Valmentava johtaminen suomalaisessa kunnassa
Kinnari, Antti (2017)
Kinnari, Antti
2017
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706071851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201706071851
Tiivistelmä
Valmentava johtaminen on herättänyt kasvavaa kiinnostusta niin yksityisissä kuin julkisissa organisaatioissa ja se nähdään yhtenä keinona vastata muuttuvan toimintaympäristön haasteisiin. Valmentavasta johtamisesta ei kuitenkaan ole yhtä itsenäistä ja kattavaa teoriaa vaan se nähdään pikemminkin johtamista koskevana ajattelutapana, joka on saanut vaikutteita monista eri lähteistä. Tutkimustavoitteena ja -kysymyksenä on selvittää, millaisena ilmiönä valmentava johtaminen näyttäytyy suomalaisessa kunnassa esimiesten näkemysten perusteella. Kysymykseen vastataan kolmen alakysymyksen avulla. Miten valmentava johtaminen näkyy käytännön toimintana ja tekoina? Mitä edellytyksiä valmentavan johtamisen toteutumisella koetaan olevan? Mitä vaikutuksia valmentavalla johtamisella uskotaan olevan?
Tutkimusta varten on kerätty haastatteluaineisto teemahaastattelun keinoin kuudelta suomalaisessa kunnassa työskentelevältä esimieheltä. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä suomalaisen kunnan henkilöstösektorin kanssa. Organisaatio sekä haastateltavat on anonymisoitu. Tutkimusta ei olla tehty toimeksiantona, vaan yhteistyöorganisaation tavoitteena oli tutkimuksen avulla saada oman kehittämistyönsä tueksi tietoa siitä, millaisena valmentava johtaminen näyttäytyy organisaation esimiesten ajattelussa.
Haastatteluaineisto on analysoitu laadullisin menetelmin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Sisällönanalyysin avulla aineisto on luokiteltu vastaamaan ensin kuhunkin alatutkimuskysymykseen ja sen jälkeen on muodostettu yhtenäinen kuva vastaukseksi tutkimuskysymykseen. Analyysissä empiirisestä aineistosta tehtyjä havaintoja verrataan teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tuloksina valmentava johtaminen näyttäytyy suomalaisessa kunnassa toimintana, jossa esimies vuorovaikutuksen keinoin pyrkii vahvistamaan esimies-alaissuhdetta ja valmentavia tekniikoita käyttäen kehittämään työntekijää. Valmentavia tekniikoita ovat esimerkiksi valmiiden ratkaisujen antamisesta pidättäytyminen ja kysymysten käyttö. Valmentavan johtamisen vaikutuksina uskotaan olevan yksilötasolla henkilökohtainen kasvu, sitoutuminen ja työn merkityksellisyyden kohoaminen. Organisaatiotasolla vaikutusten uskotaan olevan innovatiivisuuden, työhyvinvoinnin, tehokkuuden ja asiakaslähtöisyyden kasvu. Valmentavan johtamisen edellytyksinä esimiehen osalta nähdään arviointitaidot, positiivinen ihmiskuva, kyky kohdata työntekijät yksilöinä sekä halu vuorovaikutukseen työntekijöiden kanssa. Jatkotutkimusaiheina ehdotetaan ilmiön tutkimista työntekijöiden kokemuksista käsin esimies-alaissuhteen näkökulmasta sekä oletettujen vaikutusten toteutumisen arviointia.
Tutkimusta varten on kerätty haastatteluaineisto teemahaastattelun keinoin kuudelta suomalaisessa kunnassa työskentelevältä esimieheltä. Tutkimus on toteutettu yhteistyössä suomalaisen kunnan henkilöstösektorin kanssa. Organisaatio sekä haastateltavat on anonymisoitu. Tutkimusta ei olla tehty toimeksiantona, vaan yhteistyöorganisaation tavoitteena oli tutkimuksen avulla saada oman kehittämistyönsä tueksi tietoa siitä, millaisena valmentava johtaminen näyttäytyy organisaation esimiesten ajattelussa.
Haastatteluaineisto on analysoitu laadullisin menetelmin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä käyttäen. Sisällönanalyysin avulla aineisto on luokiteltu vastaamaan ensin kuhunkin alatutkimuskysymykseen ja sen jälkeen on muodostettu yhtenäinen kuva vastaukseksi tutkimuskysymykseen. Analyysissä empiirisestä aineistosta tehtyjä havaintoja verrataan teoreettiseen viitekehykseen.
Tutkimuksen tuloksina valmentava johtaminen näyttäytyy suomalaisessa kunnassa toimintana, jossa esimies vuorovaikutuksen keinoin pyrkii vahvistamaan esimies-alaissuhdetta ja valmentavia tekniikoita käyttäen kehittämään työntekijää. Valmentavia tekniikoita ovat esimerkiksi valmiiden ratkaisujen antamisesta pidättäytyminen ja kysymysten käyttö. Valmentavan johtamisen vaikutuksina uskotaan olevan yksilötasolla henkilökohtainen kasvu, sitoutuminen ja työn merkityksellisyyden kohoaminen. Organisaatiotasolla vaikutusten uskotaan olevan innovatiivisuuden, työhyvinvoinnin, tehokkuuden ja asiakaslähtöisyyden kasvu. Valmentavan johtamisen edellytyksinä esimiehen osalta nähdään arviointitaidot, positiivinen ihmiskuva, kyky kohdata työntekijät yksilöinä sekä halu vuorovaikutukseen työntekijöiden kanssa. Jatkotutkimusaiheina ehdotetaan ilmiön tutkimista työntekijöiden kokemuksista käsin esimies-alaissuhteen näkökulmasta sekä oletettujen vaikutusten toteutumisen arviointia.