Näyttöön perustuvan hoitotyön vahvistaminen terveydenhuollossa projektien avulla
Teoksen toimittaja(t)
Autio, Eva
Koivula, Meeri
Aho, Anna Liisa
Joronen, Katja
Rantanen, Anja
Tampereen yliopisto
2016
Terveystieteiden yksikkö - School of Health Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0332-7
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-03-0332-7
Tiivistelmä
”Näyttöön perustuvan hoitotyön vahvistaminen terveydenhuollossa projektien avulla” kirjassa esitellään kahdeksan erilaista näyttöön perustuvaa projektia, jotka pohjautuvat hoitotieteen syventävien opintojen projektitöissä tuotettuun tietoon sekä kaksi kirjallisuuteen ja tutkimustietoon perustuvaa artikkelia. Kirjassa esitellyt projektit on toteutettu Tampereen yliopiston terveystieteiden yksikössä, useissa ammattikorkeakouluissa ja terveydenhuollon eri yksiköissä. Kirjoittajat ovat toimineet syventäviin opintoihin kuuluvassa projektityössä projektipäällikköinä vastaten yhdessä projektiryhmän kanssa suunnitellun projektin etenemisestä. Kirjan toimittajat ovat ohjanneet projektien suunnittelua, toteutusta, raportointia ja arviointia sekä näiden artikkelien kirjoittamista. Päätoimittajana on toiminut hoitotieteen maisteriopiskelija Eva Autio.
Kahdessa ensimmäisessä artikkelissa tarkastellaan projekteja ja projektitoimintaa teoreettisesti kirjallisuuden pohjalta ja pohditaan niiden merkitystä näyttöön perustuvan terveydenhuollon kehittämisessä. Kirjan artikkeleissa esitellään myös asiakaslähtöistä toiminnan kehittämistä opiskelijaterveydenhuollossa sekä älykkään lääkekaapin käyttöönottoa. Muissa artikkeleissa painottuvat terveysalan koulutus ja täydennyskoulutus niiltä osin mitkä haasteet koulutustoiminnassa ovat ajankohtaisia juuri nyt. Näyttöön perustuva koulutus edellyttää sekä koulutuksen sisältöjen että koulutuksessa käytettyjen menetelmien perustumista parhaaseen saatavilla olevaan tietoon. Kirjan artikkelit tarjoavat monipuolisen kuvan koulutuksen innovatiivisesti kehittämisestä, jossa näkökulmina ovat mm. opinnäytetyöprosessin visualisointi, ongelmaperustainen oppiminen verkossa, haastavat tilanteet käytännön harjoittelussa ja hoitohenkilöstön asiantuntemuksen käyttäminen sairaalan täydennyskoulutuksessa.
Toivomme, että julkaisu toimii ennen kaikkea monipuolisena oppimateriaalina terveysalan opiskelijoille sekä ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa, mutta myös projektitoiminnan tukena terveydenhuollossa. Projektien käytännön kuvausten avulla projektitoiminta konkretisoituu ja artikkelit auttavat hahmottamaan projektien mahdollisuuksia kehittämistoiminnassa.
Kahdessa ensimmäisessä artikkelissa tarkastellaan projekteja ja projektitoimintaa teoreettisesti kirjallisuuden pohjalta ja pohditaan niiden merkitystä näyttöön perustuvan terveydenhuollon kehittämisessä. Kirjan artikkeleissa esitellään myös asiakaslähtöistä toiminnan kehittämistä opiskelijaterveydenhuollossa sekä älykkään lääkekaapin käyttöönottoa. Muissa artikkeleissa painottuvat terveysalan koulutus ja täydennyskoulutus niiltä osin mitkä haasteet koulutustoiminnassa ovat ajankohtaisia juuri nyt. Näyttöön perustuva koulutus edellyttää sekä koulutuksen sisältöjen että koulutuksessa käytettyjen menetelmien perustumista parhaaseen saatavilla olevaan tietoon. Kirjan artikkelit tarjoavat monipuolisen kuvan koulutuksen innovatiivisesti kehittämisestä, jossa näkökulmina ovat mm. opinnäytetyöprosessin visualisointi, ongelmaperustainen oppiminen verkossa, haastavat tilanteet käytännön harjoittelussa ja hoitohenkilöstön asiantuntemuksen käyttäminen sairaalan täydennyskoulutuksessa.
Toivomme, että julkaisu toimii ennen kaikkea monipuolisena oppimateriaalina terveysalan opiskelijoille sekä ammattikorkeakouluissa että yliopistoissa, mutta myös projektitoiminnan tukena terveydenhuollossa. Projektien käytännön kuvausten avulla projektitoiminta konkretisoituu ja artikkelit auttavat hahmottamaan projektien mahdollisuuksia kehittämistoiminnassa.