Kasvatustieteellisen yliopistokoulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaavuus työnantajien näkökulmasta
Rantanen, Oona (2016)
Rantanen, Oona
2016
Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612092775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612092775
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kasvatustieteellisen yliopistokoulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaavuutta työnantajien näkökulmasta. Keskustelua työelämän ja yliopistokoulutuksen välisestä suhteesta on käyty jo pitkään. Työelämän muutoksen myötä myös työntekijöihin kohdistuvat vaatimukset ovat muuttuneet. Tutkimuksessa kohtaavuutta tarkasteltiin kasvatustieteilijöiden työnantajien näkökulmasta. Tutkimuksen taustaa hahmotettiin työelämän muutoksen näkökulmasta ja teoreettisena taustana käytettiin asiantuntijuuden käsitettä sekä työelämäosaamisen jäsentelyä kvalifikaation ja kompetenssin käsitteillä.
Tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia kvalifikaatiovaatimuksia työnantajilla on kasvatustieteilijöitä kohtaan ja kohtaavatko vaatimukset sekä yliopistokoulutuksen tuottamat kompetenssit toisensa työnantajien näkökulmasta. Tutkimukseen haastateltiin kuutta työnantajaa yksityiseltä, julkiselta ja kolmannelta sektorilta. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen fenomenografinen analyysi, jolla selvitettiin aihetta käsittelevät teemat ja käsitystyypit eli kategoriat.
Fenomenografinen analyysi tuotti viisi eri teemaa. Kohtaavuutta tarkasteltiin 1) työelämän kvalifikaatiovaatimusten, 2) rekrytointitilanteen, 3) yliopistokoulutuksen tuottamien kompetenssien, 4) yliopistokoulutuksen ja työelämän yhteistyön sekä 5) asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmista. Tutkimustulosten perusteella kasvatustieteellisen yliopistokoulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaavuus on monitahoinen ilmiö, ja kohtaavuuden voidaan katsoa yksilöllistyvän monessa kohtaa. Kasvatustieteellinen yliopistokoulutus tuottaa yleisiä työelämävalmiuksia, joita myös työnantajat pitivät tärkeinä vaatimuksina työelämässä. Alakohtaisia kompetensseja tuotiin huomattavasti vähemmän esiin, mitä voidaan pitää samansuuntaisena tuloksena kuin aiemmissa tutkimuksissa.
Keskeisiä kehittämiskohteita tutkimustulosten perusteella ovat kasvatustieteellisen yliopistokoulutuksen tunnettavuuden lisääminen, valmistuneiden työelämävalmiuksien parantaminen sekä tiettyjen kurssien lisääminen yliopistokoulutuksessa. Lisäksi työnantajat toivoivat pidennystä harjoittelun ajalliseen kestoon. Kaikkiaan kohtaavuus näyttäytyi työnantajien näkökulmasta melko hyvänä. Työnantajien näkemystä yliopistokoulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaavuudesta on tutkittu aiemmin vähemmän kuin valmistuneiden näkemystä. Tämän tutkimuksen avulla niin yliopistotoimijat kuin tulevat kasvatustieteen maisterit saavat tietoa kasvatustieteellisen yliopistokoulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaavuuden nykytilanteesta.
Tutkimusongelmana oli selvittää, millaisia kvalifikaatiovaatimuksia työnantajilla on kasvatustieteilijöitä kohtaan ja kohtaavatko vaatimukset sekä yliopistokoulutuksen tuottamat kompetenssit toisensa työnantajien näkökulmasta. Tutkimukseen haastateltiin kuutta työnantajaa yksityiseltä, julkiselta ja kolmannelta sektorilta. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen fenomenografinen analyysi, jolla selvitettiin aihetta käsittelevät teemat ja käsitystyypit eli kategoriat.
Fenomenografinen analyysi tuotti viisi eri teemaa. Kohtaavuutta tarkasteltiin 1) työelämän kvalifikaatiovaatimusten, 2) rekrytointitilanteen, 3) yliopistokoulutuksen tuottamien kompetenssien, 4) yliopistokoulutuksen ja työelämän yhteistyön sekä 5) asiantuntijuuden kehittymisen näkökulmista. Tutkimustulosten perusteella kasvatustieteellisen yliopistokoulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaavuus on monitahoinen ilmiö, ja kohtaavuuden voidaan katsoa yksilöllistyvän monessa kohtaa. Kasvatustieteellinen yliopistokoulutus tuottaa yleisiä työelämävalmiuksia, joita myös työnantajat pitivät tärkeinä vaatimuksina työelämässä. Alakohtaisia kompetensseja tuotiin huomattavasti vähemmän esiin, mitä voidaan pitää samansuuntaisena tuloksena kuin aiemmissa tutkimuksissa.
Keskeisiä kehittämiskohteita tutkimustulosten perusteella ovat kasvatustieteellisen yliopistokoulutuksen tunnettavuuden lisääminen, valmistuneiden työelämävalmiuksien parantaminen sekä tiettyjen kurssien lisääminen yliopistokoulutuksessa. Lisäksi työnantajat toivoivat pidennystä harjoittelun ajalliseen kestoon. Kaikkiaan kohtaavuus näyttäytyi työnantajien näkökulmasta melko hyvänä. Työnantajien näkemystä yliopistokoulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaavuudesta on tutkittu aiemmin vähemmän kuin valmistuneiden näkemystä. Tämän tutkimuksen avulla niin yliopistotoimijat kuin tulevat kasvatustieteen maisterit saavat tietoa kasvatustieteellisen yliopistokoulutuksen ja työelämän vaatimusten kohtaavuuden nykytilanteesta.