Vuokratyöntekijän työhyvinvointi case-yrityksessä
Onninen, Lotta (2016)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
Onninen, Lotta
2016
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-25
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611282694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611282694
Tiivistelmä
Vuokratyön historia Suomessa ylettyy 1960-luvulle. Vuokratyö on yksi joustavan työvoiman muotoja, jota yritykset hyödyntävät ratkaistakseen mahdollisia työvoimaan liittyviä haasteita. Vuokratyöntekijän työllistää vuokratyöyritys, jonka kanssa asiakasorganisaatio on tehnyt sopimuksen henkilöstön vuokraamisesta. Vuokratyöstä on tullut melko pysyvä osa työmarkkinoita, ja sen käyttö on kasvanut vuosittain myös Suomessa.
Työhyvinvointi voidaan jakaa viiteen osaan: organisaatio, johtaminen, työyhteisö, työ ja yksilö. Näiden osa-alueiden pohjalta voidaan tutkia myös vuokratyöntekijän työhyvinvointia, jossa korostuvat etenkin kaksi erillistä esimiestä, organisaatiota ja työyhteisöä. Työn epävarmuus ja yksilön vaikutusmahdollisuuksien vähäisyys ovat oleellisia tekijöitä vuokratyöntekijän työhyvinvoinnin muodostumisessa.
Vuokratyöntekijän työhyvinvoinnin tutkimisen tärkeys voidaan perustella muuttuvan ja kiristyvän kilpailutilanteen kautta, jossa kulujen karsiminen myös henkilöstöresursseissa yleistyy. Vuokratyöntekijöiden määrän lisääntyessä suurempaa huomiota tulee kiinnittää heidän työhyvinvointiinsa.
Tämän tutkimuksen metodologia on monimuotoinen, sillä tutkimuksessa on käytetty sekä kvalitatiivisia menetelmiä, koehaastattelujen muodossa, että kvantitatiivisia menetelmiä kyselytutkimuksen keinoin tapausyrityksessä.
Tutkimuksen tulosten mukaisesti vuokratyöntekijän työhyvinvointiin vaikuttavat useat taustatekijät. Tuloksissa tulee esiin, että vuokratyössä ei välttämättä tulevaisuudessa haluta jatkaa, mutta silti useat työhyvinvoinnin osa-alueet ovat vuokratyöntekijöiden omien arvioiden mukaan hyvällä tasolla. Tärkeimmiksi omaan hyvinvointiin vaikuttaviksi tekijöiksi vuokratyöntekijät kokevat asiakasorganisaation esimiehensä tasa-arvoisen kohtelun ja johtamistyylin, tasavertaisen aseman tiimissä suhteessa asiakasorganisaation työntekijöihin sekä vuokratyötä leimaavan epävarmuuden vähentämisen työnantajan avoimella viestinnällä työsuhteen mahdollisesta jatkosta.
Tutkimuksen tulokset korostavat etenkin työhyvinvoinnin jokaisen osa-alueen merkitystä ja niiden yhteyttä toisiinsa sekä vuokratyöntekijän roolia osana myös asiakasorganisaation työyhteisöä ja siihen sopeutumista ydinhenkilöstön ulkopuolisena työntekijänä.
Työhyvinvointi voidaan jakaa viiteen osaan: organisaatio, johtaminen, työyhteisö, työ ja yksilö. Näiden osa-alueiden pohjalta voidaan tutkia myös vuokratyöntekijän työhyvinvointia, jossa korostuvat etenkin kaksi erillistä esimiestä, organisaatiota ja työyhteisöä. Työn epävarmuus ja yksilön vaikutusmahdollisuuksien vähäisyys ovat oleellisia tekijöitä vuokratyöntekijän työhyvinvoinnin muodostumisessa.
Vuokratyöntekijän työhyvinvoinnin tutkimisen tärkeys voidaan perustella muuttuvan ja kiristyvän kilpailutilanteen kautta, jossa kulujen karsiminen myös henkilöstöresursseissa yleistyy. Vuokratyöntekijöiden määrän lisääntyessä suurempaa huomiota tulee kiinnittää heidän työhyvinvointiinsa.
Tämän tutkimuksen metodologia on monimuotoinen, sillä tutkimuksessa on käytetty sekä kvalitatiivisia menetelmiä, koehaastattelujen muodossa, että kvantitatiivisia menetelmiä kyselytutkimuksen keinoin tapausyrityksessä.
Tutkimuksen tulosten mukaisesti vuokratyöntekijän työhyvinvointiin vaikuttavat useat taustatekijät. Tuloksissa tulee esiin, että vuokratyössä ei välttämättä tulevaisuudessa haluta jatkaa, mutta silti useat työhyvinvoinnin osa-alueet ovat vuokratyöntekijöiden omien arvioiden mukaan hyvällä tasolla. Tärkeimmiksi omaan hyvinvointiin vaikuttaviksi tekijöiksi vuokratyöntekijät kokevat asiakasorganisaation esimiehensä tasa-arvoisen kohtelun ja johtamistyylin, tasavertaisen aseman tiimissä suhteessa asiakasorganisaation työntekijöihin sekä vuokratyötä leimaavan epävarmuuden vähentämisen työnantajan avoimella viestinnällä työsuhteen mahdollisesta jatkosta.
Tutkimuksen tulokset korostavat etenkin työhyvinvoinnin jokaisen osa-alueen merkitystä ja niiden yhteyttä toisiinsa sekä vuokratyöntekijän roolia osana myös asiakasorganisaation työyhteisöä ja siihen sopeutumista ydinhenkilöstön ulkopuolisena työntekijänä.