Vienninedistäminen organisaatioverkostossa : Team Finland Venäjällä
Kiviranta, Johanna (2017)
Kiviranta, Johanna
2017
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706081866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706081866
Tiivistelmä
Tutkielmassa perehdytään siihen, miten vienninedistäminen toimii verkostomaisella rakenteella Venäjän toimintaympäristössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Suomen Team Finland -verkosto toimii, ja miten sitä ja vienninedistämistä voidaan kehittää. Tutkimuskysymys oli jaoteltu kolmeen näkökulmaan: verkosto toimintatapana, vienninedistäminen toiminnan kohteena ja Venäjä toimintaympäristönä. Tutkimuksen mukaan Team Finland Venäjällä rakentuu näiden kolmen pilarin varaan ja niiden yhteisvaikutuksesta rakentuu tehokas järjestelmä ja kehitysmahdollisuudet.
Tutkimus oli otteeltaan kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita.Tutkimuksen kohteena oli Suomen julkinen vienninedistämisverkosto Team Finland ja sen Venäjällä vienninedistämistä harjoittavat organisaatiot. Verkostoa tutkittiin kokonaisverkostona, eli verkostoa tarkasteltiin tutkimuksessa toimijana. Teemahaastattelut toteutettiin Suomessa ja Venäjällä joulukuusta 2016 tammikuuhun 2017. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisesti kolmen teema-alueen pohjalta. Analyysissa keskityttiin merkitysten etsimiseen ja tulkitsemiseen.
Tulokset tukivat selkeästi teoriakeskustelussa kolmesta eri teema-alueesta esiin nousseita asioita. Venäjän toimintaympäristö nähtiin ennakoimattomana ja toimintakulttuuri Suomesta poikkeavana, mikä lisää tarvetta vienninedistämistoimijan joustavuuteen ja reagointikykyyn. Vienninedistämisessä korostui tarve palvelukaareen eli toimintoihin, joissa huomioidaan asiakasyrityksen kansainvälistymisen vaiheet ja niihin liittyvät palvelutarpeet. Lisäksi tarve palveluiden jatkumolle korostui, eli tavoite toiminnassa on se, että yritys ei joudu etsimään saatavilla olevia palveluita, vaan ne tuodaan kokonaisuutena. Verkostomaisen toimintatavan eduksi aineistossa nousi se, että se poistaa päällekkäisyyksiä, mahdollistaa palvelukaaren toteutumisen ja parantaa sisäistä kommunikaatiota. Tämän hetkisiksi toiminnan ongelmiksi nousivat muutosviestintä, Team Finlandin palvelulupauksen asteittainen hajanaisuus sekä johtamisen ja koordinaation haasteet.
Johtopäätöksinä todettiin, että verkostomainen toimintatapa toimii Venäjän toimintaympäristössä, mutta sen kehittäminen ja ongelmien ratkaiseminen vaativat aikaa. Verkostomainen toimintatapa mahdollistaa palvelukaaren sekä erilaisten palveluiden tarjoamisen ja kokeilemisen, sekä joustavuutta ja reagointikykyä haastavassa toimintaympäristössä. Tulevaisuudessa Team Finlandin kannattaisi panostaa muutosviestinnän ja johtamisen tutkimukseen, jotta palveluissa tehtävät muutokset menisivät onnistuneesti läpi, ja toiminta ei näyttäisi asiakkaalle sirpaloituneena,hankalana ja vaikeasti ymmärrettävänä.
Tutkimus oli otteeltaan kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastatteluita.Tutkimuksen kohteena oli Suomen julkinen vienninedistämisverkosto Team Finland ja sen Venäjällä vienninedistämistä harjoittavat organisaatiot. Verkostoa tutkittiin kokonaisverkostona, eli verkostoa tarkasteltiin tutkimuksessa toimijana. Teemahaastattelut toteutettiin Suomessa ja Venäjällä joulukuusta 2016 tammikuuhun 2017. Aineiston analyysi tehtiin aineistolähtöisesti kolmen teema-alueen pohjalta. Analyysissa keskityttiin merkitysten etsimiseen ja tulkitsemiseen.
Tulokset tukivat selkeästi teoriakeskustelussa kolmesta eri teema-alueesta esiin nousseita asioita. Venäjän toimintaympäristö nähtiin ennakoimattomana ja toimintakulttuuri Suomesta poikkeavana, mikä lisää tarvetta vienninedistämistoimijan joustavuuteen ja reagointikykyyn. Vienninedistämisessä korostui tarve palvelukaareen eli toimintoihin, joissa huomioidaan asiakasyrityksen kansainvälistymisen vaiheet ja niihin liittyvät palvelutarpeet. Lisäksi tarve palveluiden jatkumolle korostui, eli tavoite toiminnassa on se, että yritys ei joudu etsimään saatavilla olevia palveluita, vaan ne tuodaan kokonaisuutena. Verkostomaisen toimintatavan eduksi aineistossa nousi se, että se poistaa päällekkäisyyksiä, mahdollistaa palvelukaaren toteutumisen ja parantaa sisäistä kommunikaatiota. Tämän hetkisiksi toiminnan ongelmiksi nousivat muutosviestintä, Team Finlandin palvelulupauksen asteittainen hajanaisuus sekä johtamisen ja koordinaation haasteet.
Johtopäätöksinä todettiin, että verkostomainen toimintatapa toimii Venäjän toimintaympäristössä, mutta sen kehittäminen ja ongelmien ratkaiseminen vaativat aikaa. Verkostomainen toimintatapa mahdollistaa palvelukaaren sekä erilaisten palveluiden tarjoamisen ja kokeilemisen, sekä joustavuutta ja reagointikykyä haastavassa toimintaympäristössä. Tulevaisuudessa Team Finlandin kannattaisi panostaa muutosviestinnän ja johtamisen tutkimukseen, jotta palveluissa tehtävät muutokset menisivät onnistuneesti läpi, ja toiminta ei näyttäisi asiakkaalle sirpaloituneena,hankalana ja vaikeasti ymmärrettävänä.