Terveystiedon oppimateriaalit ja laaja-alainen osaaminen : vuonna 2014 uudistuneen perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaiset kokonaisuudet L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen sekä L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen 7. vuosiluokan terveystiedon oppikirjojen ja opettajan oppaiden tehtävissä
Hoivassilta, Marika (2017)
Hoivassilta, Marika
2017
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705261715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705261715
Tiivistelmä
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet uudistuivat vuonna 2014. Siirtymäaika uuden opetussuunnitelman mukaiseen opetukseen alkoi 1.8.2016 vuosiluokilla 1-9. Uuteen opetussuunnitelmaan kirjattiin seitsemän laaja-alaisen osaamisen kokonaisuutta, jotka on sidottu jokaisen oppiaineen tavoitteisiin ja painotettu erikseen vuosiluokille 1-2, 3-6 ja 7-9.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin kahta vuosiluokille 7-9 painotettua laaja-alaista osaamiskokonaisuutta: L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen sekä L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Tarkoituksena oli selvittää, miten nämä laaja-alaiset kokonaisuudet ilmenevät terveystiedon opettajan oppaiden ja oppikirjojen tehtäväosioissa. Aineistoksi valittiin uuden opetussuunnitelman mukaiset 7. vuosiluokan terveystiedon oppimateriaalit neljältä eri oppimateriaalikustantajalta.
Aineiston analyysissa hyödynnettiin laadullista ja määrällistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa käytettiin ensin teorialähtöistä määrällistä sisällön erittelyä kuvaamaan, kuinka paljon valittujen laaja-alaisten kokonaisuuksien sisältöjä esiintyy oppimateriaaleissa. Näin saatiin myös systemaattisesti kerättyä aineistosta kaikki laaja-alaista osaamista kehittävät tehtävät seuraavaa vaihetta varten. Toisessa vaiheessa hyödynnettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia tehtävien luokitteluun, minkä avulla tehtäviä voitiin kuvailla myös sisällöllisesti.
Kaiken kaikkiaan laaja-alaisia sisältöjä esiintyi tehtävissä melko vähän, ja myös molempien tutkimuskohteena olevien kokonaisuuksien esiintymisessä havaittiin jonkin verran puutteita. Havaitut laaja-alaista osaamista kehittävät tehtävät olivat kuitenkin pääosin monipuolisia sekä korkeatasoisia, mutta niissäkin havaittiin vaihtelua. Molemmat laaja-alaiset kokonaisuudet olivat pääosin enemmän edustettuina opettajan oppaissa kuin oppikirjoissa. Lisäksi oppimateriaalikustantajien välillä havaittiin eroja.
Tarkasteltujen laaja-alaisten kokonaisuuksien vähäisyys oppimateriaaleissa saattaa johtaa siihen, että ne eivät välttämättä ankkuroidu terveystiedon opetukseen automaattisesti. Tämä on haaste etenkin oppimateriaalisidonnaisessa terveystiedon opetuksessa ja kiireisessä koulumaailmassa. Monipuoliset tehtävät kuitenkin huomioivat opetussuunnitelman mukaiset laaja-alaiset kokonaisuudet ja antavat näin opettajalle hyvän pohjan opetukseen.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin kahta vuosiluokille 7-9 painotettua laaja-alaista osaamiskokonaisuutta: L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen sekä L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Tarkoituksena oli selvittää, miten nämä laaja-alaiset kokonaisuudet ilmenevät terveystiedon opettajan oppaiden ja oppikirjojen tehtäväosioissa. Aineistoksi valittiin uuden opetussuunnitelman mukaiset 7. vuosiluokan terveystiedon oppimateriaalit neljältä eri oppimateriaalikustantajalta.
Aineiston analyysissa hyödynnettiin laadullista ja määrällistä sisällönanalyysia. Tutkimuksessa käytettiin ensin teorialähtöistä määrällistä sisällön erittelyä kuvaamaan, kuinka paljon valittujen laaja-alaisten kokonaisuuksien sisältöjä esiintyy oppimateriaaleissa. Näin saatiin myös systemaattisesti kerättyä aineistosta kaikki laaja-alaista osaamista kehittävät tehtävät seuraavaa vaihetta varten. Toisessa vaiheessa hyödynnettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia tehtävien luokitteluun, minkä avulla tehtäviä voitiin kuvailla myös sisällöllisesti.
Kaiken kaikkiaan laaja-alaisia sisältöjä esiintyi tehtävissä melko vähän, ja myös molempien tutkimuskohteena olevien kokonaisuuksien esiintymisessä havaittiin jonkin verran puutteita. Havaitut laaja-alaista osaamista kehittävät tehtävät olivat kuitenkin pääosin monipuolisia sekä korkeatasoisia, mutta niissäkin havaittiin vaihtelua. Molemmat laaja-alaiset kokonaisuudet olivat pääosin enemmän edustettuina opettajan oppaissa kuin oppikirjoissa. Lisäksi oppimateriaalikustantajien välillä havaittiin eroja.
Tarkasteltujen laaja-alaisten kokonaisuuksien vähäisyys oppimateriaaleissa saattaa johtaa siihen, että ne eivät välttämättä ankkuroidu terveystiedon opetukseen automaattisesti. Tämä on haaste etenkin oppimateriaalisidonnaisessa terveystiedon opetuksessa ja kiireisessä koulumaailmassa. Monipuoliset tehtävät kuitenkin huomioivat opetussuunnitelman mukaiset laaja-alaiset kokonaisuudet ja antavat näin opettajalle hyvän pohjan opetukseen.