Digitaalisuus terveydenhuollon palvelun kehittämisessä : kuntoutuspalvelun sosiomateriaalinen verkosto
Järvinen, Vilma (2016)
Järvinen, Vilma
2016
Kauppatieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Business Studies
Johtamiskorkeakoulu - School of Management
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-22
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611232640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611232640
Tiivistelmä
Lisääntyvä digitaalisuus ja palveluiden kehittäminen ovat terveydenhuollon toimialalla erittäin keskeisiä teemoja. Tämä tutkimus käsittelee liikkeenjohdon tutkimuksessa suosituksi tullutta ajankohtaista sosiomateriaalista näkemystä palveluun. Palvelun ymmärretään syntyvän käytäntöjen kautta inhimillisten ja ei-inhimillisten toimijoiden jatkuvasti muuttuvana verkkona. Tutkimuksessa kuvataan ja analysoidaan terveydenhuollon palvelun sosiomateriaalista verkostoa sekä digitaalisuuden vaikutuksia nykyiseen toimijaverkkoon. Tutkimuskohteena on neurologinen aivovammakuntoutuspalvelu.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, joka pohjautuu toimijaverkkoteoreettiseen lähestymistapaan. Valittu lähestymistapa perustuu palvelukehittämisen tutkimuskentän hajanaisuuteen, uusien näkökulmien tarpeeseen ja teknologian rajoittuneeseen rooliin kulutettavana resurssina aktiivisen toimijan roolin sijaan. Toimijaverkkoteorian avulla voidaan hahmottaa toimijoiden välisiä suhteita ilman tyypillisiä rajauksia ihmisten ja laitteiden välillä. Tutkimuksessa on sovellettu abduktiivista päättelyä ja teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Asetettuihin tutkimuskysymyksiin on vastattu sekä teoreettisen kirjallisuuskatsauksen että empiirisen aineiston analyysin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin ensisijaisesti teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen tuloksena esitetään kattava kuvaus aivovammakuntoutuspalvelun sosiomateriaalisesta toimijaverkosta, joka on lähtökohta palvelun kehittämiselle. Tutkimuksessa on analysoitu palvelun toimijoita, vaiheita, haasteita ja kehittämistä. Keskeisimpänä tieteellisenä kontribuutiona on esitetty kolme tapaa, joilla lisääntyvä digitaalisuus muuttaa terveydenhuollon palvelun toimijaverkkoa. Muutosvaikutukset liittyivät palvelun toimijoihin, verkoston liikkeeseen ja verkoston muodostumiseen. Lisäksi tutkimuksessa on koottu yhteen aiemmin enimmäkseen erillään käsiteltyä kirjallisuutta toimijaverkkoteoriasta ja palvelukehittämisestä. Synteesinä muodostettiin viitekehys lähtökohdista verkottuneen palvelun kehittämiseen.
Tutkimuksen perusteella todettiin jatkotutkimusta varten mielenkiintoisia aiheita sekä palvelukehittämisen ja sosiomateriaalisuuden kirjallisuuden että terveydenhuollon kontekstin näkökulmista. Tutkimuksella syvennettiin käsitystä verkottuneesta terveydenhuollon palvelusta sekä moninaisista tavoista, joilla digitaalisuus palvelukehittämiseen linkittyy.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus, joka pohjautuu toimijaverkkoteoreettiseen lähestymistapaan. Valittu lähestymistapa perustuu palvelukehittämisen tutkimuskentän hajanaisuuteen, uusien näkökulmien tarpeeseen ja teknologian rajoittuneeseen rooliin kulutettavana resurssina aktiivisen toimijan roolin sijaan. Toimijaverkkoteorian avulla voidaan hahmottaa toimijoiden välisiä suhteita ilman tyypillisiä rajauksia ihmisten ja laitteiden välillä. Tutkimuksessa on sovellettu abduktiivista päättelyä ja teoriasidonnaista sisällönanalyysia. Asetettuihin tutkimuskysymyksiin on vastattu sekä teoreettisen kirjallisuuskatsauksen että empiirisen aineiston analyysin avulla. Tutkimusaineisto kerättiin ensisijaisesti teemahaastatteluilla.
Tutkimuksen tuloksena esitetään kattava kuvaus aivovammakuntoutuspalvelun sosiomateriaalisesta toimijaverkosta, joka on lähtökohta palvelun kehittämiselle. Tutkimuksessa on analysoitu palvelun toimijoita, vaiheita, haasteita ja kehittämistä. Keskeisimpänä tieteellisenä kontribuutiona on esitetty kolme tapaa, joilla lisääntyvä digitaalisuus muuttaa terveydenhuollon palvelun toimijaverkkoa. Muutosvaikutukset liittyivät palvelun toimijoihin, verkoston liikkeeseen ja verkoston muodostumiseen. Lisäksi tutkimuksessa on koottu yhteen aiemmin enimmäkseen erillään käsiteltyä kirjallisuutta toimijaverkkoteoriasta ja palvelukehittämisestä. Synteesinä muodostettiin viitekehys lähtökohdista verkottuneen palvelun kehittämiseen.
Tutkimuksen perusteella todettiin jatkotutkimusta varten mielenkiintoisia aiheita sekä palvelukehittämisen ja sosiomateriaalisuuden kirjallisuuden että terveydenhuollon kontekstin näkökulmista. Tutkimuksella syvennettiin käsitystä verkottuneesta terveydenhuollon palvelusta sekä moninaisista tavoista, joilla digitaalisuus palvelukehittämiseen linkittyy.