Yhteistyön piirteet virtuaalitilassa
Saloranta, Vilma (2016)
Saloranta, Vilma
2016
MDP in Human-Technology Interaction
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201701121028
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201701121028
Tiivistelmä
Virtuaalitodellisuuden ja virtuaaliympäristöjen käyttö yleistyy monilla aloilla ja monissa tehtävissä. Paljon on keskitytty näiden ympäristöjen tekniseen toteutukseen ja ihmisen ja teknologian yhteistyöhön. Virtuaaliympäristöissä käyttäjien näkökulma ja se, miten he kokevat ihmisten välisen yhteistyön, on kuitenkin tärkeää, sillä teknologia tuo yhteistyöhön ja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen haastavan lisäelementin.
Tämän tutkielman tavoitteena on saada selville, millaista yhteistyö pienryhmissä on ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta silloin, kun pienryhmän toiminta on sen jäsenten itsensä mielestä onnistunutta tai epäonnistunutta. Tutkielma tarkastelee pienryhmien yhteistyötä CAVE-virtuaalitilassa. CAVE on yksi immersiivisimmistä virtuaalitodellisuusjärjestelmistä, jota myös useampi käyttäjä voi käyttää samaan aikaan ja jossa käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään. Tutkimusmenetelmänä käytetään videoanalyysiä, joka toteutettiin manuaalisesti videomateriaalia katsomalla ja kuuntelemalla, havaintoja ylös kirjaamalla ja analysoimalla.
Tutkimuksessa löydettiin kaksi piirrettä, jotka erottivat onnistuneita ja epäonnistuneita pienryhmiä. Onnistuneissa pienryhmissä ryhmäläisten aktiivisuus jakautui tasaisemmin kuin epäonnistuneissa pienryhmissä. Epäonnistuneissa pienryhmissä taas esiintyi ryhmätasolla tiheämmin hiljaisuutta kuin onnistuneissa pienryhmissä. Havaitut tutkimustulokset auttavat ohjaajia havaitsemaan VE-tiloissa toteutettavien yhteistyöprosessien aikana ryhmien ulkopuolelta hetkiä ja piirteitä, jotka viestivät yhteistyön ongelmista. Tarvittaessa ohjaaja voi puuttua yhteistyöhön ja parantaa sen tuloksia ja osallistujien kokemuksia heti jo saman yhteistyöprosessin aikana. Yhteistyön optimoimiseksi ohjaajan tulee varmistaa kaikkien ryhmäläisten osallistuminen yhteistyöhön kannustamalla heitä verbaaliseen ja fyysiseen aktiivisuuteen.
Tämän tutkielman tavoitteena on saada selville, millaista yhteistyö pienryhmissä on ulkopuolisen tarkkailijan näkökulmasta silloin, kun pienryhmän toiminta on sen jäsenten itsensä mielestä onnistunutta tai epäonnistunutta. Tutkielma tarkastelee pienryhmien yhteistyötä CAVE-virtuaalitilassa. CAVE on yksi immersiivisimmistä virtuaalitodellisuusjärjestelmistä, jota myös useampi käyttäjä voi käyttää samaan aikaan ja jossa käyttäjät voivat olla vuorovaikutuksessa keskenään. Tutkimusmenetelmänä käytetään videoanalyysiä, joka toteutettiin manuaalisesti videomateriaalia katsomalla ja kuuntelemalla, havaintoja ylös kirjaamalla ja analysoimalla.
Tutkimuksessa löydettiin kaksi piirrettä, jotka erottivat onnistuneita ja epäonnistuneita pienryhmiä. Onnistuneissa pienryhmissä ryhmäläisten aktiivisuus jakautui tasaisemmin kuin epäonnistuneissa pienryhmissä. Epäonnistuneissa pienryhmissä taas esiintyi ryhmätasolla tiheämmin hiljaisuutta kuin onnistuneissa pienryhmissä. Havaitut tutkimustulokset auttavat ohjaajia havaitsemaan VE-tiloissa toteutettavien yhteistyöprosessien aikana ryhmien ulkopuolelta hetkiä ja piirteitä, jotka viestivät yhteistyön ongelmista. Tarvittaessa ohjaaja voi puuttua yhteistyöhön ja parantaa sen tuloksia ja osallistujien kokemuksia heti jo saman yhteistyöprosessin aikana. Yhteistyön optimoimiseksi ohjaajan tulee varmistaa kaikkien ryhmäläisten osallistuminen yhteistyöhön kannustamalla heitä verbaaliseen ja fyysiseen aktiivisuuteen.