Työnantajan ja työntekijän vastavuoroinen sitoutuminen osaamisen kehittämisen näkökulmasta
Luoma, Kreetta (2016)
Luoma, Kreetta
2016
Hallintotieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Administrative Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612302913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612302913
Tiivistelmä
Kiihtyvällä vauhdilla muuttuvat markkinat ja maailmantilanne edellyttävät organisaatioilta jatkuvaa kehittymistä, joustavuutta sekä uudistumiskykyä. Sama jatkuvan kehittymisen ja uudistumisen vaatimus koskee myös työntekijöitä sekä heidän hallussaan olevaa ja organisaation toiminnan kannalta välttämätöntä osaamista. Osaaminen ja sen kehittäminen ovat avainsanoja työelämän muutoksissa selviytymiselle niin organisaatio- kuin työntekijätasoilla. Tämän tutkimuksen mukaan työntekijöiden osaamista kehittämällä on mahdollista yhdistää työnantajan organisaatiokohtaisia sekä työntekijän henkilökohtaisia tavoitteita molempia osapuolia hyödyttävällä tavalla, jatkuvuuden ja sitoutumisen näkökulmista.
Kyseessä on vähittäiskaupan alalle, Pirkanmaan Osuuskauppaan, sijoittuva tapaustutkimus, joka pitää sisällään myös toimintatutkimuksellisia piirteitä. Valtaosa tutkimusaineistosta perustuu neljään fokusryhmähaastatteluun, joihin osallistui yhteensä 14 Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstökoulutuksiin osallistunutta työntekijää. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kouluttautuneet työntekijät ovat kokeneet työnantajansa järjestämät henkilöstökoulutukset työnantajaorganisaatioonsa sitouttavana tekijänä.
Tutkimuksen keskiössä on yksi organisaatioiden ikuisuusongelmista osaavien työntekijöiden sitouttaminen organisaatioon. Ongelmaa tarkastellaan tutkimuksen toimeksiantajayrityksen työntekijöiden näkökulmasta unohtamatta aihepiirien merkitystä koko organisaation liiketoiminnan kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu talent management -ajatteluun, joka korostaa työntekijän yksilöllistä osaamista organisaation toiminnan jatkuvuuden varmistajana. Teoriapohja muodostuu Meyerin ja Allenin perinteisen organisaatiositoutumisen kolmen komponentin mallin ympärille, mutta liittää toiseksi tarkastelutavaksi psykologisen sopimuksen, joka yhdistää teoreettiseen keskusteluun myös näkökulman työnantajasta sitoutuvana osapuolena.
Haastatteluaineiston sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta muovautui käsitys, jonka mukaan työntekijöiden organisaatiositoutuminen syntyy työntekijän ja työnantajan edustajan sosiaalisessa vuorovaikutussuhteessa. Toisin sanoen organisaatiositoutuminen toteutuu osapuolten välisessä psykologisessa sopimuksessa, sillä kyse on vastavuoroisesta sitoutumisesta, joka tähtää molemminpuolisesti työsuhteen jatkuvuuteen. Tutkimustulosten perusteella työntekijän osaamisen kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ovat konkreettisia toimenpiteitä, jotka vahvistavat työntekijän psykologista sopimusta. Osaamisen jatkuva kehittäminen ja varmistaminen hyödyttävät sekä työntekijää että työnantajaa niin sitoutumisen kuin työmotivaation ja onnistuneen työsuorituksen näkökulmista.
Kyseessä on vähittäiskaupan alalle, Pirkanmaan Osuuskauppaan, sijoittuva tapaustutkimus, joka pitää sisällään myös toimintatutkimuksellisia piirteitä. Valtaosa tutkimusaineistosta perustuu neljään fokusryhmähaastatteluun, joihin osallistui yhteensä 14 Pirkanmaan Osuuskaupan henkilöstökoulutuksiin osallistunutta työntekijää. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka kouluttautuneet työntekijät ovat kokeneet työnantajansa järjestämät henkilöstökoulutukset työnantajaorganisaatioonsa sitouttavana tekijänä.
Tutkimuksen keskiössä on yksi organisaatioiden ikuisuusongelmista osaavien työntekijöiden sitouttaminen organisaatioon. Ongelmaa tarkastellaan tutkimuksen toimeksiantajayrityksen työntekijöiden näkökulmasta unohtamatta aihepiirien merkitystä koko organisaation liiketoiminnan kannalta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu talent management -ajatteluun, joka korostaa työntekijän yksilöllistä osaamista organisaation toiminnan jatkuvuuden varmistajana. Teoriapohja muodostuu Meyerin ja Allenin perinteisen organisaatiositoutumisen kolmen komponentin mallin ympärille, mutta liittää toiseksi tarkastelutavaksi psykologisen sopimuksen, joka yhdistää teoreettiseen keskusteluun myös näkökulman työnantajasta sitoutuvana osapuolena.
Haastatteluaineiston sekä teoreettisen viitekehyksen pohjalta muovautui käsitys, jonka mukaan työntekijöiden organisaatiositoutuminen syntyy työntekijän ja työnantajan edustajan sosiaalisessa vuorovaikutussuhteessa. Toisin sanoen organisaatiositoutuminen toteutuu osapuolten välisessä psykologisessa sopimuksessa, sillä kyse on vastavuoroisesta sitoutumisesta, joka tähtää molemminpuolisesti työsuhteen jatkuvuuteen. Tutkimustulosten perusteella työntekijän osaamisen kehittämiseen liittyvät mahdollisuudet ovat konkreettisia toimenpiteitä, jotka vahvistavat työntekijän psykologista sopimusta. Osaamisen jatkuva kehittäminen ja varmistaminen hyödyttävät sekä työntekijää että työnantajaa niin sitoutumisen kuin työmotivaation ja onnistuneen työsuorituksen näkökulmista.