Lapsiperheiden palveluohjaus asiakkaiden kokemana
Mäki-Valkama, Soile (2016)
Mäki-Valkama, Soile
2016
Sosiaalityön tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Social Work
Yhteiskunta- ja kulttuuritieteiden yksikkö - School of Social Sciences and Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612122781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612122781
Tiivistelmä
Yhteiskunnassamme korostetaan hyvinvoinnin merkitystä ja sen edistämistä, mutta huono-osaisuus ja pahoinvointi perheissä lisääntyvät. Hyvinvoinnin edistämistä voidaan tukea ennaltaehkäisevää sosiaalityötä kehittämällä. Peruspalveluihin täytyy panostaa, sillä ne vähentävät erityispalveluiden määrää huomattavasti ja sitä kautta säästävät kuntien kustannuksia. Pro gradu -tutkielman tarkoitus on lisätä konkretiaa ennaltaehkäisevän sosiaalityön hyödyllisyydestä ja toimivuudesta asiakasperheiden näkökulmasta. Tutkimuksen aihe on ajankohtainen, aikaisempaa tutkimustietoa lapsiperheiden palveluohjauksesta on vähän ja näkökulma aiheeseen on tuore. Tutkimus vastaa kysymyksiin; Millaisia kokemuksia asiakkailla on lapsiperheiden palveluohjauksesta ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia asiakkaat näkevät palveluohjauksella olevan?
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä määritellään lapsiperheiden palveluista ennaltaehkäisevän sosiaalityön osaa aikuissosiaalityössä. Teoreettisen viitekehyksen toinen osa keskittyy esittelemään tutkimuksen kannalta relevantit aikuissosiaalityön uudet työtoimintamallit. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa etnografian metodologia on ohjannut valintojani. Tutkimukseni empiirinen aineisto koostuu kymmenestä lapsiperheiden palveluohjauksessa olleen/ olevan perheen haastattelusta sekä havainnointimuistiinpanoista. Tutkimuksen aineistonanalyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa perheistä oli tyytyväisiä palveluohjaukseen ja ennaltaehkäisevälle lapsiperheiden palveluohjaukselle koettiin olevan tarvetta. Palveluun ohjaukseen kaivattiin esitteen lisäksi myös nettitiedottamista, chattinappia sekä kokemustietoa. Tutkimuksesta käy ilmi, että perheet kaipasivat arjen tilanteisiin konkreettista tukea ja apua, sekä keskustelutuokioita. Läheisverkoston puute toi perheiden arkeen haasteita. Perheet arvostivat kunnioittavaa kohtaamista missä perhettä kuullaan ja huomioidaan elämäntilanteen ja tarpeiden mukaan. Palvelun nähtiin ehkäisevän huolien syveneminen nopealla puuttumisella.
Perheet olivat huolestuneita lapsiperheiden lisääntyvästä pahoinvoinnista, ja pitivät palveluohjauksen roolia merkittävässä osassa tulevaisuudessa. Palvelun haluttiin jatkuvan ja perheet toivoivat, että jokainen tukea tarvitseva perhe osaisi hakea apua ja ottaa sitä myös vastaan. Tutkimuksesta käy ilmi, että perheet kokivat ennaltaehkäisevien palveluiden vähentävän lastensuojelullista korjaavan työn tarvetta sekä vähentävän huostaanottojen määrää.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä määritellään lapsiperheiden palveluista ennaltaehkäisevän sosiaalityön osaa aikuissosiaalityössä. Teoreettisen viitekehyksen toinen osa keskittyy esittelemään tutkimuksen kannalta relevantit aikuissosiaalityön uudet työtoimintamallit. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jossa etnografian metodologia on ohjannut valintojani. Tutkimukseni empiirinen aineisto koostuu kymmenestä lapsiperheiden palveluohjauksessa olleen/ olevan perheen haastattelusta sekä havainnointimuistiinpanoista. Tutkimuksen aineistonanalyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimustulosten mukaan suurin osa perheistä oli tyytyväisiä palveluohjaukseen ja ennaltaehkäisevälle lapsiperheiden palveluohjaukselle koettiin olevan tarvetta. Palveluun ohjaukseen kaivattiin esitteen lisäksi myös nettitiedottamista, chattinappia sekä kokemustietoa. Tutkimuksesta käy ilmi, että perheet kaipasivat arjen tilanteisiin konkreettista tukea ja apua, sekä keskustelutuokioita. Läheisverkoston puute toi perheiden arkeen haasteita. Perheet arvostivat kunnioittavaa kohtaamista missä perhettä kuullaan ja huomioidaan elämäntilanteen ja tarpeiden mukaan. Palvelun nähtiin ehkäisevän huolien syveneminen nopealla puuttumisella.
Perheet olivat huolestuneita lapsiperheiden lisääntyvästä pahoinvoinnista, ja pitivät palveluohjauksen roolia merkittävässä osassa tulevaisuudessa. Palvelun haluttiin jatkuvan ja perheet toivoivat, että jokainen tukea tarvitseva perhe osaisi hakea apua ja ottaa sitä myös vastaan. Tutkimuksesta käy ilmi, että perheet kokivat ennaltaehkäisevien palveluiden vähentävän lastensuojelullista korjaavan työn tarvetta sekä vähentävän huostaanottojen määrää.