Kansainvälisyys hoitotyön opettajan työssä
Syynimaa, Susanna (2017)
Syynimaa, Susanna
2017
Terveystieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Health Sciences
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-03-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201703221331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201703221331
Tiivistelmä
Työelämässä tarvitaan kansainvälisiä valmiuksia ja kansainvälisyys kuuluu jokaisen hoitotyön ammattilaisen osaamiseen. Kansainvälisyys nivoutuu kiinteästi hoitotyön koulutukseen ja hoitotyön opettajan työhön. Korkeakoulujen kansainvälisyyttä tuetaan erilaisilla koulutuspoliittisilla linjauksilla.
Kansainvälisiä tutkimuksia hoitotyön opettajan työn kansainvälisyydestä on tehty jonkin verran, mutta kotimaisia tutkimuksia vähän. Aiheesta tarvitaan lisää tutkittua tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kansainvälisyyttä hoitotyön opettajien työssä heidän näkökulmastaan. Tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa kansainvälisyydestä hoitotyön opettajan työssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimukseen osallistui 10 hoitotyön opettajaa etelä-suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. He kuvasivat teemahaastatteluissa kansainvälisyyden ilmenemistä työssään. Tutkimusaineisto analysoitiin deduktiivis-induktiivisen analyysin avulla.
Tulosten mukaan hoitotyön opettajien työn kansainvälisyys oli monipuolista koostuen useista eri osa-alueista. Kansainvälisyys hoitotyön opettajan työssä ilmeni kansainvälisyyden edellytyksinä, kansainvälisenä liikkuvuutena, kotikansainvälisyytenä ja kansainvälisyyden seurauksina. Kansainvälisyys edellytti sisäisiä, ulkoisia ja hankittuja voimavaroja. Kansainvälinen liikkuvuus oli moninaista sisältäen opiskelijavaihtotoiminnan, opettajavaihtotoiminnan, kansainvälisen hanketoiminnan, toiminnan ulkomailla ja kansainvälisen verkostoitumisen. Kotikansainvälisyyttä toteutettiin opetuksessa, kansainvälisissä tapahtumissa, hallinnollisissa tehtävissä, tieteellisessä työssä ja kulttuuriosaamisena. Kansainvälisyys toi seurauksenaan hoitotyön opettajan työhön sekä hyötyjä että haasteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kansainvälisyys edellyttää onnistuakseen riittäviä opettajan ja oppilaitoksen voimavaroja. Kansainvälisyys kehittää opettajia monipuolisesti sekä henkilökohtaisella että ammatillisella tasolla. Hyötyjen lisäksi kansainvälisyys tuo hoitotyön opettajan työhön haasteita. Tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön opettajien työn kansainvälisyyden ja oppilaitosten kansainvälisyystyön kehittämisessä. Tulokset kuvaavat myös hoitotyön opettajien kokemuksia työnsä kansainvälisyydestä, joiden perusteella voidaan antaa ehdotuksia kansainvälisen opetustyön ja kurssien kehittämiseen. Lisäksi tuotettua tietoa voidaan käyttää hoitotyön opettajakoulutuksen koulutusohjelmien sekä opetussuunnitelmien suunnittelussa ja kehittämisessä.
Jatkossa tarvitaan lisää tietoa suomalaisten hoitotyön opettajien työn kansainvälisyydestä. Aihetta voisi tutkia vertailevan tutkimuksen avulla. Tilastollisin menetelmin toteutetut tutkimukset toisivat aiheesta kattavampaa tietoa.
ABSTRACT
WORKING AS A NURSING TEACHER: AN INTERNATIONAL ASPECT
In nowadays working life, internationality is an essential asset required from all professionals and, as such, this requirement applies also to every nursing professional. Several aspects related to internationality are an integral part of nursing education and nursing teaching. In addition, the internationalisation of higher education institutions is supported by the numerous educational policies.
There is a need for a deeper research of the international aspects in the work of nursing teachers. Especially in Finland where the subject has not yet been researched. The purpose of this study was to produce research data on these aspects, while describing them from the nursing teachers own perspective.
The study was conducted by qualitative research methods. Ten nursing teachers from a University of Applied Sciences in southern Finland participated in the semi-structured interviews. The collected data was analysed by using deductive-inductive analysis.
The results showed diverse international aspects consisting of a number of different areas. The international aspects appeared as prerequisites for international work, international mobility and internationalisation at home and the consequences of international work. International work required internal, external and acquired resources. International mobility was varied, including student exchange, teacher exchange, international project activity, operations abroad and international networking. Internationalisation at home was carried out in teaching, international events, administrative tasks, scientific work and cultural competence. As a consequence, international work brought both benefits and challenges to nursing teachers' work.
As a conclusion of this study, the international work requires adequate teaching and educational resources to be successful. International aspects develop teachers diversely, both in personal and professional level. In addition, they bring both benefits and challenges to nursing teachers' work.
The results of this study can be utilized in the development of the daily work of nursing teachers and, more generally, the international nursing education. The results also describe the nursing teachers' own experiences of the subject. Based on these it is possible to develop international teaching and courses. In addition, the obtained information can also be used in the improvement of the teacher education programs in nursing, as well as curriculum design and development.
In the future, more information about the international work of Finnish nursing teachers is needed. The topic could be further explored by means of comparative research methods. The studies undertaken by the statistical methods would provide more comprehensive information.
Kansainvälisiä tutkimuksia hoitotyön opettajan työn kansainvälisyydestä on tehty jonkin verran, mutta kotimaisia tutkimuksia vähän. Aiheesta tarvitaan lisää tutkittua tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata kansainvälisyyttä hoitotyön opettajien työssä heidän näkökulmastaan. Tavoitteena oli tuottaa tutkittua tietoa kansainvälisyydestä hoitotyön opettajan työssä.
Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimukseen osallistui 10 hoitotyön opettajaa etelä-suomalaisesta ammattikorkeakoulusta. He kuvasivat teemahaastatteluissa kansainvälisyyden ilmenemistä työssään. Tutkimusaineisto analysoitiin deduktiivis-induktiivisen analyysin avulla.
Tulosten mukaan hoitotyön opettajien työn kansainvälisyys oli monipuolista koostuen useista eri osa-alueista. Kansainvälisyys hoitotyön opettajan työssä ilmeni kansainvälisyyden edellytyksinä, kansainvälisenä liikkuvuutena, kotikansainvälisyytenä ja kansainvälisyyden seurauksina. Kansainvälisyys edellytti sisäisiä, ulkoisia ja hankittuja voimavaroja. Kansainvälinen liikkuvuus oli moninaista sisältäen opiskelijavaihtotoiminnan, opettajavaihtotoiminnan, kansainvälisen hanketoiminnan, toiminnan ulkomailla ja kansainvälisen verkostoitumisen. Kotikansainvälisyyttä toteutettiin opetuksessa, kansainvälisissä tapahtumissa, hallinnollisissa tehtävissä, tieteellisessä työssä ja kulttuuriosaamisena. Kansainvälisyys toi seurauksenaan hoitotyön opettajan työhön sekä hyötyjä että haasteita.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kansainvälisyys edellyttää onnistuakseen riittäviä opettajan ja oppilaitoksen voimavaroja. Kansainvälisyys kehittää opettajia monipuolisesti sekä henkilökohtaisella että ammatillisella tasolla. Hyötyjen lisäksi kansainvälisyys tuo hoitotyön opettajan työhön haasteita. Tuloksia voidaan hyödyntää hoitotyön opettajien työn kansainvälisyyden ja oppilaitosten kansainvälisyystyön kehittämisessä. Tulokset kuvaavat myös hoitotyön opettajien kokemuksia työnsä kansainvälisyydestä, joiden perusteella voidaan antaa ehdotuksia kansainvälisen opetustyön ja kurssien kehittämiseen. Lisäksi tuotettua tietoa voidaan käyttää hoitotyön opettajakoulutuksen koulutusohjelmien sekä opetussuunnitelmien suunnittelussa ja kehittämisessä.
Jatkossa tarvitaan lisää tietoa suomalaisten hoitotyön opettajien työn kansainvälisyydestä. Aihetta voisi tutkia vertailevan tutkimuksen avulla. Tilastollisin menetelmin toteutetut tutkimukset toisivat aiheesta kattavampaa tietoa.
ABSTRACT
WORKING AS A NURSING TEACHER: AN INTERNATIONAL ASPECT
In nowadays working life, internationality is an essential asset required from all professionals and, as such, this requirement applies also to every nursing professional. Several aspects related to internationality are an integral part of nursing education and nursing teaching. In addition, the internationalisation of higher education institutions is supported by the numerous educational policies.
There is a need for a deeper research of the international aspects in the work of nursing teachers. Especially in Finland where the subject has not yet been researched. The purpose of this study was to produce research data on these aspects, while describing them from the nursing teachers own perspective.
The study was conducted by qualitative research methods. Ten nursing teachers from a University of Applied Sciences in southern Finland participated in the semi-structured interviews. The collected data was analysed by using deductive-inductive analysis.
The results showed diverse international aspects consisting of a number of different areas. The international aspects appeared as prerequisites for international work, international mobility and internationalisation at home and the consequences of international work. International work required internal, external and acquired resources. International mobility was varied, including student exchange, teacher exchange, international project activity, operations abroad and international networking. Internationalisation at home was carried out in teaching, international events, administrative tasks, scientific work and cultural competence. As a consequence, international work brought both benefits and challenges to nursing teachers' work.
As a conclusion of this study, the international work requires adequate teaching and educational resources to be successful. International aspects develop teachers diversely, both in personal and professional level. In addition, they bring both benefits and challenges to nursing teachers' work.
The results of this study can be utilized in the development of the daily work of nursing teachers and, more generally, the international nursing education. The results also describe the nursing teachers' own experiences of the subject. Based on these it is possible to develop international teaching and courses. In addition, the obtained information can also be used in the improvement of the teacher education programs in nursing, as well as curriculum design and development.
In the future, more information about the international work of Finnish nursing teachers is needed. The topic could be further explored by means of comparative research methods. The studies undertaken by the statistical methods would provide more comprehensive information.