Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vertaisoppiminen inklusiivisen luokan tukena

Saastamoinen, Laura (2016)

 
Avaa tiedosto
gradu07334.pdf (669.5Kt)
Lataukset: 



Saastamoinen, Laura
2016

Kasvatustieteiden tutkinto-ohjelma - Degree Programme in Educational Studies
Kasvatustieteiden yksikkö - School of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-08
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611142573
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2014) korostama vuorovaikutuksen, yhteistyön ja yhdessä oppimisen sekä inklusiivisuuden merkitys oppimisessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista vertaisoppimista yleisopetuksen luokissa esiintyy, mitä oppilaat ajattelevat vertaisoppimisesta, sekä miten vertaisoppiminen voi toimia luokan inklusiivisuuden tukena.

Tutkimuksen taustalla on sosiokulttuurinen teoria ja Vygotskyn lähikehityksen vyöhyke. Taustalla olivat myös vertaisoppiminen, yhteistoiminnallinen oppiminen sekä inkluusio. Tutkimuksen aineisto koostui kolmessa eteläsuomalaisessa yleisopetuksen luokassa tehdyistä vertaisoppimiseen liittyvistä havainnoista, luokkien opettajien haastatteluista sekä oppilaiden vastauksista kyselylomakkeeseen. Aineiston analyysi toteutettiin aineistolähtöisenä sisällönanalyysina, ja lisäksi käytettiin Morenon sosiometriikkaa.

Tutkimuksen tulosten mukaan vertaisoppimisen käyttö tukee luokan inklusiivisuutta. Vertaisoppimista esiintyy luokassa useassa muodossa ja useassa aiheessa. Sitä tapahtuu sekä spontaanisti että opettajan alkuun saattamana. Vertaisoppimista hyödyntävässä luokassa sosiaaliset- ja kaverisuhteet olivat parempia, ja oppilaat auttoivat toisiaan enemmän. Myös erityisen tuen oppilaat osallistuivat vertaisoppimiseen. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että vertaisoppiminen parantaa sosiaalisia taitoja sekä ryhmään kuuluvuutta, mikä edistää luokan inklusiivisuutta ja oppilaiden sosiaalista integraatiota. Keskeinen tulos on myös vuorovaikutuksellinen tuki, joka on vertaisoppimiseen tässä tutkimuksessa liitettävä nimitys scaffoldingille.

Vertaisoppimisen avulla voidaan lisätä yleisopetuksen luokkien inklusiivisuutta. Ratkaisevaa on luokan ilmapiiri ja opettajan asenne. Vertaisoppiminen ja yhdessä oppiminen voivat edistää perusopetuksen opetussuunnitelman tavoitteiden toteutumista.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39999]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste