Etnografinen tutkimus sosiaalisesta tuesta : suomalainen järjestö Gambiassa
Tölli, Maria (2017)
Tölli, Maria
2017
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705021495
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201705021495
Tiivistelmä
Järjestöillä on kehitysmaissa monenlaisia rooleja. Ne parantavat työllään palvelujen kenttää alueilla, joilla on puutetta tarpeellisista palveluista. Ne tekevät kehitystyötä esimerkiksi edistämällä paikallisten ihmisten lukutaitoa tai terveystietoutta. Lisäksi osa järjestöistä pyrkii vaikuttamaan politiikkaan ja sitä kautta esimerkiksi naisten asemaan yhteiskunnassa. Järjestöjen työtä pidetään tärkeänä, mutta länsimaiset järjestöt saavat kritiikkiä siitä, miten ne suhtautuvat länsimaisen ja paikallisen tiedon rooleihin työskentelyssään.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomalaisen MMK Maailma me kaikki -järjestön toiminnassa olevaa sosiaalista tukea. Järjestöllä on Gambiassa esikoulu, johon valitaan lapset sosiaalisin perustein. Esikouluopetuksen ohella lapsia ja perheitä autetaan tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi järjestö rahoittaa lasten peruskouluopinnot kummien avulla. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia sosiaalisen tuen muotoja järjestön toiminnassa on ja miten järjestö rakentaa sosiaalisen tuen olemassaoloa toimintansa kautta.
Tämä tutkimus on etnografinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Aineistona on kolmen kuukauden kenttäjakson aikana kirjoitetut kenttämuistiinpanot, minkä lisäksi kuvituskuvina käytetään kenttäjakson aikana tutkijan ottamia valokuvia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on sosiaalinen tuki. Analyysissa aineisto teemoiteltiin ensin teoriaohjaavasti, minkä jälkeen teemoittelua jatkettiin aineistolähtöisesti. Analyysi ja tulokset esitetään samassa luvussa, koska ne kietoutuvat yhteen etnografiselle tutkimukselle tyypilliseen tapaan.
Tutkimustulosten mukaan järjestö rakentaa sosiaalisen tuen olemassaoloa jokapäiväisessä toiminnassaan, joka tähtää lasten ja perheiden hyvinvoinnin lisäämiseen erilaisin keinoin. Järjestön toiminnassa oleva sosiaalinen tuki voidaan jakaa viiteen kategoriaan: kouluvalmiuden ja ammatillisuuden tukemiseen, emotionaaliseen tukeen, neuvontaan ja ohjaukseen, sosiaalisten taitojen opettamiseen ja taloudelliseen tukeen. Emotionaalisessa tuessa on erotettavissa kaksi alaluokkaa: henkilökohtainen emotionaalinen tuki sekä emotionaalisesti tukeva ilmapiiri. Taloudellinen tuki voidaan jakaa kolmeen alaluokkaan tuen muodon mukaan. Maailma me kaikki -järjestö sijoittuu järjestökentällä palveluja tarjoavien ja kehitystyötä tekevien järjestöjen rajamaastoon. Se tarjoaa kylällä perustason palveluja, mutta edistää lisäksi lasten koulutusta rahoittamalla lasten peruskouluopinnot.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan suomalaisen MMK Maailma me kaikki -järjestön toiminnassa olevaa sosiaalista tukea. Järjestöllä on Gambiassa esikoulu, johon valitaan lapset sosiaalisin perustein. Esikouluopetuksen ohella lapsia ja perheitä autetaan tarpeen ja mahdollisuuksien mukaan. Lisäksi järjestö rahoittaa lasten peruskouluopinnot kummien avulla. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia sosiaalisen tuen muotoja järjestön toiminnassa on ja miten järjestö rakentaa sosiaalisen tuen olemassaoloa toimintansa kautta.
Tämä tutkimus on etnografinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistuvaa havainnointia. Aineistona on kolmen kuukauden kenttäjakson aikana kirjoitetut kenttämuistiinpanot, minkä lisäksi kuvituskuvina käytetään kenttäjakson aikana tutkijan ottamia valokuvia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on sosiaalinen tuki. Analyysissa aineisto teemoiteltiin ensin teoriaohjaavasti, minkä jälkeen teemoittelua jatkettiin aineistolähtöisesti. Analyysi ja tulokset esitetään samassa luvussa, koska ne kietoutuvat yhteen etnografiselle tutkimukselle tyypilliseen tapaan.
Tutkimustulosten mukaan järjestö rakentaa sosiaalisen tuen olemassaoloa jokapäiväisessä toiminnassaan, joka tähtää lasten ja perheiden hyvinvoinnin lisäämiseen erilaisin keinoin. Järjestön toiminnassa oleva sosiaalinen tuki voidaan jakaa viiteen kategoriaan: kouluvalmiuden ja ammatillisuuden tukemiseen, emotionaaliseen tukeen, neuvontaan ja ohjaukseen, sosiaalisten taitojen opettamiseen ja taloudelliseen tukeen. Emotionaalisessa tuessa on erotettavissa kaksi alaluokkaa: henkilökohtainen emotionaalinen tuki sekä emotionaalisesti tukeva ilmapiiri. Taloudellinen tuki voidaan jakaa kolmeen alaluokkaan tuen muodon mukaan. Maailma me kaikki -järjestö sijoittuu järjestökentällä palveluja tarjoavien ja kehitystyötä tekevien järjestöjen rajamaastoon. Se tarjoaa kylällä perustason palveluja, mutta edistää lisäksi lasten koulutusta rahoittamalla lasten peruskouluopinnot.