Esimiesten ja verojohtajien näkemyksiä esimiesvalmennusohjelman vaikuttavuudesta Verohallinnon Henkilöverotusyksikössä
Äijälä, Sarri (2017)
Äijälä, Sarri
2017
Työn ja hyvinvoinnin maisteriohjelma - Master's Programme in Work, Welfare and Wellbeing
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-01-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201702141145
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201702141145
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on esimiestyön kehittäminen. Siinä selvitettiin Verohallinnon Henkilöverotusyksikössä toteutetun esimiesvalmennusohjelman vaikuttavuutta ja esimiestyön kehittämiskohteita valmennuksen käyneiden esimiesten ja verojohtajien näkökulmasta. Henkilöverotusyksikön esimiesvalmennusohjelma on osa uudistuvaa esimiestoimintaa, jota toteutetaan koko Verohallinnon tasolla.
Aineistoa kerättiin kahdella eri menetelmällä määrällisesti ja laadullisesti. Määrällistä tietoa kerättiin kyselylomakkeella, johon saatiin 61 vastausta. Vastaajista seitsemän oli verojohtajia ja loput esimiehiä. Vastausprosentti oli 62. Laadullinen osuus kerättiin haastatteluilla, joita toteutettiin 11. Kolme haastateltavista oli verojohtajia ja loput esimiehiä. Vaikuttavuuden arvioinnin teoreettisena mallina on Kirkpatrickin malli. Malli sisältää neljä arviointitasoa: reaktio, oppiminen, käyttäytyminen ja tulokset. Tutkielmassa keskitytään kolmanteen tasoon eli siihen, miten valmennusohjelmassa opitut asiat ovat siirtyneet käytäntöön.
Tutkimuksen perusteella valmennusohjelmalla oli vaikutusta esimiestyöskentelyyn. Suurimpana valmennuksen antina oli uusien linjausten ja painopistealueiden selkeytyminen kaikille esimiehille. Ajatustavassa on tapahtunut selkeä muutos ja uudet linjaukset ovat vahvasti esillä. Täysin uudet linjaukset eivät kuitenkaan ole siirtyneet arjen työhön, mutta osittaista muutosta on silti syntynyt esimiesten toimintatavoissa. Tarkasteltaessa vaikutuksia eri linjausten ja painopisteiden osalta, kaikilla mitatuilla osa-alueilla on tapahtunut positiivisia muutoksia valmennuksen myötä. Vaikka muutoksia oli syntynyt, haastatteluissa näkyi myös tyytymättömyyttä vallitsevaan tilanteeseen ja tarve kehittää esimiestyötä entisestään.
Tutkielman perusteella valmennusohjelmassa käytyjen johtamisen painopistealueiden ja linjausten työstäminen eteenpäin on tärkeää esimiestyön kehittämisessä tulevaisuudessa. Jatkossa on tärkeää luoda uusia foorumeita ja pitää aihealueet esillä. Kaikki esimiehet pitää saada omaksumaan uudet esimiesten toimintatavat. Johtamislinjausten käyttöönotossa auttaa koulutuksen ulottaminen organisaation suorittavalle tasolle. Esimiehen ja prosessivastaavan työnjakoa pitää selkiyttää entisestään. Lisäksi tavoitteiden selkeämpi asettaminen sekä seuraaminen vaativat kehittämistä. Laadukkaan henkilöstöjohtamisen edellytys on esimiesten kiireen vähentäminen. Tuloksissa on yhteneväisiä piirteitä aiempiin tutkimuksiin johtamisesta ja julkishallinnosta.
ABSTRACT
Managers and executives' views about manager coaching programs effectiveness in Tax administrations individual tax unit
The subject of the thesis is the development of managerial work. It explored into the effectiveness of the Finnish Tax Administration's Individual Taxation Unit's leadership coaching program and improvement questions of managerial work from the perspective of managers and executives who have conducted the program themselves. Individual Taxation Unit´s Leadership coaching program is part of the reform in managerial work, which is being implemented across the Tax Administration.
The Material was collected in two ways quantitatively and qualitatively. Quantitative data was collected with a questionnaire, which received 61 answers. Seven of these answers were from executives and rest were from managers. Answer percentage on the questionnaire was 62. The qualitative part included 11 interviews. Three of the interviewees were executives and the rest were managers. The base theoretical model for evaluating the effectiveness is Kirkpatrick's model. Model includes four evaluation levels: reaction, learning, behavior and results. This thesis focuses on the third level which is how things learned in the coaching program have transferred to practice.
The research shows that coaching program affected the managerial work. Coaching program's biggest effect was on clarifying the new policies and focus points to all managers. The way of thinking has changed significantly and new policies are strongly visible. New policies are not fully transferred to daily work, but partial change has still happened among the manager's procedures. Looking into the effects of policies and focus points, there has happened positive changes in all fields because of the coaching program. Although change has happened, the interviews showed dissatisfaction to the current situation and a need to develop the managerial work more.
According to the thesis, it is important to process the policies and focus points forward in managerial work development in the future. In the future, it is important to create new forums for communication and keep the topics visible. All the managers need to adopt the new managerial policies. Deployment of leadership policies would help to expand the training among the operational level. Work distribution between managers and project leaders needs to be clarified even further. Active monitoring and clearer goals need to be set up for monitoring the development. Quality staff management requires the decrease of manager's work pressure. Results show connectivity to previous management and public administration researches.
Aineistoa kerättiin kahdella eri menetelmällä määrällisesti ja laadullisesti. Määrällistä tietoa kerättiin kyselylomakkeella, johon saatiin 61 vastausta. Vastaajista seitsemän oli verojohtajia ja loput esimiehiä. Vastausprosentti oli 62. Laadullinen osuus kerättiin haastatteluilla, joita toteutettiin 11. Kolme haastateltavista oli verojohtajia ja loput esimiehiä. Vaikuttavuuden arvioinnin teoreettisena mallina on Kirkpatrickin malli. Malli sisältää neljä arviointitasoa: reaktio, oppiminen, käyttäytyminen ja tulokset. Tutkielmassa keskitytään kolmanteen tasoon eli siihen, miten valmennusohjelmassa opitut asiat ovat siirtyneet käytäntöön.
Tutkimuksen perusteella valmennusohjelmalla oli vaikutusta esimiestyöskentelyyn. Suurimpana valmennuksen antina oli uusien linjausten ja painopistealueiden selkeytyminen kaikille esimiehille. Ajatustavassa on tapahtunut selkeä muutos ja uudet linjaukset ovat vahvasti esillä. Täysin uudet linjaukset eivät kuitenkaan ole siirtyneet arjen työhön, mutta osittaista muutosta on silti syntynyt esimiesten toimintatavoissa. Tarkasteltaessa vaikutuksia eri linjausten ja painopisteiden osalta, kaikilla mitatuilla osa-alueilla on tapahtunut positiivisia muutoksia valmennuksen myötä. Vaikka muutoksia oli syntynyt, haastatteluissa näkyi myös tyytymättömyyttä vallitsevaan tilanteeseen ja tarve kehittää esimiestyötä entisestään.
Tutkielman perusteella valmennusohjelmassa käytyjen johtamisen painopistealueiden ja linjausten työstäminen eteenpäin on tärkeää esimiestyön kehittämisessä tulevaisuudessa. Jatkossa on tärkeää luoda uusia foorumeita ja pitää aihealueet esillä. Kaikki esimiehet pitää saada omaksumaan uudet esimiesten toimintatavat. Johtamislinjausten käyttöönotossa auttaa koulutuksen ulottaminen organisaation suorittavalle tasolle. Esimiehen ja prosessivastaavan työnjakoa pitää selkiyttää entisestään. Lisäksi tavoitteiden selkeämpi asettaminen sekä seuraaminen vaativat kehittämistä. Laadukkaan henkilöstöjohtamisen edellytys on esimiesten kiireen vähentäminen. Tuloksissa on yhteneväisiä piirteitä aiempiin tutkimuksiin johtamisesta ja julkishallinnosta.
ABSTRACT
Managers and executives' views about manager coaching programs effectiveness in Tax administrations individual tax unit
The subject of the thesis is the development of managerial work. It explored into the effectiveness of the Finnish Tax Administration's Individual Taxation Unit's leadership coaching program and improvement questions of managerial work from the perspective of managers and executives who have conducted the program themselves. Individual Taxation Unit´s Leadership coaching program is part of the reform in managerial work, which is being implemented across the Tax Administration.
The Material was collected in two ways quantitatively and qualitatively. Quantitative data was collected with a questionnaire, which received 61 answers. Seven of these answers were from executives and rest were from managers. Answer percentage on the questionnaire was 62. The qualitative part included 11 interviews. Three of the interviewees were executives and the rest were managers. The base theoretical model for evaluating the effectiveness is Kirkpatrick's model. Model includes four evaluation levels: reaction, learning, behavior and results. This thesis focuses on the third level which is how things learned in the coaching program have transferred to practice.
The research shows that coaching program affected the managerial work. Coaching program's biggest effect was on clarifying the new policies and focus points to all managers. The way of thinking has changed significantly and new policies are strongly visible. New policies are not fully transferred to daily work, but partial change has still happened among the manager's procedures. Looking into the effects of policies and focus points, there has happened positive changes in all fields because of the coaching program. Although change has happened, the interviews showed dissatisfaction to the current situation and a need to develop the managerial work more.
According to the thesis, it is important to process the policies and focus points forward in managerial work development in the future. In the future, it is important to create new forums for communication and keep the topics visible. All the managers need to adopt the new managerial policies. Deployment of leadership policies would help to expand the training among the operational level. Work distribution between managers and project leaders needs to be clarified even further. Active monitoring and clearer goals need to be set up for monitoring the development. Quality staff management requires the decrease of manager's work pressure. Results show connectivity to previous management and public administration researches.