Lupa liikkua : alkuopetuksen opettajien kokemuksia oppituntien liikunnallistamisesta
Lehtinen, Petra (2017)
Lehtinen, Petra
2017
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705261726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705261726
Tiivistelmä
Fyysinen aktiivisuus on vähentynyt lasten ja nuorten elämästä ja maailma on muuttunut istuvampaan suuntaan. Yksi hallituksen tämänhetkisistä kärkihankkeista on saada jokaisen peruskouluikäisen koulupäivään tunti liikettä. Liikkuva koulu -hanke on laajennettu koskemaan kaikkia suomalaisia peruskouluja ja sen tavoitteena on tehdä kouluista aktiivisempia ja liikkuvampia. Tämä tarkoitaa koko koulun toimintakulttuurin liikunnallistamista ja fyysisen aktiivisuuden tuomista koulun käytäntöihin. Koulun toimintakulttuurin kehittämiseen tarvitaan mukaan koko koulun henkilökunta ja opettajat ovat avainasemassa liikunnallisemman toimintakulttuurin luomisessa.
Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää alkuopetuksen opettajien kokemuksia oppituntien liikunnallistamisesta. Tutkimuksessa selvitettiin millaiset tekijät ovat yhteydessä liikunnallistamisen käytännön toteutukseen, millaisia kokemuksia opettajilla on liikunnallistamisen yhteydestä oppilaiden luokkahuonetyöskentelyyn sekä millaisia kokemuksia opettajilla on käytännön toimintamalleista oppituntien liikunnallistamisessa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alkuopetuksessa toimivat kahdeksan luokanopettajaa, jotka toteuttivat oppitunneillaan liikunnallistamiskokeilua neljän viikon ajan. Intervention jälkeen opettajien kokemuksia kartoitettiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan oppituntien liikunnallistamisen käytännön toteutukseen ovat yhteydessä opettajan asenne liikunnallistamista kohtaan, käytännön työn kuormittavuus ja kiire, materiaalin helppo saatavuus ja käyttö, oppituntien sujuvuus liikuntahetkien jälkeen sekä oppilaiden suhtautuminen liikunnallisuuteen. Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat oppituntien liikunnallistamisen olevan yhteydessä oppilaiden jaksamiseen ja keskittymiseen, luokan työrauhaan ja ilmapiiriin sekä oppilaiden motivaatioon ja motorisiin taitoihin. Opettajien kokemusten perusteella liikunnallistamisen käytännön toimintamallit oppitunnilla voidaan jakaa erilaisin opetusjärjestelyin tapahtuvaan liikkumiseen, opettajajohtoiseen liikunnallistamiseen sekä toiminnalliseen opetukseen ja oppilaiden omaehtoisen liikkumisen mahdollistamiseen.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi mietittäessä koulun toimintakulttuurin liikunnallistamista. Tutkimuksen avulla voidaan arvioida oppituntien liikunnallistamiseen yhteydessä olevia tekijöitä ja ne huomioimalla saada koulun toimintakulttuuriin uusia käytäntöjä ja tapoja. Tutkimuksessa esiteltyjen toimintamallien avulla voidaan miettiä fyysisen aktiivisuuden lisäämistä koulu- ja opettajakohtaisesti sopivalla tavalla. Tutkimus antaa myös viitteitä siitä, millaisia yhteyksiä opettajat kokevat oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella olevan luokkahuonetyöskentelyyn.
Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää alkuopetuksen opettajien kokemuksia oppituntien liikunnallistamisesta. Tutkimuksessa selvitettiin millaiset tekijät ovat yhteydessä liikunnallistamisen käytännön toteutukseen, millaisia kokemuksia opettajilla on liikunnallistamisen yhteydestä oppilaiden luokkahuonetyöskentelyyn sekä millaisia kokemuksia opettajilla on käytännön toimintamalleista oppituntien liikunnallistamisessa. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat alkuopetuksessa toimivat kahdeksan luokanopettajaa, jotka toteuttivat oppitunneillaan liikunnallistamiskokeilua neljän viikon ajan. Intervention jälkeen opettajien kokemuksia kartoitettiin puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan oppituntien liikunnallistamisen käytännön toteutukseen ovat yhteydessä opettajan asenne liikunnallistamista kohtaan, käytännön työn kuormittavuus ja kiire, materiaalin helppo saatavuus ja käyttö, oppituntien sujuvuus liikuntahetkien jälkeen sekä oppilaiden suhtautuminen liikunnallisuuteen. Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat oppituntien liikunnallistamisen olevan yhteydessä oppilaiden jaksamiseen ja keskittymiseen, luokan työrauhaan ja ilmapiiriin sekä oppilaiden motivaatioon ja motorisiin taitoihin. Opettajien kokemusten perusteella liikunnallistamisen käytännön toimintamallit oppitunnilla voidaan jakaa erilaisin opetusjärjestelyin tapahtuvaan liikkumiseen, opettajajohtoiseen liikunnallistamiseen sekä toiminnalliseen opetukseen ja oppilaiden omaehtoisen liikkumisen mahdollistamiseen.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi mietittäessä koulun toimintakulttuurin liikunnallistamista. Tutkimuksen avulla voidaan arvioida oppituntien liikunnallistamiseen yhteydessä olevia tekijöitä ja ne huomioimalla saada koulun toimintakulttuuriin uusia käytäntöjä ja tapoja. Tutkimuksessa esiteltyjen toimintamallien avulla voidaan miettiä fyysisen aktiivisuuden lisäämistä koulu- ja opettajakohtaisesti sopivalla tavalla. Tutkimus antaa myös viitteitä siitä, millaisia yhteyksiä opettajat kokevat oppituntien aikaisella fyysisellä aktiivisuudella olevan luokkahuonetyöskentelyyn.