Koulutusinterventio osana mielenterveyskuntoutujien kuntoutusta : Käytännön teoria
Nieminen, Irja (2017)
Nieminen, Irja
Tampere University Press
2017
Hoitotiede - Nursing Science
Yhteiskuntatieteiden tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Väitöspäivä
2017-01-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0316-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0316-7
Tiivistelmä
Psyykkisen sairautensa vuoksi mielenterveyskuntoutujat kohtaavat usein vaikeuksia kouluttautumisessaan, olipa kyseessä perus-, ammatillinen tai ylemmän asteen koulutus tai muu kuin tutkintoon johtava koulutus. Koulutus kuitenkin edistää heidän työllistymistään ja yhteiskuntaan integroitumistaan. Ymmärrys mielenterveyskuntoutujien kouluttautumisen kokemuksista auttaa tunnistamaan niitä tekijöitä, joiden avulla heitä voidaan tukea saavuttamaan heidän koulutukselliset tavoitteensa. Tässä tutkimuksessa mielenterveyskuntoutujien kouluttautumista tarkasteltiin koulutusinterventioon osallistumisen näkökulmasta mielen-terveyskuntoutuksen kontekstissa. Tarkoituksena oli kehittää käytännön teoria koulutusinterventiosta osana mielenterveyskuntoutujien kuntoutusta. Tavoitteena oli saada tietoa siitä, mitä tekijöitä koulutusintervention toteuttamisessa tulisi huomioida, että tuettaisiin mielenterveyskuntoutujien selviytymistä koulutuksessa. Tavoitteena oli myös saada tietoa siitä, millä tavoin heidän koulutusinterventiossa selviytymistään voidaan tukea mielenterveyskuntoutuksen keinoin.
Koulutusinterventio kehitettiin Euroopan Unionin rahoittamassa kansainvälisessä EMILIA-tutkimushankkeessa. Koulutusintervention tavoitteena oli edistää mielenterveyskuntoutujien toipumista ja sosiaalista integraatiota. Tutkimukseen osallistujat olivat mielenterveyskuntoutujia (n=47) ja mielenterveyspalveluita tarjoavien yksiköiden henkilökunnan jäseniä (n=59) yhdeksästä Euroopan maasta. Maat olivat Bosnia ja Hertsegovina, Espanja, Iso-Britannia, Kreikka, Norja, Puola, Ranska, Suomi ja Tanska. Kansainvälinen aineisto kerättiin mielenterveyskuntoutujilta yksilöhaastatteluilla ennen koulutusinterventiota sekä 10 ja 20 kuukauden kuluttua intervention alkamisesta. Vastaava aineisto Suomessa kerät-tiin ennen koulutusinterventiota ja 10 kuukauden kuluttua intervention alkamisesta. Henkilökunnan aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja ryhmähaastatteluita. Havainnoinnit toteutettiin 10 kuukauden kuluttua intervention alkamisesta havainnoimalla henkilökuntakokouksia, joissa keskusteltiin koulutusinterventiosta. Henkilökunnan aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa, jossa henkilökunnan aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla. Kaikki aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Alkuperäistutkimusten tulosten yhteenvedossa analyysimenetelmänä käytettiin metasynteesiä.
Tulokset osoittivat, että koulutusinterventio mielenterveyskuntoutujien kuntoutuksen osana on moniulotteinen prosessi. Se koostuu mielenterveyskuntoutu-jien koulutusvalmiuteen yhteydessä olevista tekijöistä, koulutustapahtuman ulottuvuuksista, koulutuksen seurauksista ja mielenterveyskuntoutuksen kouluttautumista edistävistä tuen muodoista.
Mielenterveyskuntoutujien kouluttautumista helpottivat kuntoutumisvaiheen huomiointi koulutuksen ajoituksessa, hoitotasapaino, koulutuksen tavoitteellisuus, oppijan motivaatio ja tietoinen koulutukseen sitoutuminen. Mielenterveyskuntoutujien kouluttautumista taas vaikeuttivat syrjäytyminen, sairauden ylivalta ja yhteiskunnan arvot ja asenteet. Tutkimukseen osallistujat kuvailivat koulutustapahtumaa sen ulottuvuuksien kautta, joita olivat sosiaalinen vuorovaikutus, oppijan sisäiset voimavarat, opetuksen pedagoginen toteutus ja oppijakeskeinen yhteistyö mielenterveyskuntoutujan, kuntoutusorganisaation ja kou-lutusorganisaation välillä. Koulutuksen koettiin antaneen tukea mielenterveyskuntoutujien henkilökohtaiseen kasvuun ja valmiuksia sosiaaliseen integraatioon. Siitä huolimatta esiin tuli myös kokemuksia koulutuksen epäonnistumisesta. Kouluttautumista edistävät tuen muodot mielenterveyskuntoutuksessa olivat mielenterveyskuntoutujien sisäisten voimavarojen vahvistaminen ja tukea ja ammattilaisten asiantuntemusta tarjoavan ympäristön luominen.
Tutkimuksessa kehitetty käytännön teoria tuotti uutta tietoa ja vahvisti aiempaa tietoperustaa koulutusinterventiosta osana mielenterveyskuntoutujien kuntoutusta. Käytännön teorian avulla voidaan kehittää kuntoutujille suunnattuja koulutusinterventioita yhä enemmän heidän lähtökohtiinsa pohjautuviksi ja kehittää mielenterveyskuntoutusta niin, että se tukee entistä paremmin kuntoutujien koulutusinterventioon osallistumista ja siinä selviämistä. Käytännön teoriaa tulee vielä testata ja kehittää, jotta sitä voidaan käyttää eri toimintaympäristöissä.
Koulutusinterventio kehitettiin Euroopan Unionin rahoittamassa kansainvälisessä EMILIA-tutkimushankkeessa. Koulutusintervention tavoitteena oli edistää mielenterveyskuntoutujien toipumista ja sosiaalista integraatiota. Tutkimukseen osallistujat olivat mielenterveyskuntoutujia (n=47) ja mielenterveyspalveluita tarjoavien yksiköiden henkilökunnan jäseniä (n=59) yhdeksästä Euroopan maasta. Maat olivat Bosnia ja Hertsegovina, Espanja, Iso-Britannia, Kreikka, Norja, Puola, Ranska, Suomi ja Tanska. Kansainvälinen aineisto kerättiin mielenterveyskuntoutujilta yksilöhaastatteluilla ennen koulutusinterventiota sekä 10 ja 20 kuukauden kuluttua intervention alkamisesta. Vastaava aineisto Suomessa kerät-tiin ennen koulutusinterventiota ja 10 kuukauden kuluttua intervention alkamisesta. Henkilökunnan aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja ryhmähaastatteluita. Havainnoinnit toteutettiin 10 kuukauden kuluttua intervention alkamisesta havainnoimalla henkilökuntakokouksia, joissa keskusteltiin koulutusinterventiosta. Henkilökunnan aineistonkeruumenetelmänä käytettiin havainnointia kaikissa muissa maissa paitsi Suomessa, jossa henkilökunnan aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla. Kaikki aineistot analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla. Alkuperäistutkimusten tulosten yhteenvedossa analyysimenetelmänä käytettiin metasynteesiä.
Tulokset osoittivat, että koulutusinterventio mielenterveyskuntoutujien kuntoutuksen osana on moniulotteinen prosessi. Se koostuu mielenterveyskuntoutu-jien koulutusvalmiuteen yhteydessä olevista tekijöistä, koulutustapahtuman ulottuvuuksista, koulutuksen seurauksista ja mielenterveyskuntoutuksen kouluttautumista edistävistä tuen muodoista.
Mielenterveyskuntoutujien kouluttautumista helpottivat kuntoutumisvaiheen huomiointi koulutuksen ajoituksessa, hoitotasapaino, koulutuksen tavoitteellisuus, oppijan motivaatio ja tietoinen koulutukseen sitoutuminen. Mielenterveyskuntoutujien kouluttautumista taas vaikeuttivat syrjäytyminen, sairauden ylivalta ja yhteiskunnan arvot ja asenteet. Tutkimukseen osallistujat kuvailivat koulutustapahtumaa sen ulottuvuuksien kautta, joita olivat sosiaalinen vuorovaikutus, oppijan sisäiset voimavarat, opetuksen pedagoginen toteutus ja oppijakeskeinen yhteistyö mielenterveyskuntoutujan, kuntoutusorganisaation ja kou-lutusorganisaation välillä. Koulutuksen koettiin antaneen tukea mielenterveyskuntoutujien henkilökohtaiseen kasvuun ja valmiuksia sosiaaliseen integraatioon. Siitä huolimatta esiin tuli myös kokemuksia koulutuksen epäonnistumisesta. Kouluttautumista edistävät tuen muodot mielenterveyskuntoutuksessa olivat mielenterveyskuntoutujien sisäisten voimavarojen vahvistaminen ja tukea ja ammattilaisten asiantuntemusta tarjoavan ympäristön luominen.
Tutkimuksessa kehitetty käytännön teoria tuotti uutta tietoa ja vahvisti aiempaa tietoperustaa koulutusinterventiosta osana mielenterveyskuntoutujien kuntoutusta. Käytännön teorian avulla voidaan kehittää kuntoutujille suunnattuja koulutusinterventioita yhä enemmän heidän lähtökohtiinsa pohjautuviksi ja kehittää mielenterveyskuntoutusta niin, että se tukee entistä paremmin kuntoutujien koulutusinterventioon osallistumista ja siinä selviämistä. Käytännön teoriaa tulee vielä testata ja kehittää, jotta sitä voidaan käyttää eri toimintaympäristöissä.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [4985]