Kyberriskeiltä suojautuminen ja kybervakuutusmarkkinat Suomessa
Roikola, Tia (2017)
Roikola, Tia
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705261710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705261710
Tiivistelmä
Teknologia ja digitalisoituminen ovat mahdollistaneet paljon, mutta samalla altistaneet maailman uudenlaisille riskeille. Kyberriskit ovat esimerkki näistä uusista riskeistä, jotka ovat lisään-tyneet merkittävästi viimeisen kymmenen vuoden aikana, koska yhä useammat laitteet on yhdistetty internettiin. Kyberriskit ovat tänä päivänä laajalle levinneitä ja yritykset niiden koosta ja toimialasta riippumatta altistuvat näille riskeille.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten suomalaiset yritykset ovat suojautuneet kyberriskeiltä sekä millaiset ovat Suomen kybervakuutusmarkkinat vuonna 2016. Kyberilmiö on Suomessa vielä toistaiseksi vähän tutkittu aihe ja samalla äärimmäisen ajankohtainen. Myös vakuutusyhtiöt ovat reagoineet tähän uuteen riskiin lanseeraamalla kybervakuutuksen. Ensim-mäiset kybervakuutus tuotteet lanseerattiin jo kymmenisen vuotta sitten Yhdysvalloissa. Suomessa kybervakuutusta alettiin myydä noin neljä vuotta sitten ulkomaalaisen vakuutusyhtiön toimesta ja viimeisen vuoden aikana myös osa suomalaisista vakuutusyhtiöistä on ottanut ky-bervakuutuksen tuotevalikoimaansa, vastatakseen tähän jatkuvasti kasvavaan riskiin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusmetodina toimi-vat teemahaastattelut. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta eri kyberriski ja kybervakuutus asian-tuntijaa, jotka muodostivat tutkimuksen empiirisen osion. Tutkimuksessa syvennyttiin ensin kyberriskeiltä suojautumisen keinoihin, jonka jälkeen tutkittiin kybervakuutusmarkkinoiden tilaa Suomessa vuonna 2016. Yhteenvetona tutkimustuloksista voidaan todeta, että Suomessa kyberriskitietoisuus on jatkuvasti nousussa kaiken kokoisissa yhtiöissä. Riskitietoisuuden ja riskeiltä suojautumisen taso vaihtelee yrityskoon mukaan. Suomen kybervakuutusmarkkinoilla on kova kilpailu ja kybervakuutuksen hinnat ovat alhaiset pienestä vahinkokehityksestä johtu-en. Tästä huolimatta kybervakuutuksen myynti koetaan haastavaksi. Merkittävä tutkimustulos oli myös se, että yrityksillä ja vakuutusyhtiöillä on hyvin erilainen näkemys kybervakuutuksen tarpeellisuudesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kybervakuutus ei ole vielä täysin ottanut paik-kaansa Suomen vakuutusmarkkinoilla, mutta tulevaisuus näyttää kuitenkin lupaavalta yritysten kasvavan riskitietoisuuden, riskien lisääntymisen sekä muun muassa uudistuvan EU:n tietosuo-jalainsäädännön johdosta.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten suomalaiset yritykset ovat suojautuneet kyberriskeiltä sekä millaiset ovat Suomen kybervakuutusmarkkinat vuonna 2016. Kyberilmiö on Suomessa vielä toistaiseksi vähän tutkittu aihe ja samalla äärimmäisen ajankohtainen. Myös vakuutusyhtiöt ovat reagoineet tähän uuteen riskiin lanseeraamalla kybervakuutuksen. Ensim-mäiset kybervakuutus tuotteet lanseerattiin jo kymmenisen vuotta sitten Yhdysvalloissa. Suomessa kybervakuutusta alettiin myydä noin neljä vuotta sitten ulkomaalaisen vakuutusyhtiön toimesta ja viimeisen vuoden aikana myös osa suomalaisista vakuutusyhtiöistä on ottanut ky-bervakuutuksen tuotevalikoimaansa, vastatakseen tähän jatkuvasti kasvavaan riskiin.
Tutkimus toteutettiin käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää ja tutkimusmetodina toimi-vat teemahaastattelut. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta eri kyberriski ja kybervakuutus asian-tuntijaa, jotka muodostivat tutkimuksen empiirisen osion. Tutkimuksessa syvennyttiin ensin kyberriskeiltä suojautumisen keinoihin, jonka jälkeen tutkittiin kybervakuutusmarkkinoiden tilaa Suomessa vuonna 2016. Yhteenvetona tutkimustuloksista voidaan todeta, että Suomessa kyberriskitietoisuus on jatkuvasti nousussa kaiken kokoisissa yhtiöissä. Riskitietoisuuden ja riskeiltä suojautumisen taso vaihtelee yrityskoon mukaan. Suomen kybervakuutusmarkkinoilla on kova kilpailu ja kybervakuutuksen hinnat ovat alhaiset pienestä vahinkokehityksestä johtu-en. Tästä huolimatta kybervakuutuksen myynti koetaan haastavaksi. Merkittävä tutkimustulos oli myös se, että yrityksillä ja vakuutusyhtiöillä on hyvin erilainen näkemys kybervakuutuksen tarpeellisuudesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että kybervakuutus ei ole vielä täysin ottanut paik-kaansa Suomen vakuutusmarkkinoilla, mutta tulevaisuus näyttää kuitenkin lupaavalta yritysten kasvavan riskitietoisuuden, riskien lisääntymisen sekä muun muassa uudistuvan EU:n tietosuo-jalainsäädännön johdosta.