Monilukutaito ensimmäisellä luokalla : Kuvaus yhdestä luokasta
Hiltunen, Pauliina (2017)
Hiltunen, Pauliina
2017
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705021501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705021501
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä monilukutaidon sisältöjä ensimmäisessä luokassa käsitellään. Lisäksi tavoitteena oli tuoda esille lapsinäkökulma, eli oppilaiden näkökulmaa moniluku-taidon sisältöihin. Teoreettisena viitekehyksenä hyödynnettiin aiempaa tutkimusta monilukutaidosta. Monilukutaidon sisältöjä jäsennettiin Leinon (2014) ja Kallionpään (2014) erittelyillä sekä useiden aiheeseen liittyvien kansainvälisten tutkimusten pohjalta. Apuna sisältöjen määrittelyssä käytettiin myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita (Opetushallitus 2014a), joka esittelee monilukutaidon yhtenä laaja-alaisen osaamisen taitona.
Tutkimusaineisto kerättiin yhdessä peruskoulun ensimmäisessä luokassa kevätlukukauden loppu-puolella. Aineisto koostui luokkatilanteiden kolmen viikon havainnointiaineistosta, sekä oppilaiden tekemistä piirustuksista, joita saatiin yhteensä 28 kappaletta. Tutkimus suoritettiin etnografisena havainnointina, joka oli luonteeltaan säännöllistä ja havainnointi kohdistui kaikkiin ensimmäisen luokan oppiaineisiin. Havainnoinnin apuna käytettiin tätä tutkimusta varten tehtyä havainnointilomaketta. Havainnointijakson päätteeksi oppilaita pyydettiin apukysymysten avulla piirtämään monilukutaitoon liittyen. Koko tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen, teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaan.
Tulokseksi saatiin, että monilukutaidon sisällöt olivat tutkitulla ensimmäisellä luokalla vielä hyvin perinteisiä. Oppitunneilla hyödynnettiin eniten perinteistä painettua mediaa, mutta vielä vähän digitaalista materiaalia ja multimodaalisuutta. Teknisiin tietoihin ja taitoihin sekä mediatuntemukseen liittyviä sisältöjä esiintyi, vaikka nykypäivän teknologian käyttö olikin vähäistä. Informaation hallintaan liittyviä sisältöjä ei tullut niin voimakkaasti esille. Sosiaaliset taidot monilukutaidossa ilmenivät muutamissa tilanteissa. Monilukutaidon sisältöjä havaittiin enemmän lukuaineissa kuin taito- ja taideaineissa. Tutkitun luokan oppilaiden kokemusmaailmassa esiintyivät taas voimakkaasti teknologiset laitteet ja välineet, joita oppilaat hyödynsivät lukemiseen ja kirjoittamiseen. Myös kouluun liittyvä perinteinen media oli vahvasti esillä oppilaiden piirroksissa. Tutkimuksen pohjalta todettiin, että monilukutaito pitää sisällään hyvin monenlaisia taitoja, joiden tarkempaa jäsentelyä tarvittaisiin jatkossa perusopetuksessa.
Tutkimusaineisto kerättiin yhdessä peruskoulun ensimmäisessä luokassa kevätlukukauden loppu-puolella. Aineisto koostui luokkatilanteiden kolmen viikon havainnointiaineistosta, sekä oppilaiden tekemistä piirustuksista, joita saatiin yhteensä 28 kappaletta. Tutkimus suoritettiin etnografisena havainnointina, joka oli luonteeltaan säännöllistä ja havainnointi kohdistui kaikkiin ensimmäisen luokan oppiaineisiin. Havainnoinnin apuna käytettiin tätä tutkimusta varten tehtyä havainnointilomaketta. Havainnointijakson päätteeksi oppilaita pyydettiin apukysymysten avulla piirtämään monilukutaitoon liittyen. Koko tutkimusaineisto analysoitiin laadullisen, teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaan.
Tulokseksi saatiin, että monilukutaidon sisällöt olivat tutkitulla ensimmäisellä luokalla vielä hyvin perinteisiä. Oppitunneilla hyödynnettiin eniten perinteistä painettua mediaa, mutta vielä vähän digitaalista materiaalia ja multimodaalisuutta. Teknisiin tietoihin ja taitoihin sekä mediatuntemukseen liittyviä sisältöjä esiintyi, vaikka nykypäivän teknologian käyttö olikin vähäistä. Informaation hallintaan liittyviä sisältöjä ei tullut niin voimakkaasti esille. Sosiaaliset taidot monilukutaidossa ilmenivät muutamissa tilanteissa. Monilukutaidon sisältöjä havaittiin enemmän lukuaineissa kuin taito- ja taideaineissa. Tutkitun luokan oppilaiden kokemusmaailmassa esiintyivät taas voimakkaasti teknologiset laitteet ja välineet, joita oppilaat hyödynsivät lukemiseen ja kirjoittamiseen. Myös kouluun liittyvä perinteinen media oli vahvasti esillä oppilaiden piirroksissa. Tutkimuksen pohjalta todettiin, että monilukutaito pitää sisällään hyvin monenlaisia taitoja, joiden tarkempaa jäsentelyä tarvittaisiin jatkossa perusopetuksessa.