Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vuorovaikutuksen ja sosiaalisen oppimisen merkitys asiakirjojen arvonmäärityksessä : Tapaustutkimus

Mäenpää, Sanna (2017)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1493901587.pdf (726.8Kt)
Lataukset: 



Mäenpää, Sanna
2017

Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-05-02
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705041515
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten arkistoammattilaiset vuorovaikutuksessa ratkaisevat asiakirjojen arvonmääritykseen liittyviä ongelmia ja miten he kokevat arvonmäärityksen. Tutkimushypoteesina oli, että asiakirjojen arvonmäärityksessä syntyvät ongelmatilanteet voidaan ratkaista vuorovaikutuksen keinoin ja arkistojen taannehtivaa seulontatyötä tukea arkistoviranomaisten, arkistonhoitajien ja organisaation muiden asiantuntijoiden välisellä yhteistyöllä.

Tutkimuksessa viitattiin arvonmääritysteorioiden lisäksi informaatiotutkimuksen ja sosiaalisen oppimisen teorioihin. Vaikka arvonmääritys on yksi arkistotieteen keskeisimmistä osa-alueista, sen käytäntöjen tieteellinen tutkimus on ollut alalla vähäistä. Sen sijaan esimerkiksi organisaatioiden tietämyksenhallintaa on tutkittu kotimaisessa ja kansainvälisessä tutkimuskentässä runsaasti.

Tutkimusmetodina hyödynnettiin kvalitatiivista analyysia. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen teemahaastattelujen avulla ja sitä tarkasteltiin organisaation tietämyksenhallinnan ja erilaisten vuorovaikutuskeinojen näkökulmasta.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että organisaation tietämyksenhallinnan merkitystä osana onnistunutta asiakirjojen arvonmääritystä pidetään vähäisenä. Yksin tekemisen kulttuuri on vahva. Vuorovaikutus ja tiedon jakaminen ovat arkistonhoitajan näkökulmasta yksipuolinen prosessi, jolloin sosiaalista oppimista ei tapahdu ja asiakirjahallintaan liittyvien rutiinien kehittäminen toimintatasolla on haasteellista. Seurauksena arkistojen taannehtiva seulonta pitkittyy ja voi pidemmällä aikavälillä johtaa päätearkistojen tilanhallinnan ja tietopalvelun laadun heikkenemiseen.

Tutkimuksen tulokset nostavat esille myös arkistonhoitajien työssä jaksamiseen ja ammatillisen osaamisen ja mielenkiinnon ylläpitämiseen liittyvät tekijät. Organisaation tietojohtamisella on vaikutusta siihen, miten työntekijät sitoutetaan yhteiseen ja yhtenäiseen asiakirjahallintaan ja asiakirjahallinnan kehittämiseen.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [36364]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste