Kansalais- ja työväenopistojen kurssitarjonnan muodostuminen
Mäkelä, Jari (2017)
Mäkelä, Jari
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705171579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705171579
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteet
Pro gradu- tutkielmassani kohderyhmänä ovat kansalais- ja työväenopisto vapaassa sivistystyössä. Tarkoituksena on tutkia kurssivalikoiman muodostamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohteena ovat Tampereen seudun työväenopiston ja Sastamalan opiston kurssitarjontaan liittyvä hallinta, suunnittelu ja mekanismit.
Teoreettinen viitekehys
Tutkimukseni on laadullinen, käyttämäni aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, havainnoilla ja dokumenteilla. Toimintatutkimusta käytettiin tiedonkeruun intressinä. Kyseisestä tutkimusalueesta ei löydy aikaisempaa tutkimusta, joten aineiston analyysissä käytettiin Grounded theory menetelmää. Tarkoituksena oli saavuttaa tuloksia, jotka mahdollistaisivat teorian muodostumisen tutkimusalueelle etenkin, jos lisätutkimukset antavat vahvistusta teorialle.
Aineisto
Vaikka tutkimusaineisto on kerätty monilla eri menetelmillä, suurin osa muodostuu opistojen henkilökunnan teemahaastatteluista, sekä kaupunkien hallinnon henkilöiden haastatteluista. Lisäksi osallistumiseni erilaisiin opistojen tilaisuuksiin ja vierailut ovat tuottaneet runsaasti tutkimusta tukevaa aineistoa, kuten päiväkirjamuistiinpanoja, pöytäkirjoja, prosessikaaviota ja muita toimintaan liittyvät dokumentteja. Nämä täydentävät aineistoa ja muodostavat yhdessä kokonaiskuvan aihepiiristä.
Keskeiset tulokset
Kurssitarjonnan perusrunko on muodostunut vuosikymmenten aikana ja uudistuu hitaasti, vaikka ideointi voisi olla villiä ja vapaata. Tässä tutkimuksessa tuodaan esille valtion ja kuntien hallinnan, sekä ohjauksen merkitys kurssitarjontaan. Suunnittelussa on otettava huomioon resurssit ja rajoittavat tekijät. Kurssitarjontaa rajoittavia pieniä tekijöitä on huomattava määrä ja niiden yhteisvaikutus aiheuttaa rajoitteita kurssitarjonnan muodostumiseen. Kurssitarjonnan muodostumisessa koulutussuunnittelijoilla on erittäin keskeinen rooli. He hallitsevat suunnittelua aina ideoinnista alkaen, resurssien käyttöön ja opettajien ohjaamiseen asti. Koulutussuunnittelijat ovat kansalaisopistojen kurssitarjonnan prosessin hallitsevia asiantuntijoita, jotka vastaavat kurssitarjonnan kysynnän ja tarjonnan vastaavuudesta. Heidän rooliinsa kuuluu myös uudistaminen ja kehittäminen, mikä määrää pysyykö kansalaisopisto kehityksen mukana muuttuvassa maailmassa. Rehtorien rooli kurssitarjonnan muodostamisessa on vähäinen. Opettajien roolissa korostuvat samaan aikaan ideointi uusista kursseista, toisaalta taas omien kurssien ylläpitäminen, mikä usein johtaa pysähtyneisyyden ylläpitoon kurssitarjonnassa.
Pro gradu- tutkielmassani kohderyhmänä ovat kansalais- ja työväenopisto vapaassa sivistystyössä. Tarkoituksena on tutkia kurssivalikoiman muodostamiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuskohteena ovat Tampereen seudun työväenopiston ja Sastamalan opiston kurssitarjontaan liittyvä hallinta, suunnittelu ja mekanismit.
Teoreettinen viitekehys
Tutkimukseni on laadullinen, käyttämäni aineisto on kerätty teemahaastatteluilla, havainnoilla ja dokumenteilla. Toimintatutkimusta käytettiin tiedonkeruun intressinä. Kyseisestä tutkimusalueesta ei löydy aikaisempaa tutkimusta, joten aineiston analyysissä käytettiin Grounded theory menetelmää. Tarkoituksena oli saavuttaa tuloksia, jotka mahdollistaisivat teorian muodostumisen tutkimusalueelle etenkin, jos lisätutkimukset antavat vahvistusta teorialle.
Aineisto
Vaikka tutkimusaineisto on kerätty monilla eri menetelmillä, suurin osa muodostuu opistojen henkilökunnan teemahaastatteluista, sekä kaupunkien hallinnon henkilöiden haastatteluista. Lisäksi osallistumiseni erilaisiin opistojen tilaisuuksiin ja vierailut ovat tuottaneet runsaasti tutkimusta tukevaa aineistoa, kuten päiväkirjamuistiinpanoja, pöytäkirjoja, prosessikaaviota ja muita toimintaan liittyvät dokumentteja. Nämä täydentävät aineistoa ja muodostavat yhdessä kokonaiskuvan aihepiiristä.
Keskeiset tulokset
Kurssitarjonnan perusrunko on muodostunut vuosikymmenten aikana ja uudistuu hitaasti, vaikka ideointi voisi olla villiä ja vapaata. Tässä tutkimuksessa tuodaan esille valtion ja kuntien hallinnan, sekä ohjauksen merkitys kurssitarjontaan. Suunnittelussa on otettava huomioon resurssit ja rajoittavat tekijät. Kurssitarjontaa rajoittavia pieniä tekijöitä on huomattava määrä ja niiden yhteisvaikutus aiheuttaa rajoitteita kurssitarjonnan muodostumiseen. Kurssitarjonnan muodostumisessa koulutussuunnittelijoilla on erittäin keskeinen rooli. He hallitsevat suunnittelua aina ideoinnista alkaen, resurssien käyttöön ja opettajien ohjaamiseen asti. Koulutussuunnittelijat ovat kansalaisopistojen kurssitarjonnan prosessin hallitsevia asiantuntijoita, jotka vastaavat kurssitarjonnan kysynnän ja tarjonnan vastaavuudesta. Heidän rooliinsa kuuluu myös uudistaminen ja kehittäminen, mikä määrää pysyykö kansalaisopisto kehityksen mukana muuttuvassa maailmassa. Rehtorien rooli kurssitarjonnan muodostamisessa on vähäinen. Opettajien roolissa korostuvat samaan aikaan ideointi uusista kursseista, toisaalta taas omien kurssien ylläpitäminen, mikä usein johtaa pysähtyneisyyden ylläpitoon kurssitarjonnassa.