Yrityskauppojen vaikutus ostavan yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn ja arvoon
Salminen, Justus (2017)
Salminen, Justus
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705191632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705191632
Tiivistelmä
Yrityskauppojen merkitys yritysjohdon strategisena työkaluna on kasvanut globaaleilla markkinoilla suuresti. Niiden avulla pyritään kasvattamaan ja kehittämään yrityksen liiketoimintaa laajentumalla toisille markkinoille tai vahvistamalla yrityksen asemaa sen nykyisillä markkinoilla. Yrityskaupoilla voi olla merkittävä vaikutus yrityksen ja sen sidos-ryhmien taloudelliseen suorituskykyyn ja hyvinvointiin. Yrityskauppojen vaikutuksia yritysten taloudelliseen suorituskykyyn ja arvoon on tutkittu paljon, mutta kaikkia osapuolia tyydyttävää vastausta aiheeseen ei ole vielä saatu.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia suomalaisten pörssiyhtiöiden vuosina 2008-2015 tekemien yrityskauppojen vaikutusta ostavana osapuolena olevan yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn sekä arvoon. Lisäksi tutkittiin onko yrityskauppojen kansainvälisyydellä, ostavan yrityksen koolla ja yrityskaupan osapuolten toimialasidonnaisuudella vaikutusta yrityskaupan taloudelliseen onnistumiseen. Tutkimusaineisto muodostui 99:stä suomalaisten pörssiyhtiöiden tekemästä yrityskaupasta ja niiden ostavana osapuolena olevan yrityksen taloudellisesta datasta. Yrityskauppojen vaikusta ostavan yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn tutkittiin tunnusluvuille tehdyn toistettujen mittausten t-testin avulla ja vaikutusta ostavan yrityksen arvoon puolestaan epänormaaleja tuottoja tutkivalla tapahtumatutkimuksella.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityskaupat eivät paranna ostavan yrityksen taloudellista suorituskykyä ainakaan tutkittujen tunnuslukujen osalta. Päinvastoin, tutkimuksen perusteella yrityskaupan ostavana osapuolena olevien yritysten suorituskyky heikkeni tai pysyi kutakuinkin ennallaan. Yrityskauppojen havaittiin vaikuttavan myös ostavan yrityksen arvoon. Lyhyellä aikavälillä, etenkin julkistamispäivän ympärillä, yrityskaupat tuottivat merkittäviä positiivisia epänormaaleita tuottoja, kun taas pitkällä aikavälillä epänormaalit tuotot olivat negatiivisia. Lisäksi ostavan yrityksen koon, yrityskaupan kansainvälisyyden sekä yrityskaupan osapuolten toimialasidonnaisuuden havaittiin vaikuttavan yrityskaupan taloudelliseen onnistumiseen.
Tämän tutkielman perusteella yrityskaupan kohdeyritys tulisi valita yrityskaupalle asetettujen tavoitteiden mukaan, sillä erilaisten yrityskauppojen havaittiin johtavan vaikutuksiltaan erilaisiin lopputuloksiin. Tutkimustuloksista ei voida kuitenkaan tehdä muihin aineistoihin yleistettävissä olevia johtopäätöksiä, sillä tehtyjen rajausten jälkeen tutkimus-aineisto ei ollut satunnaisotantaan perustuva.
Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia suomalaisten pörssiyhtiöiden vuosina 2008-2015 tekemien yrityskauppojen vaikutusta ostavana osapuolena olevan yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn sekä arvoon. Lisäksi tutkittiin onko yrityskauppojen kansainvälisyydellä, ostavan yrityksen koolla ja yrityskaupan osapuolten toimialasidonnaisuudella vaikutusta yrityskaupan taloudelliseen onnistumiseen. Tutkimusaineisto muodostui 99:stä suomalaisten pörssiyhtiöiden tekemästä yrityskaupasta ja niiden ostavana osapuolena olevan yrityksen taloudellisesta datasta. Yrityskauppojen vaikusta ostavan yrityksen taloudelliseen suorituskykyyn tutkittiin tunnusluvuille tehdyn toistettujen mittausten t-testin avulla ja vaikutusta ostavan yrityksen arvoon puolestaan epänormaaleja tuottoja tutkivalla tapahtumatutkimuksella.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityskaupat eivät paranna ostavan yrityksen taloudellista suorituskykyä ainakaan tutkittujen tunnuslukujen osalta. Päinvastoin, tutkimuksen perusteella yrityskaupan ostavana osapuolena olevien yritysten suorituskyky heikkeni tai pysyi kutakuinkin ennallaan. Yrityskauppojen havaittiin vaikuttavan myös ostavan yrityksen arvoon. Lyhyellä aikavälillä, etenkin julkistamispäivän ympärillä, yrityskaupat tuottivat merkittäviä positiivisia epänormaaleita tuottoja, kun taas pitkällä aikavälillä epänormaalit tuotot olivat negatiivisia. Lisäksi ostavan yrityksen koon, yrityskaupan kansainvälisyyden sekä yrityskaupan osapuolten toimialasidonnaisuuden havaittiin vaikuttavan yrityskaupan taloudelliseen onnistumiseen.
Tämän tutkielman perusteella yrityskaupan kohdeyritys tulisi valita yrityskaupalle asetettujen tavoitteiden mukaan, sillä erilaisten yrityskauppojen havaittiin johtavan vaikutuksiltaan erilaisiin lopputuloksiin. Tutkimustuloksista ei voida kuitenkaan tehdä muihin aineistoihin yleistettävissä olevia johtopäätöksiä, sillä tehtyjen rajausten jälkeen tutkimus-aineisto ei ollut satunnaisotantaan perustuva.