyviä kokemuksia terveydenhuollon ammattilaisten näkökulmasta ja miten monikulttuurista perhevalmennusta tulisi heidän mielestään kehittää. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa ajankohtaista tietoa terveydenhuollon ammattilaisten työn tueksi.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla fokusryhmähaastatteluin julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla toimivia monikulttuurista perhevalmennusta toteuttavia terveydenhuollon ammattilaisia (N=11). Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Ammattilaisten kokemuksissa monikulttuurisen perhevalmennuksen toteuttamisesta näyttäytyivät monipuoliset toteuttamistavat yksilöllisille perheille. Monikulttuurisilla perheillä oli yksilöllisiä erityistarpeita perhevalmennuksessa. Ammattilaiset toivat esille monikulttuurisen perhevalmennuksen onnistumiseen vaikuttavia tekijöitä, ja heillä oli ehdotuksia monikulttuurisen perhevalmennuksen kehittämiseksi. Esille nousivat myös monikulttuurisen perhevalmennuksen haasteet ja ongelmat.
Tutkimus tuotti uutta ajankohtaista tietoa monikulttuurisesta perhevalmennuksesta eri sektoreilla toimivien ammattilaisten kokemana. Tulokset osoittavat, että monikulttuurisessa perhevalmennuksessa perheiden yksilöllisten tarpeiden huomioiminen on olennaista ja perheiden ohjauksessa tarvitaan moninaisia resursseja. Ammattilaisilla on monenlaisia monikulttuurista perhevalmennusta edistäviä valmiuksia ja halua kehittyä työssään. Erilaiset haasteet on tärkeää tiedostaa monikulttuurista perhevalmennusta kehitettäessä, ja ammattilaisten koulutuksessa tulisi kiinnittää huomiota valmiuksiin kohdata monikulttuurisia perheitä.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä monikulttuurista perhevalmennusta ja hoitotyön koulutusta. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta monikulttuurisesta perhevalmennuksesta esimerkiksi erilaisten monikulttuuristen asiakasperheiden näkökulmasta.