"Se on niinku mulla ois jouluaatto aina kerran kuussa" : Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelutoiminnan hyödyt ikääntyneiden asiakkaiden hyvinvoinnille
Lehtiniemi, Iina (2017)
Lehtiniemi, Iina
2017
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Viestintätieteiden tiedekunta - Faculty of Communication Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2017-01-18
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201701191043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201701191043
Tiivistelmä
Yleisten kirjastojen kotipalvelutoiminnan asiakasmäärä tulee kasvamaan seuraavien vuosikymmenten aikana, kun Suomi siirtyy väestöltään Euroopan neljänneksi nuorimmasta Euroopan kolmen vanhimman joukkoon suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle. Nämä eläkkeelle jäävät ovat aikaisempia sukupolvia korkeammin koulutettuja, ja sivistys- ja koulutustason noustessa myös palvelujen vaatimustaso luultavimmin kasvaa. Tämän vuoksi yleisten kirjastojen tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota kotipalvelutoimintaan ja sen merkityksen selvittämiseen.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli päästä selvyyteen siitä, mitä hyötyä Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelutoiminnasta on ikääntyneiden asiakkaiden hyvinvoinnille. Lisäksi selvitettiin lyhyesti Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelun ikääntyneiden asiakkaiden lukutottumuksia. Tutkimusmenetelmänä oli puhelinhaastattelu, joka suoritettiin kesän 2016 aikana. Haastatteluun osallistui kuusi asiakasta. Kaikki asuivat kotonaan joko yksin tai puolison kanssa. Keski-iältään haastatellut olivat 78 vuotta.
Haastatellut lukivat eniten suomalaista kaunokirjallisuutta sekä tietokirjallisuudesta historiaa ja elämäkertoja. Lukemista pidettiin erittäin tärkeänä ja se koettiin erottamattomaksi osaksi arkea. Suurin osa haastatelluista luki päivittäin. Lukeminen oli haastatelluille pääasiassa ajanviettoa sekä keino oppia uutta ja kehittää itseään.
Haastatellut kehuivat Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelua, kokivat sen etuisuutena eivätkä halunneet muuttaa sitä. Haastatellut kokivat, että Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelusta oli hyötyä heidän hyvinvoinnilleen seitsemällä eri tavalla: kotipalvelu helpotti arkea, virkisti, mahdollisti lukija-identiteetin, antoi tunteen siitä, että juuri minut otetaan huomioon, mahdollisti oman tietotaidon kehittämisen, antoi autonomian tunteen ja mahdollisti edes yhden inhimillisen yhteyden.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli päästä selvyyteen siitä, mitä hyötyä Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelutoiminnasta on ikääntyneiden asiakkaiden hyvinvoinnille. Lisäksi selvitettiin lyhyesti Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelun ikääntyneiden asiakkaiden lukutottumuksia. Tutkimusmenetelmänä oli puhelinhaastattelu, joka suoritettiin kesän 2016 aikana. Haastatteluun osallistui kuusi asiakasta. Kaikki asuivat kotonaan joko yksin tai puolison kanssa. Keski-iältään haastatellut olivat 78 vuotta.
Haastatellut lukivat eniten suomalaista kaunokirjallisuutta sekä tietokirjallisuudesta historiaa ja elämäkertoja. Lukemista pidettiin erittäin tärkeänä ja se koettiin erottamattomaksi osaksi arkea. Suurin osa haastatelluista luki päivittäin. Lukeminen oli haastatelluille pääasiassa ajanviettoa sekä keino oppia uutta ja kehittää itseään.
Haastatellut kehuivat Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelua, kokivat sen etuisuutena eivätkä halunneet muuttaa sitä. Haastatellut kokivat, että Tampereen kaupunginkirjaston kotipalvelusta oli hyötyä heidän hyvinvoinnilleen seitsemällä eri tavalla: kotipalvelu helpotti arkea, virkisti, mahdollisti lukija-identiteetin, antoi tunteen siitä, että juuri minut otetaan huomioon, mahdollisti oman tietotaidon kehittämisen, antoi autonomian tunteen ja mahdollisti edes yhden inhimillisen yhteyden.