Kysy kirjastonhoitajalta -verkkotietopalvelussa annetut vastaukset vuosina 2005 ja 2015
Koponen, Taija (2016)
Koponen, Taija
2016
Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Information Studies and Interactive Media
Informaatiotieteiden yksikkö - School of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-12-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612082760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201612082760
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää minkätyyppisiä vastauksia suomalaisessa Kysy kirjastonhoitajalta -verkkotietopalvelussa on annettu vuosina 2005 ja 2015. Lisäksi tarkasteluvuosia vertailemalla oli mahdollista selvittää myös vastaustyypeissä mahdollisesti tapahtuneita muutoksia. Tutkimusaineiston muodostivat palvelun avoimeen arkistoon vuosina 2005 ja 2015 tallennetut vastaukset, joista otokseen poimittiin mukaan joka viides vastaus. Vastausten analysoimiseksi muodostettiin kahdeksan pääkategoriaa, joista kolme sisälsi myös alakategorioita. Pääkategoriat olivat: lähdelista, faktavastaus, avainsanat, ohjeet, ohjaus toiseen palveluun, osittainen vastaus, muut ja ei vastausta. Näistä lähdelista -pääkategoria sisälsi alakategoriat: tietyntyyppisen aineiston löytäminen ja tekijään liittyvät vastaukset. Lisäksi tietyntyyppisen aineiston löytäminen -alakategoriasta eroteltiin vielä omiin kategorioihinsa kirjalistat, verkkosivut sekä kirjalistat & verkkosivut. Faktavastaus -pääkategoria sisälsi alakategoriat: tunnettuun nimekkeeseen liittyvät vastaukset, tekijään liittyvät vastaukset, teoksen löytäminen sitaatin/kuvailun perusteella ja tiettyyn aiheeseen liittyvät vastaukset. Näistä tiettyyn aiheeseen liittyvät vastaukset -alakategoriasta eroteltiin vielä omaksi kategoriakseen nimiin liittyvät vastaukset. Ohjeet -pääkategoria puolestaan sisälsi alakategoriat: saatavuus ja käyttö sekä käytännöt.
Tutkimus osoitti, että vuonna 2005 eniten vastauksia kertyi seuraaviin pääkategorioihin: faktavastaus (40,7 %), lähdelista (34,1 %) ja ohjeet (10 %). Myös vuonna 2015 annettiin eniten faktavastauksia (49,9 %), kun taas lähdelista -pääkategorian osuus oli (20,6 %) ja ohjeet -pääkategorian (18,1 %). Tuloksista havaittiin kuitenkin myös, että osaan alakategorioista sijoittui itse asiassa enemmän vastauksia kuin joihinkin pääkategorioihin. Jos ylä- ja alakategoriajaottelua ei oteta huomioon, kategorioiden sijoittaminen suuruusjärjestykseen oli hieman toisenlainen. Tällöin vuonna 2005 eniten vastauksia sisältyi faktavastaus -pääkategoriaan (40,7 %), lähdelista -pääkategoriaan (34,1 %) ja tietyntyyppisen aineiston löytäminen -alakategoriaan (29 %). Vuonna 2015 eniten vastauksia sijoittui faktavastaus -pääkategoriaan (49,9 %), tiettyyn aiheeseen liittyvät vastaukset -alakategoriaan (23,6 %) ja lähdelista -pääkategoriaan (20,6 %).
Myös vastaustyyppien määrällisessä jakaumassa oli havaittavissa eroja joidenkin kategorioiden välillä verrattaessa vuosia 2005 ja 2015. Lähdelista -pääkategoriassa vastausten määrä oli pienentynyt (34,1 % => 20,6 %), kun taas faktavastausten määrä oli noussut (40,7 % => 49,9 %). Faktavastauksista erityisesti tiettyyn aiheeseen liittyvät vastaukset olivat lisääntyneet (14,4 % => 23,6 %). Sekä avainsanat -pääkategoriaan (6,8 % => 3,4 %) että ohjaus toiseen palveluun -pääkategoriaan (6,8 % => 3,9 %) sijoittuneiden vastausten määrä oli pudonnut noin puolella. Kirjaston käyttöä koskevien ohjeiden antaminen oli puolestaan lisääntynyt (10 % => 18,1 %), mikä näkyi erityisesti käytännöt -alakategoriaan (5,8 % => 11,2 %) sijoittuneiden vastausten määrässä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että palvelussa esitetään paljon melko lyhyitä kysymyksiä, joihin voidaan nopeasti löytää suora informatiivinen vastaus (faktavastaus). Lähdekirjallisuuslistojen antaminen, samoin kuin opastaminen omatoimiseen tiedonhakuun hakusanojen (avainsanat) avulla näyttäisi puolestaan vähentyneen. Sitä vastoin kirjaston käytäntöihin liittyviin kysymyksiin vastaaminen on lisääntynyt.
Tutkimus osoitti, että vuonna 2005 eniten vastauksia kertyi seuraaviin pääkategorioihin: faktavastaus (40,7 %), lähdelista (34,1 %) ja ohjeet (10 %). Myös vuonna 2015 annettiin eniten faktavastauksia (49,9 %), kun taas lähdelista -pääkategorian osuus oli (20,6 %) ja ohjeet -pääkategorian (18,1 %). Tuloksista havaittiin kuitenkin myös, että osaan alakategorioista sijoittui itse asiassa enemmän vastauksia kuin joihinkin pääkategorioihin. Jos ylä- ja alakategoriajaottelua ei oteta huomioon, kategorioiden sijoittaminen suuruusjärjestykseen oli hieman toisenlainen. Tällöin vuonna 2005 eniten vastauksia sisältyi faktavastaus -pääkategoriaan (40,7 %), lähdelista -pääkategoriaan (34,1 %) ja tietyntyyppisen aineiston löytäminen -alakategoriaan (29 %). Vuonna 2015 eniten vastauksia sijoittui faktavastaus -pääkategoriaan (49,9 %), tiettyyn aiheeseen liittyvät vastaukset -alakategoriaan (23,6 %) ja lähdelista -pääkategoriaan (20,6 %).
Myös vastaustyyppien määrällisessä jakaumassa oli havaittavissa eroja joidenkin kategorioiden välillä verrattaessa vuosia 2005 ja 2015. Lähdelista -pääkategoriassa vastausten määrä oli pienentynyt (34,1 % => 20,6 %), kun taas faktavastausten määrä oli noussut (40,7 % => 49,9 %). Faktavastauksista erityisesti tiettyyn aiheeseen liittyvät vastaukset olivat lisääntyneet (14,4 % => 23,6 %). Sekä avainsanat -pääkategoriaan (6,8 % => 3,4 %) että ohjaus toiseen palveluun -pääkategoriaan (6,8 % => 3,9 %) sijoittuneiden vastausten määrä oli pudonnut noin puolella. Kirjaston käyttöä koskevien ohjeiden antaminen oli puolestaan lisääntynyt (10 % => 18,1 %), mikä näkyi erityisesti käytännöt -alakategoriaan (5,8 % => 11,2 %) sijoittuneiden vastausten määrässä.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että palvelussa esitetään paljon melko lyhyitä kysymyksiä, joihin voidaan nopeasti löytää suora informatiivinen vastaus (faktavastaus). Lähdekirjallisuuslistojen antaminen, samoin kuin opastaminen omatoimiseen tiedonhakuun hakusanojen (avainsanat) avulla näyttäisi puolestaan vähentyneen. Sitä vastoin kirjaston käytäntöihin liittyviin kysymyksiin vastaaminen on lisääntynyt.