Maahanmuuttajat uudistetussa ammatilliseen perustutkintoon valmentavassa koulutuksessa, koulutusjärjestelmän muutos opettajien näkökulmasta
Kankare, Ronja (2016)
Kankare, Ronja
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612162848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612162848
Tiivistelmä
Suomi on viime vuosikymmeninä muuttunut maahanmuuton vastaanottomaaksi. Muuttoliike vaikuttaa Suomen väestörakenteeseen, mikä luo lisähaasteita ja tarvetta maahanmuuttopolitiikan kehittämiselle. Tutkielmassa maahanmuuttopolitiikkaa tarkasteltaessa painotetaan maahanmuuton tulevaisuus 2020 strategian näkökulmia. Sen tarkoituksena on saada maahanmuuttajat aktiivisiksi kansalaisiksi, jotka eivät ole vain toiminnan kohteita vaan oma-aloitteisia toimijoita. Strategiassa koulutus nähdään yhtenä maahanmuuttajien asemaa parantavana tekijänä.
Tutkielmassa aihe on maahanmuuttajaopiskelijat ammatilliseen perustutkintoon valmentavassa koulutuksessa. Tarkoituksena oli tutkia valmentavan koulutuksen uudistusta. Kyseisessä uudistuksessa kohderyhmä laajeni, kun nuorisopuolen ja aikuiskoulutuksen opiskelijaryhmät yhdistettiin. Lisäksi koulutuksen sisällöt suunniteltiin palvelemaan opiskelijoiden tarpeita paremmin. Koulutusuudistuksen myötä opiskelijoille luotiin enemmän mahdollisuuksia tutustua eri alojen ammatillisiin opintoihin sekä työelämään. Koulutuksen perusteiden mukaisesti jokaiselle opiskelijalle laadittiin henkilökohtainen opetussuunnitelma.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin haastattelemalla seitsemää valmentavan koulutuksen opettajaa. Kaksi heistä oli nuorisopuolelta ja viisi aikuiskoulutuksesta. Kaikki opettajat olivat vastuussa valmentavan koulutuksen ryhmästä sekä olivat opettaneet vähintään vuoden ajan valmentavassa koulutuksessa. Haastattelut järjestettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen kahden oppilaitoksen neljässä eri yksikössä. Haastatteluissa tarkasteltiin opettajien ajatuksia ja kokemuksia muutosvaiheesta ja uudistuksen sisällöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin hermeneuttis-fenomenologiaa.
Tuloksia analysoitiin hermeneuttisen kehän menetelmällä. Aikataulutus, tiedotus, perehdytys ja osittain uudistuksen sisällöt eivät vastanneet opettajien odotuksia. Neljän erityisryhmän yhdistäminen samaan koulutukseen koettiin haasteellisena. Uudistuksen tuoma työelämälähtöisyys, henkilökohtaistaminen, joustavuus ja yhteistyömahdollisuudet nähtiin erittäin positiivisina muutoksina. Opettajien ammatti-identiteetti ja persoona vaikuttavat heidän toimintatapoihinsa ja arvomaailmaansa. Tulevaisuuden koulutusuudistuksissa on hyvä hyödyntää opettajien osaamista jo suunnitteluvaiheessa. Muutosvaihetta edistää työyhteisön hyvä ilmapiiri sekä yhteisöllisyyden kokemus. Valmentava koulutus integroi maahanmuuttajia suomalaiseen yhteiskuntaan kannustaen heitä aktiivisuuteen ja olemaan vuorovaikutuksessa kantaväestöön.
ENGLISH ABSTRACT
Finland has become one of the receiving countries of immigration during the last decades. Migration is affecting to demography of Finland, which creates more challenges and the needs to develop the Finnish immigration policy. In thesis, while surveying the Finnish immigration policy, the focus is in the viewpoints of the Future of Immigration 2020 strategy. The function of the strategy is to help the immigrants to become an active citizens, who are not only the objects but also the unprompted participants. According to strategy education is improving the status of the immigrants.
The topic of the thesis is the immigrant students in the Preparatory Education for Vocational Training. The meaning was to explore the reformation of the preparatory education. Because of the reformation, the youth and the adult education groups were connected, and the target group expanded. In addition, the content of the education was planned to fit the needs of the students. As a consequence of the reformation the students got more possibilities to familiarize themselves with various occupational studies and the work life. Basing on the basics of the education every student will compile an individual education plan.
The empirical part of the thesis was executed by interviewing seven preparatory education teachers. Two of them were from the youth education and five of them from the adult education. All the teachers were in charge of one preparatory education group and has been teaching at least a year in the preparatory education. The interviews were made as an individual half structured interviews. The function was to observe the teacher s thoughts and experiences of the reformation process and the content of the reformation. As a research method was used the hermeneutic-phenomenological method.
The results were analyzed by hermeneutic circle. The timetable, informing, orientation and partly the content of the education were not satisfying the teachers expectations. The merge of the four groups was faced as a challenge. The teachers were reacting positively to the changes of work life based orientation, individualization, flexibility and cooperation possibilities. The occupational identity and personality are affecting to the teachers behavior and values. The teachers knowledge is reasonable to take into account already in the planning stage in the educational reformations of the future. The good atmosphere and communality in the work community are contributing the reformation. The preparatory education is integrating the immigrants to the Finnish society by encouraging them to be active and in the interaction with locals.
Tutkielmassa aihe on maahanmuuttajaopiskelijat ammatilliseen perustutkintoon valmentavassa koulutuksessa. Tarkoituksena oli tutkia valmentavan koulutuksen uudistusta. Kyseisessä uudistuksessa kohderyhmä laajeni, kun nuorisopuolen ja aikuiskoulutuksen opiskelijaryhmät yhdistettiin. Lisäksi koulutuksen sisällöt suunniteltiin palvelemaan opiskelijoiden tarpeita paremmin. Koulutusuudistuksen myötä opiskelijoille luotiin enemmän mahdollisuuksia tutustua eri alojen ammatillisiin opintoihin sekä työelämään. Koulutuksen perusteiden mukaisesti jokaiselle opiskelijalle laadittiin henkilökohtainen opetussuunnitelma.
Tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin haastattelemalla seitsemää valmentavan koulutuksen opettajaa. Kaksi heistä oli nuorisopuolelta ja viisi aikuiskoulutuksesta. Kaikki opettajat olivat vastuussa valmentavan koulutuksen ryhmästä sekä olivat opettaneet vähintään vuoden ajan valmentavassa koulutuksessa. Haastattelut järjestettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen kahden oppilaitoksen neljässä eri yksikössä. Haastatteluissa tarkasteltiin opettajien ajatuksia ja kokemuksia muutosvaiheesta ja uudistuksen sisällöstä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin hermeneuttis-fenomenologiaa.
Tuloksia analysoitiin hermeneuttisen kehän menetelmällä. Aikataulutus, tiedotus, perehdytys ja osittain uudistuksen sisällöt eivät vastanneet opettajien odotuksia. Neljän erityisryhmän yhdistäminen samaan koulutukseen koettiin haasteellisena. Uudistuksen tuoma työelämälähtöisyys, henkilökohtaistaminen, joustavuus ja yhteistyömahdollisuudet nähtiin erittäin positiivisina muutoksina. Opettajien ammatti-identiteetti ja persoona vaikuttavat heidän toimintatapoihinsa ja arvomaailmaansa. Tulevaisuuden koulutusuudistuksissa on hyvä hyödyntää opettajien osaamista jo suunnitteluvaiheessa. Muutosvaihetta edistää työyhteisön hyvä ilmapiiri sekä yhteisöllisyyden kokemus. Valmentava koulutus integroi maahanmuuttajia suomalaiseen yhteiskuntaan kannustaen heitä aktiivisuuteen ja olemaan vuorovaikutuksessa kantaväestöön.
ENGLISH ABSTRACT
Finland has become one of the receiving countries of immigration during the last decades. Migration is affecting to demography of Finland, which creates more challenges and the needs to develop the Finnish immigration policy. In thesis, while surveying the Finnish immigration policy, the focus is in the viewpoints of the Future of Immigration 2020 strategy. The function of the strategy is to help the immigrants to become an active citizens, who are not only the objects but also the unprompted participants. According to strategy education is improving the status of the immigrants.
The topic of the thesis is the immigrant students in the Preparatory Education for Vocational Training. The meaning was to explore the reformation of the preparatory education. Because of the reformation, the youth and the adult education groups were connected, and the target group expanded. In addition, the content of the education was planned to fit the needs of the students. As a consequence of the reformation the students got more possibilities to familiarize themselves with various occupational studies and the work life. Basing on the basics of the education every student will compile an individual education plan.
The empirical part of the thesis was executed by interviewing seven preparatory education teachers. Two of them were from the youth education and five of them from the adult education. All the teachers were in charge of one preparatory education group and has been teaching at least a year in the preparatory education. The interviews were made as an individual half structured interviews. The function was to observe the teacher s thoughts and experiences of the reformation process and the content of the reformation. As a research method was used the hermeneutic-phenomenological method.
The results were analyzed by hermeneutic circle. The timetable, informing, orientation and partly the content of the education were not satisfying the teachers expectations. The merge of the four groups was faced as a challenge. The teachers were reacting positively to the changes of work life based orientation, individualization, flexibility and cooperation possibilities. The occupational identity and personality are affecting to the teachers behavior and values. The teachers knowledge is reasonable to take into account already in the planning stage in the educational reformations of the future. The good atmosphere and communality in the work community are contributing the reformation. The preparatory education is integrating the immigrants to the Finnish society by encouraging them to be active and in the interaction with locals.