Sisäisen tarkastuksen arviointi : case kunnat
Paulamäki, Mikki (2017)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Paulamäki, Mikki
2017
Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Auditing and Evaluation
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
Hyväksymispäivämäärä
2017-04-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201704211466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201704211466
Tiivistelmä
Sisäinen tarkastus toimii usein muuhun organisaatioon nähden itsenäisenä, kuitenkin usein ylimmän johdon alaisena. Sisäisen tarkastuksen tehtävänä on tuottaa riippumatonta arviointi-, varmistus- ja konsultointitoimintaa, jolla on organisaatiolle lisäarvoa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, millä tavoin lisäarvon tuottamista mitataan tai voidaan sisäisessä tarkastuksessa mitata. Tutkielmassa lisäarvon määritelmänä käytettiin sisäisen tarkastuksen hyötyjen ja haittojen erotusta.
Sisäisen tarkastuksen tulosten arviointi voi olla hankalaa. Sisäisen tarkastuksen havainnoilla voi olla vaikutusta organisaation prosesseihin, joilla saavutetaan esimerkiksi taloudellista tehokkuutta. Kuitenkaan suoran yhteyden määrittäminen prosessien tehostumisen ja sisäisen tarkastuksen työn välille ei ole helppoa. Yhtenä tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitataanko tämänkaltaista välillistä vaikutusta.
Tutkielma kohdistui erityisesti kuntiin, joten tärkeä osa-alue tutkielmassa on tuloksellisuus. Julkiseen sektoriin kohdistuvan taloudellisen paineen vuoksi mielenkiinnon kohteena oli myös taloudellista suorituskykyä mittaavien menetelmien selvittäminen. Huomioitavaa on, että sisäinen tarkastus ei ole lakisääteistä, minkä vuoksi sitä ei kaikissa kunnissa ole.
Tutkielmassa selvitettiin sisäiseen tarkastukseen kohdistuvaa arviointia tarkastelemalla kuntien tilinpäätös- ja talousarvioaineistoa sekä lähettämällä kysely valikoiduille kuntien sisäisille tarkastajille. Näillä menetelmillä pyrittiin saavuttamaan tutkielman tavoitteet.
Tutkielman tulokset olivat jossain määrin odotetut. Sisäistä tarkastusta arvioidaan esimerkiksi taloudellisuutta, tuottavuutta ja laatua arvioivilla mittareilla. Sen sijaan kunnissa ei käytetty sellaisia mittareita, jotka perustuisivat sisäisen tarkastuksen työn välillisten vaikutusten arviointiin, kuten vältettyihin oikeudenkäyntikuluihin. Tutkielman kyselyn tulokset olivat samankaltaisia verrattaessa niitä kansainväliseen kyselytutkimukseen sisäisen tarkastuksen mittareista.
Sisäisen tarkastuksen tulosten arviointi voi olla hankalaa. Sisäisen tarkastuksen havainnoilla voi olla vaikutusta organisaation prosesseihin, joilla saavutetaan esimerkiksi taloudellista tehokkuutta. Kuitenkaan suoran yhteyden määrittäminen prosessien tehostumisen ja sisäisen tarkastuksen työn välille ei ole helppoa. Yhtenä tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitataanko tämänkaltaista välillistä vaikutusta.
Tutkielma kohdistui erityisesti kuntiin, joten tärkeä osa-alue tutkielmassa on tuloksellisuus. Julkiseen sektoriin kohdistuvan taloudellisen paineen vuoksi mielenkiinnon kohteena oli myös taloudellista suorituskykyä mittaavien menetelmien selvittäminen. Huomioitavaa on, että sisäinen tarkastus ei ole lakisääteistä, minkä vuoksi sitä ei kaikissa kunnissa ole.
Tutkielmassa selvitettiin sisäiseen tarkastukseen kohdistuvaa arviointia tarkastelemalla kuntien tilinpäätös- ja talousarvioaineistoa sekä lähettämällä kysely valikoiduille kuntien sisäisille tarkastajille. Näillä menetelmillä pyrittiin saavuttamaan tutkielman tavoitteet.
Tutkielman tulokset olivat jossain määrin odotetut. Sisäistä tarkastusta arvioidaan esimerkiksi taloudellisuutta, tuottavuutta ja laatua arvioivilla mittareilla. Sen sijaan kunnissa ei käytetty sellaisia mittareita, jotka perustuisivat sisäisen tarkastuksen työn välillisten vaikutusten arviointiin, kuten vältettyihin oikeudenkäyntikuluihin. Tutkielman kyselyn tulokset olivat samankaltaisia verrattaessa niitä kansainväliseen kyselytutkimukseen sisäisen tarkastuksen mittareista.