#minä ja Instagram : identiteetti ja profiilityö nuorilla sosiaalisen median käyttäjillä
Stenhammar, Mira (2017)
Stenhammar, Mira
2017
Yhteiskuntatutkimuksen tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705261712
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705261712
Tiivistelmä
Tämä pro gradu -tutkielma tutki sitä, miten sosiaalinen media ja sieltä erityisesti Instagram-sovellus on yhteydessä nuorten toimintaan, itsensä tuottamiseen sekä kokemukseen itsestä. Pyrkimyksenä oli myös kartoittaa sitä, minkälaisia normeja kuvallistunut kulttuuri on asettanut nuorten minän tuottamiselle, minkälaista profiilityötä sovelluksessa tehdään, millä tavoin itsetunto ilmenee sovelluksessa sekä, miten online- ja offline-identiteetit kietoutuvat yhteen. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietämystä sosiaalisesta mediasta ja tuoda nuorten ajatuksia sosiaalisesta mediasta esille.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median sekä Insta-gram-sovelluksen esittelystä, mediakulttuurin ja profiilityön käsitteen esittelystä sekä nuorten online-identiteetin rakentumisesta ja itsetunnosta. Tutkielma on laadullinen tutkimus ja tutkimuksen kohderyhmänä toimivat 17-28 -vuotiaat nuoret Tampereelta ja Lahdesta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tarkastelun kohteena olivat heidän tietämys sekä omakohtaiset kokemukset Instagramista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Instagram on yhteydessä nuorten toimintaan muun muassa niin, että profiilityön avulla tuotetaan sovellukseen tietynlainen toimija. Profiili pysyy koko ajan keskeneräisenä, jota säädellään ja hallinnoidaan erinäisin keinoin, kuten esimerkiksi kuvia muokkaamalla. Instagramilla koettiin olevan yhteys myös nuorten itsetuntoon ja tämä haastateltavien mukaan näyttäytyi esimerkiksi eräänlaisena huomion hakemisena sovelluksessa. Instagram on yhteydessä nuorten toimintaan myös sovelluksen ulkopuolella. Tämän pro gradu -tutkimuksen tulosten mukaan Instagramin yhteys toimintaan voi olla positiivi-nen, esimerkiksi mahdollistamalla uusien ihmissuhteiden muodostumisen tai negatiivinen, esimerkiksi aiheuttamalla riippuvuutta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että sosiaalisella medialla on yhteys monilla nuorten elämän osa-alueilla. Instagram luo toimijoilleen toiminnan kehän, jossa yksilö rakentaa minäkuvaansa. Tässä toiminnan kehässä profiilityö, itsetunto ja muilta saatu palaute näyttäytyvät tärkeinä tekijöinä ja ovat riippuvaisia toisistaan. Sosiaalisen median nuoriin käyttäjiin keskittyvää tutkimusta olisi tarpeen lisätä entisestään ja laajentaa koskettamaan myös nuorempia käyttäjiä. Tämän myötä ymmärrystä nuorten toiminnasta olisi mahdollista lisätä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalisen median sekä Insta-gram-sovelluksen esittelystä, mediakulttuurin ja profiilityön käsitteen esittelystä sekä nuorten online-identiteetin rakentumisesta ja itsetunnosta. Tutkielma on laadullinen tutkimus ja tutkimuksen kohderyhmänä toimivat 17-28 -vuotiaat nuoret Tampereelta ja Lahdesta. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tarkastelun kohteena olivat heidän tietämys sekä omakohtaiset kokemukset Instagramista. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä.
Instagram on yhteydessä nuorten toimintaan muun muassa niin, että profiilityön avulla tuotetaan sovellukseen tietynlainen toimija. Profiili pysyy koko ajan keskeneräisenä, jota säädellään ja hallinnoidaan erinäisin keinoin, kuten esimerkiksi kuvia muokkaamalla. Instagramilla koettiin olevan yhteys myös nuorten itsetuntoon ja tämä haastateltavien mukaan näyttäytyi esimerkiksi eräänlaisena huomion hakemisena sovelluksessa. Instagram on yhteydessä nuorten toimintaan myös sovelluksen ulkopuolella. Tämän pro gradu -tutkimuksen tulosten mukaan Instagramin yhteys toimintaan voi olla positiivi-nen, esimerkiksi mahdollistamalla uusien ihmissuhteiden muodostumisen tai negatiivinen, esimerkiksi aiheuttamalla riippuvuutta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että sosiaalisella medialla on yhteys monilla nuorten elämän osa-alueilla. Instagram luo toimijoilleen toiminnan kehän, jossa yksilö rakentaa minäkuvaansa. Tässä toiminnan kehässä profiilityö, itsetunto ja muilta saatu palaute näyttäytyvät tärkeinä tekijöinä ja ovat riippuvaisia toisistaan. Sosiaalisen median nuoriin käyttäjiin keskittyvää tutkimusta olisi tarpeen lisätä entisestään ja laajentaa koskettamaan myös nuorempia käyttäjiä. Tämän myötä ymmärrystä nuorten toiminnasta olisi mahdollista lisätä.