Henkilöbrändäys Twitterissä
Ylinen, Anni (2017)
Ylinen, Anni
2017
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705121563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705121563
Tiivistelmä
Henkilöbrändäyksen merkitys korostuu enenevissä määrin niin työnhaussa, politiikassa kuin yritysmaailmassakin. Vahvan henkilöbrändin omaava löytää mieleisen työpaikan, luo sulavasti verkostoja ja menestyy urallaan paremmin kuin muut. Sosiaalisen median viime aikoina kasvanut merkitys ja moniulotteisuus ovat mahdollistaneet henkilöbrändäyksen myös tavallisille ihmisille, sillä välineet ovat helposti kaikkien saavutettavissa ja niiden käyttö on helppoa. Twitter sosiaalisen median palveluna on poikkeuksellinen vaikutelmien muodostamisessa ja henkilöbrändäyksessä, sillä pääosin kaikki siellä julkaistu on julkista ja avointa myös palvelun ulkopuolisille.
Vaikutelman hallinta on yleensä tiedostamatonta toimintaa, jota teemme jatkuvasti vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Sosiaalisessa mediassa vaikutelmien hallinta kuitenkin vaikeutuu ja se muuttuu, koska tietokonevälitteinen ympäristö ei mahdollista kaikkia samoja vihjeitä vaikutelman muodostamiseen, kuin kasvokkain tapahtuva viestintä. Tietokoneen välityksellä meidän on helpompi rajata ne asiat kokonaan ulkopuolelle, joiden emme halua vaikuttavan meistä itsestämme syntyvään vaikutelmaan.
Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisessa roolissa Twitter on vaikutelmien hallinnassa ja sen myötä henkilöbrändäyksessä. Tutkielmassa selvitetään, onko Twitterin käytöllä ylipäänsä merkitystä henkilöbrändin synnyssä. Tutkimuskysymysten avulla pyritään selvittämään, mitä Twitterissä jaetaan ja mikä jätetään kertomatta, miten Twitteriä käytetään vaikutelmien hallinnassa ja millainen vaikutelma itsestä halutaan Twitterissä synnyttää.
Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja Twitteristä kerätyllä tviittiaineistolla. Haastateltavina oli seitsemän Twitter-yhteisön mielestä vahvan henkilöbrändin omaavaa henkilöä, jotka eivät olleet hankkineet julkisuuttaan muualta. Haastateltavissa ei siis ollut esimerkiksi poliitikkoja tai viihdealan henkilöitä. Tviittiaineistoon kerättiin näiden henkilöiden tviitit yhden kuukauden ajalta.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan sanoa, että Twitterin aktiivisella käytöllä on merkitystä vaikutelmien muodostumisessa ja sen myötä henkilöbrändin synnyssä. Twitterissä halutaan synnyttää ensisijaisesti asiantunteva ja professionaalinen vaikutelma, mutta toisaalta Twitterissä pyritään olemaan aitoja ja ystävällisiä. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että ammatillisen roolin lisäksi Twitterissä halutaan näyttää myös henkilökohtaisempi puoli. Twitterissä jaetaan melko avoimesti kaikenlaista sisältöä, mutta tuloksissa korostuu, että yksityiset, henkilökohtaiset asiat halutaan pitää poissa Twitteristä. Näihin kuuluvat muun muassa perhe ja terveydentilaan liittyvät asiat.
Vaikutelman hallinta on yleensä tiedostamatonta toimintaa, jota teemme jatkuvasti vuorovaikutuksessa muiden ihmisten kanssa. Sosiaalisessa mediassa vaikutelmien hallinta kuitenkin vaikeutuu ja se muuttuu, koska tietokonevälitteinen ympäristö ei mahdollista kaikkia samoja vihjeitä vaikutelman muodostamiseen, kuin kasvokkain tapahtuva viestintä. Tietokoneen välityksellä meidän on helpompi rajata ne asiat kokonaan ulkopuolelle, joiden emme halua vaikuttavan meistä itsestämme syntyvään vaikutelmaan.
Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, millaisessa roolissa Twitter on vaikutelmien hallinnassa ja sen myötä henkilöbrändäyksessä. Tutkielmassa selvitetään, onko Twitterin käytöllä ylipäänsä merkitystä henkilöbrändin synnyssä. Tutkimuskysymysten avulla pyritään selvittämään, mitä Twitterissä jaetaan ja mikä jätetään kertomatta, miten Twitteriä käytetään vaikutelmien hallinnassa ja millainen vaikutelma itsestä halutaan Twitterissä synnyttää.
Tutkielman aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja Twitteristä kerätyllä tviittiaineistolla. Haastateltavina oli seitsemän Twitter-yhteisön mielestä vahvan henkilöbrändin omaavaa henkilöä, jotka eivät olleet hankkineet julkisuuttaan muualta. Haastateltavissa ei siis ollut esimerkiksi poliitikkoja tai viihdealan henkilöitä. Tviittiaineistoon kerättiin näiden henkilöiden tviitit yhden kuukauden ajalta.
Tutkielman tulosten perusteella voidaan sanoa, että Twitterin aktiivisella käytöllä on merkitystä vaikutelmien muodostumisessa ja sen myötä henkilöbrändin synnyssä. Twitterissä halutaan synnyttää ensisijaisesti asiantunteva ja professionaalinen vaikutelma, mutta toisaalta Twitterissä pyritään olemaan aitoja ja ystävällisiä. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että ammatillisen roolin lisäksi Twitterissä halutaan näyttää myös henkilökohtaisempi puoli. Twitterissä jaetaan melko avoimesti kaikenlaista sisältöä, mutta tuloksissa korostuu, että yksityiset, henkilökohtaiset asiat halutaan pitää poissa Twitteristä. Näihin kuuluvat muun muassa perhe ja terveydentilaan liittyvät asiat.