Internet of Things ajoneuvovakuutusten kehityksessä ja tulevaisuudessa
Turunen, Jussi (2017)
Turunen, Jussi
2017
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-29
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201703301381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201703301381
Tiivistelmä
Internet of Things (IoT) on viime vuosina voimakkaasti kasvanut ilmiö, jonka katsotaan luovan merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia kaikilla toimialoilla. Sen arvioidaan vaikuttavan myös vakuutusalan yhtiöiden toimintaan aina niiden ydintoiminnoista lähtien, mutta merkittävimpänä mahdollisuutena nähdään kuitenkin kilpailijoista erottautuminen uusien innovatiivisten tuotteiden ja palveluiden kehittämisellä.
Erityisesti ajoneuvovakuuttamisen arvioidaan muuttuvan IoT:n ja Connected car -kehityksen myötä. Uusien teknologioiden avulla ajoneuvot ovat jatkuvasti yhteydessä internetiin toisten ajoneuvojen ja muiden älykkäiden laitteiden kanssa kommunikoiden sekä jatkuvasti reaaliaikaista dataa keräten. Näitä ominaisuuksia hyödyntämällä vakuutusyhtiöt voivat kehittää täysin uudenlaisia ajoneuvovakuuttamiseen liittyviä palvelukokonaisuuksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa yleiskuva Internet of Things:n vaikutuksista ajoneuvovakuutusten kehityksessä ja tulevaisuudessa sekä arvioida sen tämänhetkistä ja tulevaa merkitystä erityisesti Suomen ajoneuvovakuutusmarkkinoilla. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen, ja sen aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Tämä ajoneuvovakuuttamisen asiantuntijoiden haastatteluista kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisen analyysin menetelmin. Näin ollen mikään teoria ei varsinaisesti ohjaa analysointia, mutta analyysin tuloksien tarkastelussa huomioidaan myös tutkimuksen teoreettinen viitekehys.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Internet of Things tulee mahdollistamaan vakuutusyhtiöille uudenlaisten ajoneuvovakuuttamisen tuote- ja palvelukategorioiden kehittämisen, mutta teknologian ja ekosysteemien kehittymisen myötä vakuutusyhtiöiden tulevaisuuden rooli tulee myös olemaan hyvin uhattuna täysin uudenlaisessa kilpailuympäristössä.
Tämän lisäksi tutkimuksen perusteella IoT-teknologioiden potentiaali on tunnistettu Suomen ajoneuvovakuutusmarkkinoilla ja yhtiöt ovat aloittaneet suunnitelmat ja kehitystyön niiden hyödyntämiseksi pääosin yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Suomen markkinoilla pärjätäkseen yhtiöt näkevät, että pitkällä aikavälillä on välttämätöntä kehittää näitä ratkaisuja, mutta seuraavan viiden vuoden aikana ei näiden uusien tuotteiden ja palveluiden uskota tuovan merkittäviä vaikutuksia markkinoille.
Erityisesti ajoneuvovakuuttamisen arvioidaan muuttuvan IoT:n ja Connected car -kehityksen myötä. Uusien teknologioiden avulla ajoneuvot ovat jatkuvasti yhteydessä internetiin toisten ajoneuvojen ja muiden älykkäiden laitteiden kanssa kommunikoiden sekä jatkuvasti reaaliaikaista dataa keräten. Näitä ominaisuuksia hyödyntämällä vakuutusyhtiöt voivat kehittää täysin uudenlaisia ajoneuvovakuuttamiseen liittyviä palvelukokonaisuuksia.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on muodostaa yleiskuva Internet of Things:n vaikutuksista ajoneuvovakuutusten kehityksessä ja tulevaisuudessa sekä arvioida sen tämänhetkistä ja tulevaa merkitystä erityisesti Suomen ajoneuvovakuutusmarkkinoilla. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, eli laadullinen, ja sen aineisto on kerätty teemahaastatteluiden avulla. Tämä ajoneuvovakuuttamisen asiantuntijoiden haastatteluista kerätty aineisto on analysoitu aineistolähtöisen analyysin menetelmin. Näin ollen mikään teoria ei varsinaisesti ohjaa analysointia, mutta analyysin tuloksien tarkastelussa huomioidaan myös tutkimuksen teoreettinen viitekehys.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Internet of Things tulee mahdollistamaan vakuutusyhtiöille uudenlaisten ajoneuvovakuuttamisen tuote- ja palvelukategorioiden kehittämisen, mutta teknologian ja ekosysteemien kehittymisen myötä vakuutusyhtiöiden tulevaisuuden rooli tulee myös olemaan hyvin uhattuna täysin uudenlaisessa kilpailuympäristössä.
Tämän lisäksi tutkimuksen perusteella IoT-teknologioiden potentiaali on tunnistettu Suomen ajoneuvovakuutusmarkkinoilla ja yhtiöt ovat aloittaneet suunnitelmat ja kehitystyön niiden hyödyntämiseksi pääosin yhdessä asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa. Suomen markkinoilla pärjätäkseen yhtiöt näkevät, että pitkällä aikavälillä on välttämätöntä kehittää näitä ratkaisuja, mutta seuraavan viiden vuoden aikana ei näiden uusien tuotteiden ja palveluiden uskota tuovan merkittäviä vaikutuksia markkinoille.