A Study on the Promotion of Adults' Oral English Communication and Teacher Development in Liberal and Tertiary Education
Leino, Lea (2017)
Leino, Lea
Tampere University Press
2017
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-03-31
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0368-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0368-6
Tiivistelmä
Tämä tutkimus tarkastelee aikuisten englannin suullista kielitaitoa ja opettajan ammatillista kehitystä työuran viimeisenä vuosikymmenenä. Englannin suullisen kielitaiton tutkimuksen kohteena oli, miten englannin opinnot tukevat aikuisopiskelijoiden mahdollisuuksia osallistua englanninkieliseen kommunikaatioon erilaisissa englantia käyttävissä yhteisöissä. Tutkimuksen kohdetasona oli vaihe, jolloin opiskelijoiden kielenhallinta jo antaa edellytyksiä puhumiseen tai kun huolimatta kyseisen tason yleisestä hallinnasta opiskelija ei kuitenkaan pysty suullisesti kommunikoimaan englanniksi. Tutkimusmateriaalia hankittiin haastatteluissa tutkija-opettajan suunnittelemien kahden rinnakkaisen vapaassa sivistystyössä toteuttamien englannin kurssien jälkeen. Ensimmäinen haastattelu toteutettiin kurssin päätyttyä ja toinen vuoden kuluttua, jolloin saatiin tietoa kurssin vaikutuksesta opiskelijoiden englannin käyttöön. Lisätutkimusmateriaalina olivat opettajan päiväkirjat, jotka myös palvelivat opettajana kehittymistä. Sen tutkiminen jatkui spontaanisti runsaan kahden vuoden aikana kirjoitettujen päiväkirjojen tuella opettajan päätoimisessa työssä ammattikorkeakoulussa. Siellä tätä postempiiristä tutkimusta edistivät keskustelut ja yhteistyö toisten opettajien kanssa sekä työskentely ja keskustelut opiskelijoiden kanssa. Tämä jakso syvensi ja rikasti opettajan ammatillista kehittymistä ja vahvisti käsityksen siitä, että tutkimus vieraan kielen kielitaidon kehittämisestä yhdessä aikuisoppilaitostyypissä hyödyttää aikuisopettajan ammatillista kehitystä muissa oppilaitoksissa, mikä vahvistaa valitun tutkimusjärjestelyn oikeutusta.
Tutkimusfilosofia ja päätökset tutkimusmateriaalin käsittelystä muotoutuivat tutkimuksen edistyessä. Tutkimus, joka alkoi laadullisena tutkimuksena, sai lisääntyvässä määrin vaikutteita hermeneutiikasta, erityisesti Gadamerin filosofisesta hermeneutiikasta. Gadamerin käsitykset koskien ymmärtämistä tulkintana, ennakkokäsitystä, ihmiseen historiallisuutta, kieltä, ymmärtämistä, osallistumista ja dialogia liittyivät sekä tutkimiseen että sen kohteisiin. Tässä tutkimusfilosofiassa alussa omaksutut teoreettisen ja käytäntöön liittyvät käsitykset kieliopinnoissa ymmärretään ennakkokäsityksinä, jotka kehittyvät tutkimuksen kuluessa.
Tutkimus suullisen englannintaidon kehittymisestä osoitti, että runsaat ja helposti avautuvat mahdollisuudet englannin puhumiseen, runsas osallistuminen ja ennen kaikkea, hyvä opiskeluilmapiiri ovat äärimmäisen tärkeitä tällaisella kurssilla. Sellainen ilmapiiri innostaa opiskelijoita, poistaa pelkoja, rohkaisee opiskelijoita kohtaamaan vaikeuksiaan ja jopa jakamaan niitä ja keskustelemaan niistä. Erityisen tärkeää ryhmissä, joissa osallistujien englannin tiedot ja kyky käyttää englantia ovat hyvin erilaisia, vapaus valita sanottavansa sekä jatkuva parien ja ryhmien vaihto edistävät oppimista. Nämä opinnot sekä osoittivat että lisäsivät esimerkiksi sellaisia opiskelijoiden henkisiä voimavaroja kuten autonomisuutta, motivaatiota, tietoisuutta englannin kielestä, sen oppimisesta ja itsestä sen opiskelijana.
Opettajan ammatillinen kehitys hänen itsensä suunnittelemana ja toteuttamana toi lisääntyvää ja päivitettyä teoreettista tietoa ja oman henkilökohtaisen teorian jatkuvan kehittämisen. Se puolestaan teki omien käsitysten tutkimisen merkitykselliseksi ja toi innostusta opettajuuteen. Osallistuminen, eettinen pohdinta, dialogi ja kuunteleminen tulivat keskeisiksi opettajana kehittymisen ulottuvuuksiksi. Lopuksi voidaan todeta, että tutkimuksena toteutettu opettajan ammatillinen kehittyminen on merkityksellistä uran viimeisenäkin vuosikymmenenä ja siitä hyötyvät myös opiskelijat.
Tutkimusfilosofia ja päätökset tutkimusmateriaalin käsittelystä muotoutuivat tutkimuksen edistyessä. Tutkimus, joka alkoi laadullisena tutkimuksena, sai lisääntyvässä määrin vaikutteita hermeneutiikasta, erityisesti Gadamerin filosofisesta hermeneutiikasta. Gadamerin käsitykset koskien ymmärtämistä tulkintana, ennakkokäsitystä, ihmiseen historiallisuutta, kieltä, ymmärtämistä, osallistumista ja dialogia liittyivät sekä tutkimiseen että sen kohteisiin. Tässä tutkimusfilosofiassa alussa omaksutut teoreettisen ja käytäntöön liittyvät käsitykset kieliopinnoissa ymmärretään ennakkokäsityksinä, jotka kehittyvät tutkimuksen kuluessa.
Tutkimus suullisen englannintaidon kehittymisestä osoitti, että runsaat ja helposti avautuvat mahdollisuudet englannin puhumiseen, runsas osallistuminen ja ennen kaikkea, hyvä opiskeluilmapiiri ovat äärimmäisen tärkeitä tällaisella kurssilla. Sellainen ilmapiiri innostaa opiskelijoita, poistaa pelkoja, rohkaisee opiskelijoita kohtaamaan vaikeuksiaan ja jopa jakamaan niitä ja keskustelemaan niistä. Erityisen tärkeää ryhmissä, joissa osallistujien englannin tiedot ja kyky käyttää englantia ovat hyvin erilaisia, vapaus valita sanottavansa sekä jatkuva parien ja ryhmien vaihto edistävät oppimista. Nämä opinnot sekä osoittivat että lisäsivät esimerkiksi sellaisia opiskelijoiden henkisiä voimavaroja kuten autonomisuutta, motivaatiota, tietoisuutta englannin kielestä, sen oppimisesta ja itsestä sen opiskelijana.
Opettajan ammatillinen kehitys hänen itsensä suunnittelemana ja toteuttamana toi lisääntyvää ja päivitettyä teoreettista tietoa ja oman henkilökohtaisen teorian jatkuvan kehittämisen. Se puolestaan teki omien käsitysten tutkimisen merkitykselliseksi ja toi innostusta opettajuuteen. Osallistuminen, eettinen pohdinta, dialogi ja kuunteleminen tulivat keskeisiksi opettajana kehittymisen ulottuvuuksiksi. Lopuksi voidaan todeta, että tutkimuksena toteutettu opettajan ammatillinen kehittyminen on merkityksellistä uran viimeisenäkin vuosikymmenenä ja siitä hyötyvät myös opiskelijat.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4980]