Tietojärjestelmän vaatimusmäärittelyt ja valintaperusteet pienelle liikuntakeskukselle
Terho, Katja (2016)
Terho, Katja
2016
Tietojenkäsittelytieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Computer Sciences
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612162857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612162857
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten pieni liikuntakeskus löytää sopivimman kulunvalvonta- ja asiakastietohallintajärjestelmän käyttöönsä. Kyseessä on tapaustutkimus, jossa kohteena on yksityinen urheilukeskus. Liikuntatoimialaa käsitellään laajalti, jotta alan erityispiirteet tulisi huomioitua tarpeeksi monipuolisesti. Työssä korostuu liiketoiminnan näkökulma, jotta hankittava tietojärjestelmä mahdollistaisi liiketoiminnan kehittämisen. Vaatimusmäärittelyä tarkastellaan pk-yrityksen näkökulmasta.
Työssä esitellään markkinoilla olevia liikuntakeskuksille suunnattuja järjestelmiä sekä puhtaasti kulunvalvontajärjestelmiä ja niiden sopivuutta verrattiin urheilukeskuksen järjestelmävaatimuksiin. Kulunvalvontajärjestelmät eivät vastanneet vaatimuksiin riittävän hyvin, mutta kaksi liikuntakeskuksille suunnattua järjestelmää täyttivät vaatimukset. Näitä järjestelmiä tarkasteltiin liiketoiminnan tavoitteiden valossa ja siten järjestelmien erot tulivat paremmin esiin. Näistä järjestelmistä kotimainen Kulkuri tarjoaa ylläpidon, ja toiminnoiltaan järjestelmä kattaa nykyiset perustarpeet. Uusiseelantilainen GymMaster edellyttää, että asiakas hankkii oman it-tuen, mutta järjestelmässä on laajemmat mahdollisuudet kehittää liiketoimintaa innovatiiviseen suuntaan.
Järjestelmävaihtoehtoja selvitettäessä kävi ilmi, että järjestelmätoimittajien ja liikuntakeskusten välillä on liian iso kuilu, joka heikentää järjestelmähankkeen onnistumista merkittävästi, koska osapuolet eivät ymmärrä toisiaan riittävän hyvin.
Työssä esitellään markkinoilla olevia liikuntakeskuksille suunnattuja järjestelmiä sekä puhtaasti kulunvalvontajärjestelmiä ja niiden sopivuutta verrattiin urheilukeskuksen järjestelmävaatimuksiin. Kulunvalvontajärjestelmät eivät vastanneet vaatimuksiin riittävän hyvin, mutta kaksi liikuntakeskuksille suunnattua järjestelmää täyttivät vaatimukset. Näitä järjestelmiä tarkasteltiin liiketoiminnan tavoitteiden valossa ja siten järjestelmien erot tulivat paremmin esiin. Näistä järjestelmistä kotimainen Kulkuri tarjoaa ylläpidon, ja toiminnoiltaan järjestelmä kattaa nykyiset perustarpeet. Uusiseelantilainen GymMaster edellyttää, että asiakas hankkii oman it-tuen, mutta järjestelmässä on laajemmat mahdollisuudet kehittää liiketoimintaa innovatiiviseen suuntaan.
Järjestelmävaihtoehtoja selvitettäessä kävi ilmi, että järjestelmätoimittajien ja liikuntakeskusten välillä on liian iso kuilu, joka heikentää järjestelmähankkeen onnistumista merkittävästi, koska osapuolet eivät ymmärrä toisiaan riittävän hyvin.