Katsooko peilistäsi tyypillinen opettaja? 5.-6. -luokkalaisten piirroksista välittyvät opettajakäsitykset
Lehikoinen, Jenna; Salonen, Jenny (2016)
Lehikoinen, Jenna
Salonen, Jenny
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612302929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612302929
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajuutta ja selvittää, millainen on tyypillinen opettaja 5.-6. -luokkalaisten mielestä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin fenomenografiaa hyödyntäen. Aineistona käytettiin oppilaiden piirtämiä opettajakuvia, joita tulkittiin konnotatiivisen kuva-analyysin avulla. Piirrokset kerättiin kahdelta eri normaalikoulun luokalta ja yhteensä 41 oppilaalta.
Aineiston tarkastelun ja tulkinnan myötä luotiin viisi hahmoa kuvastamaan tyypillisiä opettajahahmoja. Hahmot nimettiin seuraavalla tavalla: Pekka Perinteikäs, Katri Kurinpitäjä, Irmeli Iäkäs, Ninni Nuorikko ja Olli Omalaatuinen. Kukin kuvitteellinen opettajahahmo edustaa tietynlaisia opettajalle kuuluvia ominaisuuksia, jotka liittyvät habitukseen, ulkoasuun ja esillä olemiseen. Hahmot voidaan myös jaotella dikotomisesti kahtia; iäkkäämmät, perinteiset opettajajohtoiset auktoriteetit sekä villit ja vapaat nuorikot.
Tulokset osoittivat, että lasten käsitysten mukaan tyypillinen opettaja on perinteitä vaaliva ja positiivinen johtohahmo, joka voi edustaa mitä tahansa ikäluokkaa. Vaikka naiskuvia oli enemmän, miesopettaja ei ole tulostemme perusteella kummajainen. Tyypillinen opettaja ei säväytä ulkoisella olemuksellaan, vaan on yleensä hillitty ja neutraali. Eräs oleellinen opettajuudesta paljastunut seikka oli, että opettajakäsitykset eivät ole juuri muuttuneet kymmeniin vuosiin. Traditionaalinen opettajuus pitää tiukasti paikkansa osana koulukulttuuria.
Aihe on tärkeä, sillä opettajakäsitysten ja stereotypioiden tiedostaminen auttaa ammatillisessa kasvussa ja ammatti-identiteettiä rakentaessa. Omien ajattelumallien reflektointi sekä vertaaminen ympäristön näkemyksiin opettajuudesta ovat itsetuntemuksen edellytyksiä.
Aineiston tarkastelun ja tulkinnan myötä luotiin viisi hahmoa kuvastamaan tyypillisiä opettajahahmoja. Hahmot nimettiin seuraavalla tavalla: Pekka Perinteikäs, Katri Kurinpitäjä, Irmeli Iäkäs, Ninni Nuorikko ja Olli Omalaatuinen. Kukin kuvitteellinen opettajahahmo edustaa tietynlaisia opettajalle kuuluvia ominaisuuksia, jotka liittyvät habitukseen, ulkoasuun ja esillä olemiseen. Hahmot voidaan myös jaotella dikotomisesti kahtia; iäkkäämmät, perinteiset opettajajohtoiset auktoriteetit sekä villit ja vapaat nuorikot.
Tulokset osoittivat, että lasten käsitysten mukaan tyypillinen opettaja on perinteitä vaaliva ja positiivinen johtohahmo, joka voi edustaa mitä tahansa ikäluokkaa. Vaikka naiskuvia oli enemmän, miesopettaja ei ole tulostemme perusteella kummajainen. Tyypillinen opettaja ei säväytä ulkoisella olemuksellaan, vaan on yleensä hillitty ja neutraali. Eräs oleellinen opettajuudesta paljastunut seikka oli, että opettajakäsitykset eivät ole juuri muuttuneet kymmeniin vuosiin. Traditionaalinen opettajuus pitää tiukasti paikkansa osana koulukulttuuria.
Aihe on tärkeä, sillä opettajakäsitysten ja stereotypioiden tiedostaminen auttaa ammatillisessa kasvussa ja ammatti-identiteettiä rakentaessa. Omien ajattelumallien reflektointi sekä vertaaminen ympäristön näkemyksiin opettajuudesta ovat itsetuntemuksen edellytyksiä.