Yliopisto-opiskelijoiden yksilölliset ohjaustarpeet opintopolun eri vaiheissa : "Että olis sellanen ilmansuunnan näyttäjä, joka silleen hellästi ohjaa silloin, kun tarvitaan. Tai sellanen turvaverkko, josta voi sit ponnahtaa taas takaisin sille reitilleen."
Kivimäki, Anna (2016)
Kivimäki, Anna
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612302927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612302927
Tiivistelmä
Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä yliopisto-opiskelijoiden yksilöllisistä ohjaustarpeista ja siitä, miten ohjausta voitaisiin kehittää, jotta se vastaisi opiskelijoiden tarpeisiin. Tutkimuksessa tarkasteltiin Tampereen yliopiston Elinikäisen oppimisen ja kasvatuksen (elokas) tutkinto-ohjelman opiskelijoiden ohjaustarpeita opintopolun eri vaiheissa sekä ohjauksen merkitystä opiskelijoille. Tutkimuksessa oltiin lisäksi kiinnostuneita opiskelijoiden yksilöllisistä opintopoluista ja niiden varrella saadusta ja tarvitusta ohjauksesta.
Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa elokas-tutkinto-ohjelman opiskelijaa, jotka olivat haastatteluhetkellä maisteriopintojensa loppuvaiheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat tarvitsevat ohjausta, joka on henkilökohtaista, kiireetöntä, läsnäolevaa ja helposti saatavilla. Kaikki opiskelijat eivät tarvitse ohjausta, mutta suurin osa kaipaa ainakin jossakin opintojensa vaiheessa tukea yliopistomaailmaan integroitumisessa, opintojen aikaisten valintojen tekemisessä sekä asiantuntijaksi kasvussa ja kehittymisessä.
Ohjaus näyttäytyy tämän tutkimuksen perusteella opiskelijoille hyvin monimerkityksellisenä toimintana. Ohjauksen merkitystä analysoitiin nostamalla aineistosta opiskelijoiden kuvaamia hyvän ja onnistuneen ohjauksen elementtejä sekä tarkastelemalla toisaalta sitä, missä tilanteissa opiskelijat ohjausta tarvitsivat. Ohjauksen keskeinen merkitys opiskelijoille on saada tukea omalle pohdinnalle ja valintojen tekemiselle. Ohjauksen merkityksiä ovat myös vertaistuki, opintojen sujumisen helpottaminen, akateemiseen maailmaan kasvattaminen ja yliopiston toimintatapojen opettaminen.
Tutkimuksen perusteella yliopistossa saatu ohjaus painottuu opintojen alkuvaiheeseen ja keskittyy pääsääntöisesti opintojen ja opiskelun ohjaukseen, mikä ei vielä tue opiskelijoiden kaikkia tarpeita. Tutkimus vahvisti tietoa siitä, että ohjauksen kehittämisessä tulee ottaa huomioon opiskelijoiden yksilölliset tarpeet ja tavoitteet opiskelulleen. Lisäksi yliopiston ohjaustahoja ja niiden tehtäviä tulisi selkeyttää ja kiinnittää huomiota opiskelijakeskeisen ohjauksen eri osa-alueiden toteutumiseen.
Kokoavana johtopäätöksenä oli, että opiskelijat tarvitsevat ohjausta, joka tukee opintojen sujumisen lisäksi heitä myös asiantuntijaksi kasvussa, akateemisten taitojen ja toimintatapojen oppimisessa ja yliopistomaailman integroitumisessa. Opiskelijalähtöisen yksilöllisen ohjauksen avulla opiskelijat voisivat helpommin löytää paikkansa yliopistossa ja toisaalta valmistua nopeammin osaaviksi alansa asiantuntijoiksi. Yksinjääminen opintopolun haastavissa tilanteissa voi pahimmassa tapauksessa vaikuttaa opiskelijan hyvinvointiin, opiskelumotivaation katoamiseen tai opintojen viivästymiseen. Ohjausta ei tulisi tarkastella ainoastaan opintojen sujumisen ja nopean valmistumisen vauhdittajana, vaan kokonaisvaltaisesti opiskelijan kasvun ja kehittymisen tukena.
Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa elokas-tutkinto-ohjelman opiskelijaa, jotka olivat haastatteluhetkellä maisteriopintojensa loppuvaiheessa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä.
Tutkimustulosten perusteella opiskelijat tarvitsevat ohjausta, joka on henkilökohtaista, kiireetöntä, läsnäolevaa ja helposti saatavilla. Kaikki opiskelijat eivät tarvitse ohjausta, mutta suurin osa kaipaa ainakin jossakin opintojensa vaiheessa tukea yliopistomaailmaan integroitumisessa, opintojen aikaisten valintojen tekemisessä sekä asiantuntijaksi kasvussa ja kehittymisessä.
Ohjaus näyttäytyy tämän tutkimuksen perusteella opiskelijoille hyvin monimerkityksellisenä toimintana. Ohjauksen merkitystä analysoitiin nostamalla aineistosta opiskelijoiden kuvaamia hyvän ja onnistuneen ohjauksen elementtejä sekä tarkastelemalla toisaalta sitä, missä tilanteissa opiskelijat ohjausta tarvitsivat. Ohjauksen keskeinen merkitys opiskelijoille on saada tukea omalle pohdinnalle ja valintojen tekemiselle. Ohjauksen merkityksiä ovat myös vertaistuki, opintojen sujumisen helpottaminen, akateemiseen maailmaan kasvattaminen ja yliopiston toimintatapojen opettaminen.
Tutkimuksen perusteella yliopistossa saatu ohjaus painottuu opintojen alkuvaiheeseen ja keskittyy pääsääntöisesti opintojen ja opiskelun ohjaukseen, mikä ei vielä tue opiskelijoiden kaikkia tarpeita. Tutkimus vahvisti tietoa siitä, että ohjauksen kehittämisessä tulee ottaa huomioon opiskelijoiden yksilölliset tarpeet ja tavoitteet opiskelulleen. Lisäksi yliopiston ohjaustahoja ja niiden tehtäviä tulisi selkeyttää ja kiinnittää huomiota opiskelijakeskeisen ohjauksen eri osa-alueiden toteutumiseen.
Kokoavana johtopäätöksenä oli, että opiskelijat tarvitsevat ohjausta, joka tukee opintojen sujumisen lisäksi heitä myös asiantuntijaksi kasvussa, akateemisten taitojen ja toimintatapojen oppimisessa ja yliopistomaailman integroitumisessa. Opiskelijalähtöisen yksilöllisen ohjauksen avulla opiskelijat voisivat helpommin löytää paikkansa yliopistossa ja toisaalta valmistua nopeammin osaaviksi alansa asiantuntijoiksi. Yksinjääminen opintopolun haastavissa tilanteissa voi pahimmassa tapauksessa vaikuttaa opiskelijan hyvinvointiin, opiskelumotivaation katoamiseen tai opintojen viivästymiseen. Ohjausta ei tulisi tarkastella ainoastaan opintojen sujumisen ja nopean valmistumisen vauhdittajana, vaan kokonaisvaltaisesti opiskelijan kasvun ja kehittymisen tukena.