Laatu näkyy kohtaamisissa - Vuorovaikutuksen merkitys toiminta-alueittain järjestetyssä opetuksessa
Kauraniemi, Annika (2016)
Kauraniemi, Annika
2016
Ammattikasvatuksen maisteriohjelma - MDP in Vocational Education
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612162847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612162847
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielman tarkoitus oli tarkastella vaikeimmin kehitysvammaisten oppilaiden opetusta ja voimauttavan vuorovaikutuksen menetelmää. Voimauttava vuorovaikutus on kehitysvammaisten opetukseen kehitetty menetelmä, jossa varhaisten vuorovaikutustaitojen varassa olevat ihmiset oppivat kommunikoinnin perustan. Voimauttavan vuorovaikutuksen menetelmä sisältää läsnäolon vaatimuksen, oppilaan kunnioituksen ja tiimityön tärkeyden.
Tutkimuskohteena olivat tutkijan oma ammatillinen kehittyminen ja vuorovaikutuksellisen opetuksen käytänteet. Tutkimuksessa sovellettiin tapaustutkimuksen tutkimusotetta. Tutkimuskysymys oli: Miten tutkijan oma opettajuus on kehittynyt toiminta-alueittain järjestetyssä opetustyössä ja minkälaisia vuorovaikutteisen opetuksen hyviä käytäntöjä ja haasteita kehitysvammaisten oppilaiden erityisopettajat tuovat esille?
Tutkimuksen aineistona olivat tutkijan henkilökohtaiset muistiinpanot opetusmenetelmistä, moniammatillisuudesta ja tiimityöstä sekä kuuden erityisopettajan kokemukset vuorovaikutuksellisesta opetuksesta. Aineisto koottiin autoetnografian ja teemahaastattelujen avulla. Haastattelut rakentuivat seitsemän kysymyksen varaan ja kestivät jokainen noin 30 minuuttia. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin narratiivista jäsentelyä ja teema-analyysiä.
Tutkimuksen päätulos on, että vuorovaikutus on perusta kaikelle muulle kehitykselle. Vaikeavam-maisen oppilaan vuorovaikutukseen, kommunikointiin ja osallisuuden kokemiseen täytyy opetuksessa panostaa. Kommunikointiin keskittyminen on parasta osallisuuden ja inkluusion toteuttamista. Voimauttava vuorovaikutus tuo mukanaan osallisuutta, koska oppilaan oma ääni tulee herkemmin kuulluksi. Keskeinen löydös oli, että moniammatillisen tiimityön toimivuus ja keskustelut työtiimin kesken ovat tärkeitä. Yhteinen arvokeskustelu, yhteiset pelisäännöt ja systemaattinen dokumentointi opetuksen pohjana ovat tärkeitä toimivassa tiimityössä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, vaikeimmin kehitysvammaisten opetus tarvitsee opetusmenetelmien tavoitteellista kehittämistä. Käytäntöön suuntautunut opettajan opas vaikeimmin kehitysvammaisten opetukseen olisi tarpeellinen. Voimauttava vuorovaikutus antaa käytännön työkaluja toiminta-alueittain järjestettyyn opetukseen.
Tutkimuskohteena olivat tutkijan oma ammatillinen kehittyminen ja vuorovaikutuksellisen opetuksen käytänteet. Tutkimuksessa sovellettiin tapaustutkimuksen tutkimusotetta. Tutkimuskysymys oli: Miten tutkijan oma opettajuus on kehittynyt toiminta-alueittain järjestetyssä opetustyössä ja minkälaisia vuorovaikutteisen opetuksen hyviä käytäntöjä ja haasteita kehitysvammaisten oppilaiden erityisopettajat tuovat esille?
Tutkimuksen aineistona olivat tutkijan henkilökohtaiset muistiinpanot opetusmenetelmistä, moniammatillisuudesta ja tiimityöstä sekä kuuden erityisopettajan kokemukset vuorovaikutuksellisesta opetuksesta. Aineisto koottiin autoetnografian ja teemahaastattelujen avulla. Haastattelut rakentuivat seitsemän kysymyksen varaan ja kestivät jokainen noin 30 minuuttia. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin narratiivista jäsentelyä ja teema-analyysiä.
Tutkimuksen päätulos on, että vuorovaikutus on perusta kaikelle muulle kehitykselle. Vaikeavam-maisen oppilaan vuorovaikutukseen, kommunikointiin ja osallisuuden kokemiseen täytyy opetuksessa panostaa. Kommunikointiin keskittyminen on parasta osallisuuden ja inkluusion toteuttamista. Voimauttava vuorovaikutus tuo mukanaan osallisuutta, koska oppilaan oma ääni tulee herkemmin kuulluksi. Keskeinen löydös oli, että moniammatillisen tiimityön toimivuus ja keskustelut työtiimin kesken ovat tärkeitä. Yhteinen arvokeskustelu, yhteiset pelisäännöt ja systemaattinen dokumentointi opetuksen pohjana ovat tärkeitä toimivassa tiimityössä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, vaikeimmin kehitysvammaisten opetus tarvitsee opetusmenetelmien tavoitteellista kehittämistä. Käytäntöön suuntautunut opettajan opas vaikeimmin kehitysvammaisten opetukseen olisi tarpeellinen. Voimauttava vuorovaikutus antaa käytännön työkaluja toiminta-alueittain järjestettyyn opetukseen.