Foreign Language Education Policy in the UK and the EU
Riihiniitty, Riina (2016)
Riihiniitty, Riina
2016
Englannin kielen, kirjallisuuden ja kääntämisen tutkinto-ohjelma - DP in English Language, Literature and Translation
Kieli-, käännös- ja kirjallisuustieteiden yksikkö - School of Language, Translation and Literary Studies
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612122777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612122777
Kuvaus
Valinnaisten opintojen tutkielma
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutkitaan Yhdistyneen kuningaskunnan koulutuspolitiikkaa vieraiden kielten osalta. Vieraalla kielellä tarkoitetaan tässä yhteydessä kieltä, joka ei ole oppilaan äidinkieli. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Englannin koulutuspolitiikka ottaa vieraiden kielten osalta huomioon Euroopan unionin (EU) koulutuspolitiikan. Tutkimus on ajankohtainen, koska Yhdistyneessä kuningaskunnassa äänestetään EU:ssa pysymisestä tämän vuoden kesäkuussa. Tutkimuksessa selvitetään lisäksi, miten Yhdistyneiden kuningaskuntien eri maiden vieraiden kielten opetussuunnitelmat eroavat toisistaan EU:n politiikkaan liittyen. Ensimmäinen tutkimuskysymys käsittelee sitä, miten Englannin kielikoulutuspolitiikka ottaa huomioon EU:n tavoitteen siitä, että jokaisen EU:n kansalaisen tulisi osata vähintään kahta vierasta kieltä. Toinen kysymys selvittää, miten Englannin kielikoulutuspolitiikkaa perustellaan. Kolmas kysymys käsittelee mahdollisia parannuksia kielten opetuksessa Englannissa. Neljäs kysymys selvittää alueellisia eroja Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Tutkimuksen aineisto koostuu Yhdistyneen kuningaskunnan eri maiden vieraiden kielten opetussuunnitelmista, jotka on julkaistu vuosien 2007 ja 2013 välillä, ja kahdesta vieraiden kielten opetusta käsittelevästä EU-dokumentista. EU-dokumentit ovat Barcelona Objective (2002) ja Promoting Language Learning and Linguistic Diversity: An Action Plan 2004 - 2006 (2003). Tutkimuksessa tarkastellaan opetussuunnitelmia ikävuosien 11 ja 14 välillä (ns. Key Stage 3).
Opetussuunnitelmia tarkastellaan Raymondin ja Oliven (2009) diskurssianalyysin periaatteilla. Käsitteet idea, diskurssi ja retoriikka ovat keskeisiä analyysissa. Ideat ovat käsityksiä maailmasta, kun taas diskurssi kokoaa yhteen liittyvät ideat. Retoriikka puolestaan on tapa ilmaista ideoita. Analysoitavat diskurssit muodostuvat tässä tutkimuksessa kahden EU-dokumentin perusteella. Yhdistyneen kuningaskunnan opetussuunnitelmia eli niiden sisältämiä ideoita ja retoriikkaa analysoidaan näiden EU:n diskurssien puitteissa.
Tutkimuksessa selviää, että Englannin vieraiden kielten opetussuunnitelma ottaa huomioon EU:n kahden vieraan kielen osaamistavoitteen sekä sisältää parannusehdotuksia opetuksen parantamiseksi. Muutkin opetussuunnitelmat Yhdistyneessä kuningaskunnassa ottavat huomioon EU:n kielipolitiikan. Kuitenkin on hyvä huomata, että vaikka tässä tutkimuksessa yhtäläisyyksiä EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan maiden välillä löytyi, ei se välttämättä tarkoita, että maat olisivat huomioineet kyseiset EU-dokumentit opetussuunnitelmia laatiessaan. EU-aineisto on kuitenkin valittu julkaisuvuosien perusteella siten, että maiden olisi ollut mahdollista ne huomioida.
Tutkimuksen aineisto koostuu Yhdistyneen kuningaskunnan eri maiden vieraiden kielten opetussuunnitelmista, jotka on julkaistu vuosien 2007 ja 2013 välillä, ja kahdesta vieraiden kielten opetusta käsittelevästä EU-dokumentista. EU-dokumentit ovat Barcelona Objective (2002) ja Promoting Language Learning and Linguistic Diversity: An Action Plan 2004 - 2006 (2003). Tutkimuksessa tarkastellaan opetussuunnitelmia ikävuosien 11 ja 14 välillä (ns. Key Stage 3).
Opetussuunnitelmia tarkastellaan Raymondin ja Oliven (2009) diskurssianalyysin periaatteilla. Käsitteet idea, diskurssi ja retoriikka ovat keskeisiä analyysissa. Ideat ovat käsityksiä maailmasta, kun taas diskurssi kokoaa yhteen liittyvät ideat. Retoriikka puolestaan on tapa ilmaista ideoita. Analysoitavat diskurssit muodostuvat tässä tutkimuksessa kahden EU-dokumentin perusteella. Yhdistyneen kuningaskunnan opetussuunnitelmia eli niiden sisältämiä ideoita ja retoriikkaa analysoidaan näiden EU:n diskurssien puitteissa.
Tutkimuksessa selviää, että Englannin vieraiden kielten opetussuunnitelma ottaa huomioon EU:n kahden vieraan kielen osaamistavoitteen sekä sisältää parannusehdotuksia opetuksen parantamiseksi. Muutkin opetussuunnitelmat Yhdistyneessä kuningaskunnassa ottavat huomioon EU:n kielipolitiikan. Kuitenkin on hyvä huomata, että vaikka tässä tutkimuksessa yhtäläisyyksiä EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan maiden välillä löytyi, ei se välttämättä tarkoita, että maat olisivat huomioineet kyseiset EU-dokumentit opetussuunnitelmia laatiessaan. EU-aineisto on kuitenkin valittu julkaisuvuosien perusteella siten, että maiden olisi ollut mahdollista ne huomioida.