Osaaminen ja hyvinvointi yläkoulusta toiselle asteelle : Tutkimus metropolialueen nuorista
Hotulainen, Risto; Rimpelä, Arja; Hautamäki, Jarkko; Karvonen, Sakari; Kinnunen, Jaana M; Kupiainen, Sirkku; Lindfors, Pirjo; Minkkinen, Jaana; Pere, Lasse; Thuneberg, Helena; Vainikainen, Mari-Pauliina; Wallenius, Tommi (2016)
Hotulainen, Risto
Rimpelä, Arja
Hautamäki, Jarkko
Karvonen, Sakari
Kinnunen, Jaana M
Kupiainen, Sirkku
Lindfors, Pirjo
Minkkinen, Jaana
Pere, Lasse
Thuneberg, Helena
Vainikainen, Mari-Pauliina
Wallenius, Tommi
Helsingin yliopisto
2016
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0347-1
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0347-1
Tiivistelmä
Kouluikäisten oppiminen ja hyvinvointi ovat olleet pääosin erillisiä saarekkeita niin
tutkimuksessa, lainsäädännössä kuin koulujen käytännön toiminnassa. Vuonna
2011 metropolialueen 14 kunnan seitsemännen luokan oppilaille (N ≈ 10 000) tehdyssä
tutkimuksessa yhdistettiin oppiminen ja hyvinvointi. Tutkimus uusittiin oppilaiden
ollessa yhdeksännellä luokalla. Seurantaa jatkettiin yhdistämällä aineistoon
toisen asteen yhteisvalintatiedot ja selvittämällä nuorten toisen asteen opintojen
tilannetta ensimmäisen lukuvuoden keväällä. Kuvaamme tässä raportissa niitä
oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, jotka selittävät oppilaiden eriytyviä
kehityspolkuja yläkoulun aikana ja oppilaiden hakeutumista erilaisille opintopoluille
toisen asteen valinnassa. Lisäksi selvitämme koulujen oppimisen tuen käytänteitä
ja opiskeluhuollon resursseja sekä koulujen yhteistä toimintakulttuuria luovia koulujen
toimintakäytänteitä hyvinvoinnin näkökulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
TEAviisarin ja valtakunnallisen VALAISE-seurantahankkeen rehtorikyselyn
perusteella.
tutkimuksessa, lainsäädännössä kuin koulujen käytännön toiminnassa. Vuonna
2011 metropolialueen 14 kunnan seitsemännen luokan oppilaille (N ≈ 10 000) tehdyssä
tutkimuksessa yhdistettiin oppiminen ja hyvinvointi. Tutkimus uusittiin oppilaiden
ollessa yhdeksännellä luokalla. Seurantaa jatkettiin yhdistämällä aineistoon
toisen asteen yhteisvalintatiedot ja selvittämällä nuorten toisen asteen opintojen
tilannetta ensimmäisen lukuvuoden keväällä. Kuvaamme tässä raportissa niitä
oppimiseen ja hyvinvointiin liittyviä tekijöitä, jotka selittävät oppilaiden eriytyviä
kehityspolkuja yläkoulun aikana ja oppilaiden hakeutumista erilaisille opintopoluille
toisen asteen valinnassa. Lisäksi selvitämme koulujen oppimisen tuen käytänteitä
ja opiskeluhuollon resursseja sekä koulujen yhteistä toimintakulttuuria luovia koulujen
toimintakäytänteitä hyvinvoinnin näkökulmasta Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen
TEAviisarin ja valtakunnallisen VALAISE-seurantahankkeen rehtorikyselyn
perusteella.