Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Katsooko peilistäsi tyypillinen opettaja? 5.-6. -luokkalaisten piirroksista välittyvät opettajakäsitykset

Lehikoinen, Jenna; Salonen, Jenny (2016)

 
Avaa tiedosto
GRADU-1483097338.pdf (2.732Mt)
Lataukset: 



Lehikoinen, Jenna
Salonen, Jenny
2016

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612302929
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opettajuutta ja selvittää, millainen on tyypillinen opettaja 5.-6. -luokkalaisten mielestä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja se toteutettiin fenomenografiaa hyödyntäen. Aineistona käytettiin oppilaiden piirtämiä opettajakuvia, joita tulkittiin konnotatiivisen kuva-analyysin avulla. Piirrokset kerättiin kahdelta eri normaalikoulun luokalta ja yhteensä 41 oppilaalta.

Aineiston tarkastelun ja tulkinnan myötä luotiin viisi hahmoa kuvastamaan tyypillisiä opettajahahmoja. Hahmot nimettiin seuraavalla tavalla: Pekka Perinteikäs, Katri Kurinpitäjä, Irmeli Iäkäs, Ninni Nuorikko ja Olli Omalaatuinen. Kukin kuvitteellinen opettajahahmo edustaa tietynlaisia opettajalle kuuluvia ominaisuuksia, jotka liittyvät habitukseen, ulkoasuun ja esillä olemiseen. Hahmot voidaan myös jaotella dikotomisesti kahtia; iäkkäämmät, perinteiset opettajajohtoiset auktoriteetit sekä villit ja vapaat nuorikot.

Tulokset osoittivat, että lasten käsitysten mukaan tyypillinen opettaja on perinteitä vaaliva ja positiivinen johtohahmo, joka voi edustaa mitä tahansa ikäluokkaa. Vaikka naiskuvia oli enemmän, miesopettaja ei ole tulostemme perusteella kummajainen. Tyypillinen opettaja ei säväytä ulkoisella olemuksellaan, vaan on yleensä hillitty ja neutraali. Eräs oleellinen opettajuudesta paljastunut seikka oli, että opettajakäsitykset eivät ole juuri muuttuneet kymmeniin vuosiin. Traditionaalinen opettajuus pitää tiukasti paikkansa osana koulukulttuuria.

Aihe on tärkeä, sillä opettajakäsitysten ja stereotypioiden tiedostaminen auttaa ammatillisessa kasvussa ja ammatti-identiteettiä rakentaessa. Omien ajattelumallien reflektointi sekä vertaaminen ympäristön näkemyksiin opettajuudesta ovat itsetuntemuksen edellytyksiä.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [35163]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste