Yleisten taitojen ja tunneälytaitojen tärkeys laskentatoimen työntekijöille
Järvelä, Arto (2016)
Järvelä, Arto
2016
Tilintarkastuksen ja arvioinnin maisteriohjelma - Master's Degree Programme in Auditing and Evaluation
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612152843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612152843
Tiivistelmä
Laskentatoimen työntekijöiden työnkuva on muuttunut vuosien myötä. Entisaikojen laskentatoimen ammattilainen oli menneisyyttä koskevalla numeroaineistolla pelaava historioitsija, vahtikoira ja pavunlaskija . Nykyään laskentahenkilö on johtoryhmän jäsen, neuvonantaja ja muutosagentti . Uudessa roolissa suoriutumiseen ei riitä enää pelkkä laskentatoimen tekninen ammattitaito, vaan laskentatoimen työntekijältä odotetaan monipuolisia työsuorituksia. (Näsi 1990, Näsi 2006) Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, mitä yleisiä taitoja ja mitä tunneälytaitoja laskentatoimen työntekijät pitävät tärkeinä työssä menestymisen kannalta.
Yleiset taidot ovat taitoja, jotka eivät ole vain yhdelle ammatille ominaisia, vaan niitä voidaan käyttää useassa eri ammatissa (Boyce, Williams, Kelly & Yee 2001). Tutkielmaa varten yleiset taidot luokiteltiin viiteen eri kategoriaan: älylliset taidot, tietotekniset taidot, henkilökohtaiset taidot, ihmissuhdetaidot sekä organisointi- ja liiketoimintataidot. Tunneälyllä tarkoitetaan kykyä tiedostaa ja hallita tunteita sekä itsessä että muissa ihmisissä. Tunneälytaidot ovat työelämässä hyödyllisiä tunneälyyn perustuvia taitoja. Niitä tutkittiin ns. Golemanin mallin avulla (Goleman, Boyatzis ja McKee 2002).
Tutkielmaa varten kerättiin kaksi empiiristä aineistoa tilitoimistoihin kohdistuneilla kyselytutkimuksilla. Yleisten taitojen kyselyyn saatiin 290 vastausta ja tunneälykyselyyn 305 vastausta. Analyysiä varten kyselyyn osallistuneet luokiteltiin kolmeen työrooliin heidän asemansa perusteella: työsuhteessa oleva työntekijä, ammatinharjoittaja ja esimiesjohtaja. Aineistot analysoitiin käyttäen epäparametrisia tilastollisia menetelmiä.
Tuloksista havaittiin, että laskentatoimen työntekijän tärkein osaamisalue on yhä laskentatoimen tekniset taidot. Näiden lisäksi monia yleisiä taitoja pidetään nykyään tärkeinä. Näitä ovat esimerkiksi monet itsensä hallitsemiseen liittyvät taidot, taito käyttää taloushallinnon tietojärjestelmiä, elinikäinen oppiminen ja ongelmanratkaisukyky. Työrooleja vertailemalla havaittiin, että esimiehet kokivat monet yleiset taidot tärkeämpinä kuin muut työroolit. Yllätyksellistä oli, että vieraiden kielten hallintaa ja kykyä ajatella eettisesti pidettiin vähiten tärkeinä taitoina.
Myös tunneälytaitojen havaittiin olevan tärkeitä, mikä osoittaa, että tunteiden tiedostamisella ja hallinnalla on oma roolinsa laskentatoimen alalla. Tärkeimmiksi tunneälytaidoiksi arvioitiin palvelualttius, itsetuntemus ja itsekontrolli. Vähiten tärkeä tunneälytaito oli vaikutusvalta. Esimiehinä toimivat kokivat monet tunneälytaidot tärkeämmiksi kuin muut roolit.
Yleiset taidot ovat taitoja, jotka eivät ole vain yhdelle ammatille ominaisia, vaan niitä voidaan käyttää useassa eri ammatissa (Boyce, Williams, Kelly & Yee 2001). Tutkielmaa varten yleiset taidot luokiteltiin viiteen eri kategoriaan: älylliset taidot, tietotekniset taidot, henkilökohtaiset taidot, ihmissuhdetaidot sekä organisointi- ja liiketoimintataidot. Tunneälyllä tarkoitetaan kykyä tiedostaa ja hallita tunteita sekä itsessä että muissa ihmisissä. Tunneälytaidot ovat työelämässä hyödyllisiä tunneälyyn perustuvia taitoja. Niitä tutkittiin ns. Golemanin mallin avulla (Goleman, Boyatzis ja McKee 2002).
Tutkielmaa varten kerättiin kaksi empiiristä aineistoa tilitoimistoihin kohdistuneilla kyselytutkimuksilla. Yleisten taitojen kyselyyn saatiin 290 vastausta ja tunneälykyselyyn 305 vastausta. Analyysiä varten kyselyyn osallistuneet luokiteltiin kolmeen työrooliin heidän asemansa perusteella: työsuhteessa oleva työntekijä, ammatinharjoittaja ja esimiesjohtaja. Aineistot analysoitiin käyttäen epäparametrisia tilastollisia menetelmiä.
Tuloksista havaittiin, että laskentatoimen työntekijän tärkein osaamisalue on yhä laskentatoimen tekniset taidot. Näiden lisäksi monia yleisiä taitoja pidetään nykyään tärkeinä. Näitä ovat esimerkiksi monet itsensä hallitsemiseen liittyvät taidot, taito käyttää taloushallinnon tietojärjestelmiä, elinikäinen oppiminen ja ongelmanratkaisukyky. Työrooleja vertailemalla havaittiin, että esimiehet kokivat monet yleiset taidot tärkeämpinä kuin muut työroolit. Yllätyksellistä oli, että vieraiden kielten hallintaa ja kykyä ajatella eettisesti pidettiin vähiten tärkeinä taitoina.
Myös tunneälytaitojen havaittiin olevan tärkeitä, mikä osoittaa, että tunteiden tiedostamisella ja hallinnalla on oma roolinsa laskentatoimen alalla. Tärkeimmiksi tunneälytaidoiksi arvioitiin palvelualttius, itsetuntemus ja itsekontrolli. Vähiten tärkeä tunneälytaito oli vaikutusvalta. Esimiehinä toimivat kokivat monet tunneälytaidot tärkeämmiksi kuin muut roolit.