Ammatillisen koulutuksen rahoitusuudistuksen ennakoidut ohjausvaikutukset koulutuksen järjestäjien toimintaan
Ikkelä, Saara (2017)
Ikkelä, Saara
2017
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-04
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705051521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705051521
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen reformin yhteydessä ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä uudistetaan siten, että aiemmasta kustannusperusteisesta yksikköhintarahoituksesta siirrytään enemmän toiminnan tuloksellisuutta painottavaan rahoitukseen. Tämän tutkielman tarkoituksena on arvioida, mitä vaikutuksia uudistuksella ennakoidaan olevan koulutuksen järjestäjien toimintaan, ovatko ne linjassa asetettujen tavoitteiden kanssa ja vaikuttavatko ammatillisen koulutuksen erityispiirteet seurauksiin.
Tutkimuksen oletukset ennakoiduista ohjausvaikutuksista pohjautuvat aikaisempaan tutkimukseen ja kokemuksiin tuloksellisuuden mittaamisen ja johtamisen vaikutuksista julkisen sektorin toimintaan. Aikaisemman tiedon avulla asetettiin tutkimuksen hypoteesit, jotka ohjasivat aineiston keruuta ja olivat pohjana tutkimuksen tuloksille ja päätelmille. Ennakoitujen ohjausvaikutusten selvittämiseksi ammatillisen koulutuksen järjestäjille lähetettiin kysely, jossa kysyttiin heidän näkemyksiään uudesta rahoitusjärjestelmästä, mitkä sen vaikutukset voisivat yleisesti olla sekä miten oman toiminnan ennakoidaan muuttuvan uudistuksen seurauksena.
Kyselyn vastausten perusteella uuteen rahoitusjärjestelmään suhtaudutaan keskimäärin melko positiivisesti, mutta sillä ennakoidaan olevan myös negatiivisia vaikutuksia. Suurimman osan koulutuksen järjestäjistä mielestä uusi rahoitusjärjestelmä kannustaa tehostamaan toimintaa ja suurin osa aikoo hyödyntää rahoitusjärjestelmän tuottamaa tietoa oman toiminnan kehittämisessä. Moni aikoo keskittyä toiminnassa aikaisempaa enemmän niihin asioihin, joita rahoitusjärjestelmä mittaa eli tutkintojen, opintosuoritusten, opiskelijoiden työllistymisen ja jatko-opintoihin siirtymisen lisäämiseen. Rahoitusjärjestelmällä ennakoidaan olevan myös vaikutusta koulutuksen järjestäjien toimintatapoihin ja monien aikomuksena on lisätä toiminnassaan opiskelijoiden ohjausta, yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja koulutuksen vastaavuutta asiakkaiden tarpeisiin. Rahoitusjärjestelmällä olisi koulutuksen järjestäjien mielestä vähemmän vaikutusta koulutuksen kohderyhmiin ja opiskelijamääriin.
Tutkimustulosten perusteella ammatillisen koulutuksen uudella rahoitusjärjestelmällä on sekä positiivisia että negatiivisia ohjausvaikutuksia koulutuksen järjestäjien toimintaan ja se vaikuttaa niiden käytännön toimintatapoihin. Tulokset tukivat suurinta osaa asetettujen hypoteesien ennakko-oletuksista, esimerkiksi mitä useampaa tavoitetta rahoitusjärjestelmän nähdään tukevan ja mitä positiivisemmin siihen suhtaudutaan, sitä myönteisempiä vaikutukset ovat koulutuksen järjestäjien toimintaan. Ennakoidut ohjausvaikutukset ovat linjassa asetettujen tavoitteiden kanssa, mutta osa tavoitteista ei täyty toivotulla tavalla. Yleisesti voidaan todeta, että ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä muuttaa koulutuksen järjestäjäkentän toimintaa ja ohjaa järjestäjiä keskittymään toiminnassaan aikaisempaa enemmän rahoitusjärjestelmän määrittämien tulosten saavuttamiseen.
Tutkimuksen oletukset ennakoiduista ohjausvaikutuksista pohjautuvat aikaisempaan tutkimukseen ja kokemuksiin tuloksellisuuden mittaamisen ja johtamisen vaikutuksista julkisen sektorin toimintaan. Aikaisemman tiedon avulla asetettiin tutkimuksen hypoteesit, jotka ohjasivat aineiston keruuta ja olivat pohjana tutkimuksen tuloksille ja päätelmille. Ennakoitujen ohjausvaikutusten selvittämiseksi ammatillisen koulutuksen järjestäjille lähetettiin kysely, jossa kysyttiin heidän näkemyksiään uudesta rahoitusjärjestelmästä, mitkä sen vaikutukset voisivat yleisesti olla sekä miten oman toiminnan ennakoidaan muuttuvan uudistuksen seurauksena.
Kyselyn vastausten perusteella uuteen rahoitusjärjestelmään suhtaudutaan keskimäärin melko positiivisesti, mutta sillä ennakoidaan olevan myös negatiivisia vaikutuksia. Suurimman osan koulutuksen järjestäjistä mielestä uusi rahoitusjärjestelmä kannustaa tehostamaan toimintaa ja suurin osa aikoo hyödyntää rahoitusjärjestelmän tuottamaa tietoa oman toiminnan kehittämisessä. Moni aikoo keskittyä toiminnassa aikaisempaa enemmän niihin asioihin, joita rahoitusjärjestelmä mittaa eli tutkintojen, opintosuoritusten, opiskelijoiden työllistymisen ja jatko-opintoihin siirtymisen lisäämiseen. Rahoitusjärjestelmällä ennakoidaan olevan myös vaikutusta koulutuksen järjestäjien toimintatapoihin ja monien aikomuksena on lisätä toiminnassaan opiskelijoiden ohjausta, yhteistyötä sidosryhmien kanssa ja koulutuksen vastaavuutta asiakkaiden tarpeisiin. Rahoitusjärjestelmällä olisi koulutuksen järjestäjien mielestä vähemmän vaikutusta koulutuksen kohderyhmiin ja opiskelijamääriin.
Tutkimustulosten perusteella ammatillisen koulutuksen uudella rahoitusjärjestelmällä on sekä positiivisia että negatiivisia ohjausvaikutuksia koulutuksen järjestäjien toimintaan ja se vaikuttaa niiden käytännön toimintatapoihin. Tulokset tukivat suurinta osaa asetettujen hypoteesien ennakko-oletuksista, esimerkiksi mitä useampaa tavoitetta rahoitusjärjestelmän nähdään tukevan ja mitä positiivisemmin siihen suhtaudutaan, sitä myönteisempiä vaikutukset ovat koulutuksen järjestäjien toimintaan. Ennakoidut ohjausvaikutukset ovat linjassa asetettujen tavoitteiden kanssa, mutta osa tavoitteista ei täyty toivotulla tavalla. Yleisesti voidaan todeta, että ammatillisen koulutuksen rahoitusjärjestelmä muuttaa koulutuksen järjestäjäkentän toimintaa ja ohjaa järjestäjiä keskittymään toiminnassaan aikaisempaa enemmän rahoitusjärjestelmän määrittämien tulosten saavuttamiseen.