Viestinnän vaikutus potilaiden ja omaisten asenteisiin ja odotuksiin Pirkanmaan Hoitokotia kohtaan
Kärkkäinen, Siiri (2016)
Kärkkäinen, Siiri
2016
Journalistiikan ja viestinnän tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Journalism and Communication
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611242658
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611242658
Tiivistelmä
Tutkimus tehtiin Pirkanmaan Hoitokodin toimeksiantona. Tutkimuksen tehtävänä oli kerätä tietoa, jonka avulla Pirkanmaan Hoitokoti voi jatkossa kehittää terminaalivaiheen potilaille ja heidän omaisilleen suunnattua viestintää. Pirkanmaan Hoitokoti tarjoaa saattohoitoa terminaalivaiheen potilaille sekä heidän omaisilleen, jotka myös lasketaan Hoitokodin asiakkaiksi. Päätöksen saattohoitoon siirtämisestä tekee aina lääkäri yhdessä potilaan kanssa. Potilaan on hyväksyttävä tehty saattohoitopäätös ja hän saa itse valita, missä lopunajanhoito toteutetaan.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia asenteita ja odotuksia Pirkanmaan Hoitokodin asiakkailla oli Pirkanmaan Hoitokodista ja saattohoidosta. Tämän kautta tavoitteena oli arvioida, millainen rooli viestinnällä oli asenteiden ja odotusten syntyyn. Tutkimusongelmaan lähdettiin hakemaan vastauksia kahdella tutkimuskysymyksellä: 1) Mistä Pirkanmaan Hoitokodin potilaat ja heidän omaisensa ovat saaneet tietoa saattohoidosta sekä Pirkanmaan Hoitokodista ja miten he arvioivat saamaansa tietoa? 2) Millainen brändikohtaaminen tapahtui, kun Pirkanmaan Hoitokodin palveluita alettiin käyttää? Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston keruu suoritettiin kerronnallisen haastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin avoimella kysymyksellä ja haastateltaviksi valikoitui Pirkanmaan Hoitokodin kotihoidon potilaita sekä omaisia. Aineisto käsiteltiin rakentamalla kerronnallisesta haastatteluaineistosta juonirakenteita sekä tyyppikertomuksia, joista teemoittelun ja luokittelun avulla etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulosten perusteella terminaalivaiheen potilaan ja hänen omaistensa Pirkanmaan Hoitokotia kohtaan oleviin asenteisiin vaikuttivat 1) henkilön aikaisemmat tiedot saattohoidosta sekä Pirkanmaan Hoitokodista 2) henkilön suhtautuminen omaan tai läheisen kuolemaan sekä 3) terminaalivaiheen diagnoosin jälkeen saatu tieto hoitokodista sekä tiedon laatu. Mitä positiivisempia asenteita tai odotuksia henkilöllä oli Pirkanmaan Hoitokodista sekä tarjotuista palveluista, sitä vähemmän hän koki epävarmuutta ja pelkoa hoitosuhdetta aloittaessa. Positiivisia asenteita ja odotuksia on tutkimuksen tulosten mukaan mahdollista tukea sekä järkeen vetoavia perusteluita sisältävällä viestinnällä että tunteisiin vetoavia perusteluita sisältävällä viestinnällä. Erityisesti jälkimmäisen vaikutus potilaan ja omaisen hyvinvointiin oli merkittävä, sillä tunnetasolla tapahtunut positiivinen muutos vähensi pelkoa ja epävarmuutta, jota potilailla ja omaisilla hoitosuhteen aloittamisen alla saattoi olla.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, millaisia asenteita ja odotuksia Pirkanmaan Hoitokodin asiakkailla oli Pirkanmaan Hoitokodista ja saattohoidosta. Tämän kautta tavoitteena oli arvioida, millainen rooli viestinnällä oli asenteiden ja odotusten syntyyn. Tutkimusongelmaan lähdettiin hakemaan vastauksia kahdella tutkimuskysymyksellä: 1) Mistä Pirkanmaan Hoitokodin potilaat ja heidän omaisensa ovat saaneet tietoa saattohoidosta sekä Pirkanmaan Hoitokodista ja miten he arvioivat saamaansa tietoa? 2) Millainen brändikohtaaminen tapahtui, kun Pirkanmaan Hoitokodin palveluita alettiin käyttää? Tutkimus on kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston keruu suoritettiin kerronnallisen haastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin avoimella kysymyksellä ja haastateltaviksi valikoitui Pirkanmaan Hoitokodin kotihoidon potilaita sekä omaisia. Aineisto käsiteltiin rakentamalla kerronnallisesta haastatteluaineistosta juonirakenteita sekä tyyppikertomuksia, joista teemoittelun ja luokittelun avulla etsittiin vastauksia tutkimuskysymyksiin.
Tutkimustulosten perusteella terminaalivaiheen potilaan ja hänen omaistensa Pirkanmaan Hoitokotia kohtaan oleviin asenteisiin vaikuttivat 1) henkilön aikaisemmat tiedot saattohoidosta sekä Pirkanmaan Hoitokodista 2) henkilön suhtautuminen omaan tai läheisen kuolemaan sekä 3) terminaalivaiheen diagnoosin jälkeen saatu tieto hoitokodista sekä tiedon laatu. Mitä positiivisempia asenteita tai odotuksia henkilöllä oli Pirkanmaan Hoitokodista sekä tarjotuista palveluista, sitä vähemmän hän koki epävarmuutta ja pelkoa hoitosuhdetta aloittaessa. Positiivisia asenteita ja odotuksia on tutkimuksen tulosten mukaan mahdollista tukea sekä järkeen vetoavia perusteluita sisältävällä viestinnällä että tunteisiin vetoavia perusteluita sisältävällä viestinnällä. Erityisesti jälkimmäisen vaikutus potilaan ja omaisen hyvinvointiin oli merkittävä, sillä tunnetasolla tapahtunut positiivinen muutos vähensi pelkoa ja epävarmuutta, jota potilailla ja omaisilla hoitosuhteen aloittamisen alla saattoi olla.