Maahanmuuttajien hakeutuminen Kelan tarjoamien sosiaaliturvaetuuksien piiriin : Tampereen Kelan palveluneuvojien kokemuksia ja näkemyksiä
Saarinen, Seppo (2017)
Saarinen, Seppo
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705301752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705301752
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen ja Suomeen muuttavan ulkomaalaistaustaisen väestön määrän kasvu luovat uudenlaisia haasteita Suomen kansallisille viranomaistoimijoille. Julkisen sektorin toimijoiden piirissä kansainvälistyminen ja maahanmuutto näkyvät ulkomaalaistaustaisen asiakaskunnan määrän lisääntymisenä. Maahanmuuton seurauksena muuttuvat toimintaympäristöt tarjoavat viranomaisille uusia mahdollisuuksia, mutta myös uusia haasteita. Asumisperusteisen sosiaaliturvajärjestelmän tarkoituksena on, että Suomeen vakinaisessa asumistarkoituksessa tulevilla henkilöillä on heti oleskeluluvan saamisen jälkeen oikeus sosiaali- ja terveydenhuollon palveluihin ja -etuuksiin. Suomessa sosiaaliturvaa toimeenpanee ja hallinnoi Kansaneläkelaitos, eli Kela. Oikeutta asumisperusteiseen sosiaaliturvaan Suomeen muuttavan henkilön on haettava Kelalta, joka antaa vakuuttamispäätöksen. Kelan toimeenpanemat etuusjärjestelmät ovat luotu vastaamaan henkilöiden tarpeisiin elämän eri tilanteissa.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää Tampereen Kelan palveluneuvojien kokemuksia ja näkemyksiä maahanmuuttajien Kelan tarjoaman sosiaaliturvan piiriin hakeutumisesta. Ensimmäisen tutkimusongelman tarkoituksena on selvittää, kuinka Kelan palveluneuvojat kokevat maahanmuuttajat asiakkaina. Toinen tutkimusongelma pureutuu siihen, kuinka tietoisia maahanmuuttajat ovat heille kuuluvista sosiaaliturvaetuuksista palveluneuvojien näkökulmasta. Kolmannen tutkimusongelman avulla pyritään saamaan palveluneuvojilta näkemyksiä siihen, kuinka Tampereen Kelan asiakasneuvontaa voitaisiin parantaa ja kehittää maahanmuuttaja-asiakkaita palveltaessa.
Tämä tutkielma on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on hankittu puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkielmaa varten haastateltiin seitsemää Tampereen Kelassa työskentelevää palveluneuvojaa. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä, joka tehtiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että maahanmuuttaja-asiakkaat tietävät, mihin Kelan myöntämiin etuuksiin he ovat oikeutettuja. Maahanmuuttaja-asiakkaat hakevat eniten asumiseen liittyviä tukia sekä työttömyysturva- ja lapsiperheiden etuuksia. Maahanmuuttaja-asiakkaat tarvitsevan usein opastusta Kelan etuuksien hakemisessa, mutta heidän toivottiin ohjauksen avulla oppivan vähitellen omatoimisuuteen. Suurin ongelma asiakaspalvelussa ja asiakkaiden omatoimisuuden kehittymisessä oli kielitaidon riittämättömyys. Palveluneuvojat kokivat maahanmuuttaja-asiakkaiden saaman neuvonnan ja tuen palveluiden käyttämiseen olevan riittävällä tasolla. Tutkielman avulla saadut tulokset tukevat aikaisempaa aiheesta tehtyä tutkimusta.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää Tampereen Kelan palveluneuvojien kokemuksia ja näkemyksiä maahanmuuttajien Kelan tarjoaman sosiaaliturvan piiriin hakeutumisesta. Ensimmäisen tutkimusongelman tarkoituksena on selvittää, kuinka Kelan palveluneuvojat kokevat maahanmuuttajat asiakkaina. Toinen tutkimusongelma pureutuu siihen, kuinka tietoisia maahanmuuttajat ovat heille kuuluvista sosiaaliturvaetuuksista palveluneuvojien näkökulmasta. Kolmannen tutkimusongelman avulla pyritään saamaan palveluneuvojilta näkemyksiä siihen, kuinka Tampereen Kelan asiakasneuvontaa voitaisiin parantaa ja kehittää maahanmuuttaja-asiakkaita palveltaessa.
Tämä tutkielma on kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto on hankittu puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Tutkielmaa varten haastateltiin seitsemää Tampereen Kelassa työskentelevää palveluneuvojaa. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysiä, joka tehtiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että maahanmuuttaja-asiakkaat tietävät, mihin Kelan myöntämiin etuuksiin he ovat oikeutettuja. Maahanmuuttaja-asiakkaat hakevat eniten asumiseen liittyviä tukia sekä työttömyysturva- ja lapsiperheiden etuuksia. Maahanmuuttaja-asiakkaat tarvitsevan usein opastusta Kelan etuuksien hakemisessa, mutta heidän toivottiin ohjauksen avulla oppivan vähitellen omatoimisuuteen. Suurin ongelma asiakaspalvelussa ja asiakkaiden omatoimisuuden kehittymisessä oli kielitaidon riittämättömyys. Palveluneuvojat kokivat maahanmuuttaja-asiakkaiden saaman neuvonnan ja tuen palveluiden käyttämiseen olevan riittävällä tasolla. Tutkielman avulla saadut tulokset tukevat aikaisempaa aiheesta tehtyä tutkimusta.