"Saavutetaanko tällä asiakkaan tarpeista lähtevä apu" : Katsaus sote-uudistukseen satakuntalaisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten näkemysten kautta
Elonen, Noora; Kuokkanen, Ronja (2017)
Elonen, Noora
Kuokkanen, Ronja
Tampereen yliopisto
2017
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0357-0
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0357-0
Tiivistelmä
Tämä raportti on katsaus sosiaali- ja terveysalan palvelurakenteen uudistuksen luomaan muutosympäristöön ja sen mukanaan tuomiin uusiin mahdollisuuksiin sekä haasteisiin julkisella, yksityisellä sekä kolmannella sektorilla toimivien Satakuntalaisten sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten näkemysten kautta. Raportti tuo esille kentän odotuksia ja tarpeita Tampereen yliopiston Porin yksikön Porin sosiaalitieteellinen oppimiskeskittymä (POSOK) -hankkeen keväällä 2016 järjestämistä työpajoista kertyneen aineiston kautta.
Aineistosta havaittiin neljä erilaista näkökulmaa, joiden kautta toimijat toivat esiin sekä haasteita että mahdollisuuksia tulevaa muutosta koskien. Näitä näkökulmia olivat palvelujärjestelmän näkökulma, arvioinnin ja seurannan näkökulma, työntekijän näkökulma sekä asiakkaan näkökulma.
Uudistuvassa palvelujärjestelmässä toimijoita puhututti erityisesti asiakkaiden valinnan vapauden lisääntyminen, joka vaatii asiakkailta entistä enemmän vastuuta omista palvelukokonaisuuksista. Tämän nähtiin vaativan myös työntekijöiltä uudenlaista osaamista palveluohjauksessa, markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja toimijoiden välisessä yhteistyössä. Aukottomien palveluketjujen ja sen mahdollistamien yhteistyösuhteiden luominen nähtiin ensisijaisen tärkeänä. Toimijoita puhututti paljon myös kilpailutus ja siihen liittyen eri sektoreilla toimivien palvelutuottajien välinen tasa-arvo. Lähtökohdaksi haluttiin valtakunnalliset, yhdessä toimijoiden ja asiakkaiden kanssa laaditut laatu- ja seurantaindikaattorit. Toimijoiden keskusteluista nousi esille myös erilaisia tutkimus- ja koulutustarpeita.
Aineistosta havaittiin neljä erilaista näkökulmaa, joiden kautta toimijat toivat esiin sekä haasteita että mahdollisuuksia tulevaa muutosta koskien. Näitä näkökulmia olivat palvelujärjestelmän näkökulma, arvioinnin ja seurannan näkökulma, työntekijän näkökulma sekä asiakkaan näkökulma.
Uudistuvassa palvelujärjestelmässä toimijoita puhututti erityisesti asiakkaiden valinnan vapauden lisääntyminen, joka vaatii asiakkailta entistä enemmän vastuuta omista palvelukokonaisuuksista. Tämän nähtiin vaativan myös työntekijöiltä uudenlaista osaamista palveluohjauksessa, markkinoinnissa, asiakaspalvelussa ja toimijoiden välisessä yhteistyössä. Aukottomien palveluketjujen ja sen mahdollistamien yhteistyösuhteiden luominen nähtiin ensisijaisen tärkeänä. Toimijoita puhututti paljon myös kilpailutus ja siihen liittyen eri sektoreilla toimivien palvelutuottajien välinen tasa-arvo. Lähtökohdaksi haluttiin valtakunnalliset, yhdessä toimijoiden ja asiakkaiden kanssa laaditut laatu- ja seurantaindikaattorit. Toimijoiden keskusteluista nousi esille myös erilaisia tutkimus- ja koulutustarpeita.