Ammatillinen osaaminen lastentarhanopettajien kuvaamana ja työnantajien odotuksissa
Salonen-Ala-Maakala, Johanna (2016)
Salonen-Ala-Maakala, Johanna
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-20
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612132810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612132810
Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja työelämän muutokset asettavat jatkuvasti uusia odotuksia lastentarhanopettajan ammatilliselle osaamiselle. Tässä tutkimuksessa kartoitetaan 2010-luvun lastentarhanopettajan ammatillista osaamista ja nostetaan esiin lastentarhanopettajien ja kuntatyönantajien näkökulma. Tavoitteena on selvittää mistä osaamisalueista lastentarhanopettajan ammatillinen osaaminen koostuu ja kuinka lastentarhanopettajat itse kuvaavat ammatillista osaamistaan sekä minkälaista ammatillista osaamista kuntatyönantajat odottavat lastentarhanopettajilta. Selvitettävänä on myös miten opettajien kuvaukset ja työnantajien odotukset eroavat toisistaan.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta osasta: opettaja-aineisto ja työnantaja-aineisto. Opettaja-aineisto, joka sisältää lastentarhanopettajien haastatteluja (kolme yksilöhaastattelua ja yksi kuuden opettajan ryhmähaastattelu) sekä kirjoitelmia (19 kappaletta), on kerätty Tampereen yliopiston Päivi Kupilan ja Kirsti Karilan Ammatilliset tilat varhaiskasvatustyön muutoksessa -hankkeessa vuonna 2013 kolmen erilaisen kunnan päiväkodeissa. Työnantaja-aineisto koostuu samojen kuntien lastentarhanopettajien tehtävänkuvista sekä pirkanmaalaiskuntien lastentarhanopettajantehtävien työpaikkailmoituksista (30 kappaletta) puolenvuoden ajalta 11/2015 - 5/2016.
Tutkimusote on ensisijaisesti laadullinen, joten tutkimus keskittyy selkeästi rajattuun aineistoon ja siinä informanttien näkökulman esiin tuomiseen, kuitenkin myös aineiston kvantifiointia hyödynnetään lastentarhanopettajien ammatillisen osaamisen kuvausten ja työnantajien odotusten erojen esiin tuomiseksi. Tutkimus on aineistolähtöinen, mutta sen taustaksi esitetään useita aikaisempia tutkimuksia ja selvityksiä, joiden vaikutusta analyysiin ei voi täysin ohittaa. Analyysimenetelmänä käytetään temaattista analyysiä, jota jatketaan tyypittelyllä.
Tutkimuksen tuloksena esitetään kaksiulotteinen lastentarhanopettajan ammatillisen osaamisen malli sekä opettaja- ja työnantaja-aineistojen perusteella erikseen piirretyt kuviot ammatillisen osaamisen koostumisesta. Esitettävässä mallissa ammatillisen osaamisen ensimmäinen ulottuvuus, varhaiskasvatuksen asiantuntijuus, koostuu varhaiskasvatuksen teoreettisesta tietämyksestä ja toimintaosaamisesta, joka puolestaan sisältää suunnittelu-, toteutus- ja arviointiosaamisen. Toisen ulottuvuuden, varhaiskasvatuksen yleinen ammatillinen osaaminen, osaamisalueet ovat yhteistyö, kehitys sekä toiminta- ja asennoitumistapa. Merkittävimmät erot lastentarhanopettajien kuvausten ja kuntatyönantajien odotusten välillä olivat osaamisalueiden painotuksessa. Työnantaja-aineistossa painottui teoreettinen tietämys, kun taas opettaja-aineistossa toteutusosaaminen sekä yhteistyöosaaminen; eroa havainnollistetaan myös tyyppikertomuksilla.
Lastentarhanopettajan ammatillisen osaamisen malli on luonteva jatke aiempien tutkimusten ja selvitysten tuloksille, joiden kanssa siitä löytyy paljon yhtymäkohtia. Malli on aikaisempia selvityksiä jäsentyneempi ja yksityiskohtaisempi näkemys, ja osoittaa osaamisalueiden yhteyden toisiinsa. Se on informatiivinen ja tarjoaa uuden näkökulman lastentarhanopettajien ja muidenkin opettajien ammatillisen osaamisen tarkasteluun, ja näin ollen sillä on teoreettista merkitystä. Mallia voivat hyödyntää erityisesti lastentarhanopettajan uralla eri vaiheissa olevat sekä työnantajat johtamisen apuna. Malli on sovellettavissa erilaisten tehtävien ammatillisen osaamisen ymmärtämiseen ja sillä voi olla teoreettista vaikuttavuutta laajemminkin ammatillisen osaamisen tutkimuksessa.
Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta osasta: opettaja-aineisto ja työnantaja-aineisto. Opettaja-aineisto, joka sisältää lastentarhanopettajien haastatteluja (kolme yksilöhaastattelua ja yksi kuuden opettajan ryhmähaastattelu) sekä kirjoitelmia (19 kappaletta), on kerätty Tampereen yliopiston Päivi Kupilan ja Kirsti Karilan Ammatilliset tilat varhaiskasvatustyön muutoksessa -hankkeessa vuonna 2013 kolmen erilaisen kunnan päiväkodeissa. Työnantaja-aineisto koostuu samojen kuntien lastentarhanopettajien tehtävänkuvista sekä pirkanmaalaiskuntien lastentarhanopettajantehtävien työpaikkailmoituksista (30 kappaletta) puolenvuoden ajalta 11/2015 - 5/2016.
Tutkimusote on ensisijaisesti laadullinen, joten tutkimus keskittyy selkeästi rajattuun aineistoon ja siinä informanttien näkökulman esiin tuomiseen, kuitenkin myös aineiston kvantifiointia hyödynnetään lastentarhanopettajien ammatillisen osaamisen kuvausten ja työnantajien odotusten erojen esiin tuomiseksi. Tutkimus on aineistolähtöinen, mutta sen taustaksi esitetään useita aikaisempia tutkimuksia ja selvityksiä, joiden vaikutusta analyysiin ei voi täysin ohittaa. Analyysimenetelmänä käytetään temaattista analyysiä, jota jatketaan tyypittelyllä.
Tutkimuksen tuloksena esitetään kaksiulotteinen lastentarhanopettajan ammatillisen osaamisen malli sekä opettaja- ja työnantaja-aineistojen perusteella erikseen piirretyt kuviot ammatillisen osaamisen koostumisesta. Esitettävässä mallissa ammatillisen osaamisen ensimmäinen ulottuvuus, varhaiskasvatuksen asiantuntijuus, koostuu varhaiskasvatuksen teoreettisesta tietämyksestä ja toimintaosaamisesta, joka puolestaan sisältää suunnittelu-, toteutus- ja arviointiosaamisen. Toisen ulottuvuuden, varhaiskasvatuksen yleinen ammatillinen osaaminen, osaamisalueet ovat yhteistyö, kehitys sekä toiminta- ja asennoitumistapa. Merkittävimmät erot lastentarhanopettajien kuvausten ja kuntatyönantajien odotusten välillä olivat osaamisalueiden painotuksessa. Työnantaja-aineistossa painottui teoreettinen tietämys, kun taas opettaja-aineistossa toteutusosaaminen sekä yhteistyöosaaminen; eroa havainnollistetaan myös tyyppikertomuksilla.
Lastentarhanopettajan ammatillisen osaamisen malli on luonteva jatke aiempien tutkimusten ja selvitysten tuloksille, joiden kanssa siitä löytyy paljon yhtymäkohtia. Malli on aikaisempia selvityksiä jäsentyneempi ja yksityiskohtaisempi näkemys, ja osoittaa osaamisalueiden yhteyden toisiinsa. Se on informatiivinen ja tarjoaa uuden näkökulman lastentarhanopettajien ja muidenkin opettajien ammatillisen osaamisen tarkasteluun, ja näin ollen sillä on teoreettista merkitystä. Mallia voivat hyödyntää erityisesti lastentarhanopettajan uralla eri vaiheissa olevat sekä työnantajat johtamisen apuna. Malli on sovellettavissa erilaisten tehtävien ammatillisen osaamisen ymmärtämiseen ja sillä voi olla teoreettista vaikuttavuutta laajemminkin ammatillisen osaamisen tutkimuksessa.