Videopelien kosmeettisista virtuaalihyödykkeistä koettu arvo
Lahti, Tuomas (2017)
Lahti, Tuomas
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706071853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706071853
Tiivistelmä
Videopeleistä on tullut vakiintunut osa viihdeteollisuutta ja kulutuskulttuuria sekä yleinen osa ihmisten päivittäistä elämää. Tänä päivänä virtuaalihyödykkeiden kuluttaminen on merkittävä videopelaamisen osa-alue. Virtuaalihyödykkeistä on tullut yksi suurimmista online-kulutuksen kohteista pelaajille ja niiden myymisestä tärkein ansaintamalli pelikehittäjille. Virtuaalihyödykkeiden myynnin räjähtänyt kasvu on osoittanut, että pelaajilla on tarve kerätä, luoda, esitellä ja erottautua sekä menestyä pelimaailmojen sisällä. Yksi merkittävimmistä virtuaalihyödykkeiden kategorioista on kosmeettinen virtuaalihyödyke, joka on esteettinen attribuutti, kuten pelihahmoon tai pelihahmon esineen ulkonäköön kohdistuva muutos, pelihahmon titteli tai uusi animaatio.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida kosmeettisten virtuaalihyödykkeiden ostamisesta ja käyttämisestä koettua arvoa. Markkinoinnin aiempaan tutkimukseen pohjautuen koettua arvoa tarkasteltiin hyödyistä ja uhrauksista muodostuvana. Koettujen hyötyjen ja uhrausten tunnistamiseen käytettiin taloudellisen, toiminnallisen, emotionaalisen ja symbolisen arvon ulottuvuuksien viitekehystä. Tutkimuksessa kosmeettisten virtuaalihyödykkeiden kuluttamiseen tunnistettiin liitettävän useita erilaisia hyötyjä, joiden avulla kosmeettisten virtuaalihyödykkeiden merkityksiä ja käyttötarkoituksia voidaan ymmärtää aiempaa tarkemmin.
Tutkimus toteutettiin välineellisenä tapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksen kohteeksi valittiin Counter-Strike: Global Offensive -videopeli, jossa myytävien ja käytettävien kosmeettisten virtuaalihyödykkeiden määrä lasketaan tuhansissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto muodostamiseen käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita ja sisällönanalyysiä. Haastateltaviksi valittiin pelaajia, jotka ovat ostaneet ja käyttäneet virtuaalihyödykkeitä tapaustutkimuksen kohteena olevassa pelissä.
Kosmeettisista virtuaalihyödykkeistä merkittävimmiksi koetut hyödyt liittyivät arvon emotionaalisiin ja symbolisiin ulottuvuuksiin, kun taas taloudellisen ja toiminnallisen arvon ulottuvuuksiin liittyvät hyödyt koettiin vähemmän tärkeiksi. Merkittävimmiksi hyödyiksi nousivat ostotapahtuman luoma jännitys, käyttämisestä koetun viihtymisen kasvu, oman statuksen korostaminen sekä sosiaalisten suhteiden vahvistaminen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on analysoida kosmeettisten virtuaalihyödykkeiden ostamisesta ja käyttämisestä koettua arvoa. Markkinoinnin aiempaan tutkimukseen pohjautuen koettua arvoa tarkasteltiin hyödyistä ja uhrauksista muodostuvana. Koettujen hyötyjen ja uhrausten tunnistamiseen käytettiin taloudellisen, toiminnallisen, emotionaalisen ja symbolisen arvon ulottuvuuksien viitekehystä. Tutkimuksessa kosmeettisten virtuaalihyödykkeiden kuluttamiseen tunnistettiin liitettävän useita erilaisia hyötyjä, joiden avulla kosmeettisten virtuaalihyödykkeiden merkityksiä ja käyttötarkoituksia voidaan ymmärtää aiempaa tarkemmin.
Tutkimus toteutettiin välineellisenä tapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksen kohteeksi valittiin Counter-Strike: Global Offensive -videopeli, jossa myytävien ja käytettävien kosmeettisten virtuaalihyödykkeiden määrä lasketaan tuhansissa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jossa aineisto muodostamiseen käytettiin puolistrukturoituja haastatteluita ja sisällönanalyysiä. Haastateltaviksi valittiin pelaajia, jotka ovat ostaneet ja käyttäneet virtuaalihyödykkeitä tapaustutkimuksen kohteena olevassa pelissä.
Kosmeettisista virtuaalihyödykkeistä merkittävimmiksi koetut hyödyt liittyivät arvon emotionaalisiin ja symbolisiin ulottuvuuksiin, kun taas taloudellisen ja toiminnallisen arvon ulottuvuuksiin liittyvät hyödyt koettiin vähemmän tärkeiksi. Merkittävimmiksi hyödyiksi nousivat ostotapahtuman luoma jännitys, käyttämisestä koetun viihtymisen kasvu, oman statuksen korostaminen sekä sosiaalisten suhteiden vahvistaminen.