Ammattimaisessa kansainvälisessä liikenteessä olevien vesialusten arvonlisäverotus
Agge, Jaana (2017)
Agge, Jaana
2017
Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Auditing and Evaluation
Johtamiskorkeakoulu - Faculty of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-02-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201702221194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201702221194
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman aiheena on arvonlisäverodirektiiviin perustuvan ammat-timaisessa kansainvälisessä liikenteessä oleviin vesialuksiin kohdistuva poikkeussääntely. Arvonlisäverojärjestelmä perustuu yksinkertaistetusti jokavaiheen arvonlisän verottamiseen. Yleissäännöstä poiketen arvonlisäverodirektiivin 148 artiklan perusteella tietynlaisille kansainvälisessä liikenteessä oleville vesi- ja ilma-aluksille myytävät tavarat ja palvelut voidaan veloittaa nollaverokannalla.
Tutkimus keskittyy tunnistamaan oikeuskäytännössä muovautuneita edellytyksiä ammattimaisessa kansainvälisessä liikenteessä oleville vesialuksille myytävien suoritteiden verottomuudelle ja tarkastelemaan myös mahdollista oikeustilan muutosta. Tutkimuksessa myös pyritään määrittelemään, mitä ammattimaisessa kansainvälisessä vesiliikenteessä olevalla vesialuksella tarkoitetaan, sillä käsitesisältöä ei ole löydettävissä asiaa koskevasta sääntelystä.
Tutkimuksessa käytetään toisiinsa limittyvästi useampaa tutkimusmetodia. Tärkeimmäksi tutkimusmetodiksi on määritelty hermeneuttisuutta painottava lainoppi. Tämän lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty oikeuspoliittista ja tämän tukena myös oikeustaloustieteellistä näkökulmaa.
Tutkimustuloksina havaitaan, että oikeuskäytäntö näyttää pääasiassa noudat-taneen samaa linjaa ja perusedellytysten pysyneen muuttumattomina. Soveltamisedellytykset eivät vaikuta kuitenkaan kovin selviltä tai järkeviltä muuttuneissa yhteiskunnallisissa ja teknologisissa oloissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ongelman ratkaisua vaikeuttaa kahden korkeimman tuomioistuimen päätösten kollisio. Viitteitä oikeudentilan muutoksesta on kuitenkin nähtävissä. Pidemmällä aikavälillä tulisi ottaa huomioon vapautusten asema arvonlisäverojärjestelmän tavoitteiden valossa. Yksi vaihtoehto voisi olla ammattimaiseen vesi- ja ilmaliikenteeseen kohdistuvan poikkeussääntelyn lakkauttaminen.
Tutkimus keskittyy tunnistamaan oikeuskäytännössä muovautuneita edellytyksiä ammattimaisessa kansainvälisessä liikenteessä oleville vesialuksille myytävien suoritteiden verottomuudelle ja tarkastelemaan myös mahdollista oikeustilan muutosta. Tutkimuksessa myös pyritään määrittelemään, mitä ammattimaisessa kansainvälisessä vesiliikenteessä olevalla vesialuksella tarkoitetaan, sillä käsitesisältöä ei ole löydettävissä asiaa koskevasta sääntelystä.
Tutkimuksessa käytetään toisiinsa limittyvästi useampaa tutkimusmetodia. Tärkeimmäksi tutkimusmetodiksi on määritelty hermeneuttisuutta painottava lainoppi. Tämän lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty oikeuspoliittista ja tämän tukena myös oikeustaloustieteellistä näkökulmaa.
Tutkimustuloksina havaitaan, että oikeuskäytäntö näyttää pääasiassa noudat-taneen samaa linjaa ja perusedellytysten pysyneen muuttumattomina. Soveltamisedellytykset eivät vaikuta kuitenkaan kovin selviltä tai järkeviltä muuttuneissa yhteiskunnallisissa ja teknologisissa oloissa. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ongelman ratkaisua vaikeuttaa kahden korkeimman tuomioistuimen päätösten kollisio. Viitteitä oikeudentilan muutoksesta on kuitenkin nähtävissä. Pidemmällä aikavälillä tulisi ottaa huomioon vapautusten asema arvonlisäverojärjestelmän tavoitteiden valossa. Yksi vaihtoehto voisi olla ammattimaiseen vesi- ja ilmaliikenteeseen kohdistuvan poikkeussääntelyn lakkauttaminen.