Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktiivinen kansalaisuus palveluna : digitaaliset agorat brittiläisen lapsi- ja nuoriso-osallistumisen palvelumaisemina

Ampuja, Inna (2017)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



Ampuja, Inna
2017

Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-29
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705301747
Tiivistelmä
Tutkielmassa on tarkasteltu brittiläisille lapsille ja nuorille verkkoon toteutettuja osallistumispalveluja. Päähuomio kohdentuu lasten ja nuorten huomioimiseen palvelun käyttäjäryhmänä, jota tarkastellaan verkkosivujen elämyksellisyyden näkökulmasta. Verkkosivuja käsitellään tässä tutkielmassa lasten ja nuorten aktiivisen kansalaisuuden toteuttamisen palvelumaisemina, joista ovat vastuussa pääasiassa kolmannen sektorin toimijat Big Society -mallin mukaisesti.

Aineisto koostuu 17:stä kolmannen sektorin toimijan verkkosivusta, joilta on havainnoitu osallistumistarjoumia netnografiaa hyödyntäen. Aineistosta etsittiin elämyksellisen palvelun rakennuspalikoita, kuten käytettävyyteen, vuorovaikutteisuuteen sekä leikkiin kytkeytyviä ominaisuuksia. Osallistumistilaa tarkasteltiin myös digitaalisten ja fyysisten tilojen sulautumisen sekä olemisen tilan näkökulmasta. Aineisto käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin analysoimalla palvelun elämyksellisyyttä arvioivalla elämyskolmiolla.

Tulosten perusteella osallistuminen palveluna ei vastaa käyttäjäryhmän tarpeisiin elämyksellisenä ja vuorovaikutteisena digitaalisena agorana. Verkkoon ei ole luotu olemisen ja leikkimisen tiloja, joissa aktiiviseksi kansalaiseksi kasvaminen olisi käyttäjäryhmälle luonnollinen tapa. Leikin elementtejä oli kuitenkin hyödynnetty verkkosivujen visuaalisessa ilmeessä sekä yhteiskunnallisista teemoista pääosin irrallaan olevina peleinä, nk. sisäänheittäjinä, jolla voi olla vaikutusta aktiiviseksi kansalaiseksi hivuttautumisessa.

Toisin kuin yksityisen sektorin toiminnassa, käyttäjälähtöisyys ei ole julkisen tai kolmannen sektorin toimijoiden elinehto, jolloin palvelujen optimointi käyttäjäryhmälle jää vähemmälle huomiolle. Lapsi- ja nuorisopolitiikkaa toteuttavien tahojen tulisi poimia yksityisen sektorin palvelukehitykseltä käytettävyyteen liittyviä oppeja, jotka voisivat elävöittää osallistumista ja synnyttää uusia osallisuuden ja kansalaisuuden ilmenemismuotoja. Digipoliittisesta näkökulmasta on kiinnostavaa, että nuoret kansalaiset oppivat verkon toimintamallit yksityisen sektorin toteuttamissa digitaalisissa tiloissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37078]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste