Perhetaustaan liittyvät erot perusopetuksen oppilaiden hyvinvoinnissa Seinäjoella
Koivusilta, Leena (2017)
Koivusilta, Leena
Tampereen yliopisto
2017
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0433-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0433-1
Kuvaus
Raportti jatkaa vuonna 2014 Seinäjoella aloitetun lapsiin ja nuoriin kohdistuneen tutkimuksen tulosten julkituomista. Tutkimusaineisto kerättiin perusopetuksessa vuosina 2013-2014 toteutetun syrjäytymisen ehkäisemisen teemavuoden aikana. Vaikka ala- ja yläkoululaisten hyvinvointi näytti vuonna 2014 hyvältä sen kaikilla tutkituilla osa-alueilla, jotkut oppilaat kuitenkin kokivat vähäistä kiinnittymistä arkielämän ympäristöihin ja turvattomuutta niissä paikoissa ja ympäristöissä, joissa liikkuivat. Kaikki eivät myöskään tunteneet koulussa kuuluvansa muiden oppilaiden joukkoon tai kokeneet, että heidät hyväksytään aivan omana itsenään. Kiusaamista tapahtuu aina vain huolimatta kaikesta, mitä sen kitkemiseksi on tehty. Katsottiinkin tarpeelliseksi selvittää, onko olemassa kokonaisia oppilasryhmiä, joille oman paikan löytäminen koulussa ja muissa tärkeissä yhteisöissä on vaikeaa joidenkin sellaisten yhteiskunnallisten tekijöiden vuoksi, joihin he eivät itse pysty vaikuttamaan. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville, minkälaisia perheen sosioekonomisen aseman mukaisia eroja Seinäjoen perusopetukseen osallistuneilla oppilailla oli yleisessä ja kouluyhteisössä koetussa sosiaalisessa hyvinvoinnissa, tulevaisuuden voimavaroissa ja tulevaisuutta koskevissa ajatuksissa vuoden 2014 alussa. Sosioekonomisen aseman osoittimina käytettiin perheen materiaalisen varallisuuden indeksiä, tietoa siitä, olivatko vanhemmat kokeneet työttömyyttä tai olleet pakkolomalla viimeksi kuluneen vuoden aikana, perherakennetta sekä (vain yläkoululaisilla) vanhempien korkeinta koulutusta. Aineisto kerättiin maaliskuussa 2014 osana koulupäivää Internet-pohjaisella Webropol-kyselyllä, johon vastasi 399 neljäsluokkalaista (poikia 47 %, tyttöjä 53 %), 415 seitsemäsluokkalaista (49 %, 51 %) ja 448 kahdeksasluokkalaista (48 %, 52 %). Vastausprosentit laskettuna kunkin vuosiluokan oppilasmääristä olivat neljäsluokkalaisilla 49 % (N=811), seitsemäs- ja kahdeksasluokkalaisilla (yhteenlaskettuna) 64 % (N=1351).