Luova kirjoittaminen ja mediakasvatus. Tarkastelussa työttömien nuorten mediasuhteet ja kirjoittaminen
Puska, Maija (2016)
Puska, Maija
2016
Mediakasvatuksen maisteriopinnot - Master's Programme in Media Literacy Education
Viestinnän, median ja teatterin yksikkö - School of Communication, Media and Theatre
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2016-11-02
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611072528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:uta-201611072528
Tiivistelmä
Toimintatutkimus kaäsittelee työttömien nuorten mediasuhteita ja kirjoittamista. Työn liikkeelle paneva voima on huoli syrjäytymisvaarassa olevien nuorten kirjoitustaidosta. Teknologian kehittyminen muuttaa jatkuvasti tekstien tuottamisen tapoja ja ympäristöjä. Yhteiskunnallinen osallistuminen vaatii kansalaisilta yhä monipuolisempia taitoja tuottaa ja tulkita erilaisia tekstejä. Mediakasvatuksen käsitteistön avulla kirjoittamista tarkastellaan tässä työssä suhteessa osallisuuteen ja yhteiskunnalliseen toimijuuteen.
Tutkielman tavoitteena on kehittää mediakasvatuksellisia luovan kirjoittamisen menetelmiä. Työttömiä nuoria tarkastelemalla työ kohdistaa katseensa monimuotoiseen oppijuuteen. Tutkimus on osa Tampereen yliopiston Nuoret estradille: toimijaksi monilukutaidolla -tutkimushanketta, joka edistää nuorten julkista toimijuutta mediakasvatuksellisissa taidetyöpajoissa eri puolilla Suomea.
Teoreettisesti työ nojaa yhteisölliseen viestintäkäsitykseen ja osallistavaan pedagogiikkaan. Mediakasvatuksellista kirjoittamisen menetelmiä hahmotellaan tutkimuksessa monilukutaidon, kirjoittajaidentiteetin, osallistumisen ja mediasuhteen käsitteiden avulla. Kirjoittamisen opetus nähdään tutkielmassa tapana toteuttaa oppijan omaa tuottamista ja osallistumista korostavaa mediakasvatusta. Media tarjoaa kirjoittamisen opiskelun kontekstissa alustan erilaisten kuvien, äänien ja sanojen aistimiselle, käsittämiselle ja havaitsemiselle.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin luovan kirjoittamisen projektina työttömien nuorten Viestintä- ja vuorovaikutuspajalla Vantaalla. Tutkimukseen osallistui 19 työtöntä nuorta, jotka olivat 17 27 - vuotiaita. He opiskelivat puolen vuoden ajan luovaa kirjoittamista mediakasvatuksellisella otteella. Tutkimuksen aineisto koostuu havaintopäiväkirjasta, projektiin osallistuneiden nuorten teksteistä, haastatteluista ja kyselyvastauksista, sekä työpajaohjaajien keskusteluista ja haastatteluista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monilukutaitojen pedagogiikkaa soveltavat opetusmenetelmät, joissa oppijalle tarjotaan aktiivista tekstien tuottajan roolia, tukevat perinteisesti alisuoriutujiksi luokiteltujen nuorten kirjoittamaan oppimista ja mediasuhteita. Työssä kehitetyt menetelmät korostavat esimerkiksi multimodaalisuuden ja kulttuurisen diversiteetin mahdollisuuksia kirjoittamisen opetuksessa. Mediakasvatuksellisen kirjoittamisen opetuksen avulla on mahdollista vahvistaa työttömien nuorten osallisuuden tunteita.
Tutkielma osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun kirjoittamisen opettamisen muutostarpeista. Mediakasvatuksen näkökulmasta kirjoittamisen opetus tulee sitoa paitsi opetussuunnitelman perusteiden monilukutaidon osaamiskokonaisuuden sisältöihin, myös digitalisaation ja yhteiskunnallisen toimijuuden ajankohtaisiin teemoihin ja mahdollisuuksiin.
Tutkielman tavoitteena on kehittää mediakasvatuksellisia luovan kirjoittamisen menetelmiä. Työttömiä nuoria tarkastelemalla työ kohdistaa katseensa monimuotoiseen oppijuuteen. Tutkimus on osa Tampereen yliopiston Nuoret estradille: toimijaksi monilukutaidolla -tutkimushanketta, joka edistää nuorten julkista toimijuutta mediakasvatuksellisissa taidetyöpajoissa eri puolilla Suomea.
Teoreettisesti työ nojaa yhteisölliseen viestintäkäsitykseen ja osallistavaan pedagogiikkaan. Mediakasvatuksellista kirjoittamisen menetelmiä hahmotellaan tutkimuksessa monilukutaidon, kirjoittajaidentiteetin, osallistumisen ja mediasuhteen käsitteiden avulla. Kirjoittamisen opetus nähdään tutkielmassa tapana toteuttaa oppijan omaa tuottamista ja osallistumista korostavaa mediakasvatusta. Media tarjoaa kirjoittamisen opiskelun kontekstissa alustan erilaisten kuvien, äänien ja sanojen aistimiselle, käsittämiselle ja havaitsemiselle.
Työn toiminnallinen osuus toteutettiin luovan kirjoittamisen projektina työttömien nuorten Viestintä- ja vuorovaikutuspajalla Vantaalla. Tutkimukseen osallistui 19 työtöntä nuorta, jotka olivat 17 27 - vuotiaita. He opiskelivat puolen vuoden ajan luovaa kirjoittamista mediakasvatuksellisella otteella. Tutkimuksen aineisto koostuu havaintopäiväkirjasta, projektiin osallistuneiden nuorten teksteistä, haastatteluista ja kyselyvastauksista, sekä työpajaohjaajien keskusteluista ja haastatteluista.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monilukutaitojen pedagogiikkaa soveltavat opetusmenetelmät, joissa oppijalle tarjotaan aktiivista tekstien tuottajan roolia, tukevat perinteisesti alisuoriutujiksi luokiteltujen nuorten kirjoittamaan oppimista ja mediasuhteita. Työssä kehitetyt menetelmät korostavat esimerkiksi multimodaalisuuden ja kulttuurisen diversiteetin mahdollisuuksia kirjoittamisen opetuksessa. Mediakasvatuksellisen kirjoittamisen opetuksen avulla on mahdollista vahvistaa työttömien nuorten osallisuuden tunteita.
Tutkielma osallistuu yhteiskunnalliseen keskusteluun kirjoittamisen opettamisen muutostarpeista. Mediakasvatuksen näkökulmasta kirjoittamisen opetus tulee sitoa paitsi opetussuunnitelman perusteiden monilukutaidon osaamiskokonaisuuden sisältöihin, myös digitalisaation ja yhteiskunnallisen toimijuuden ajankohtaisiin teemoihin ja mahdollisuuksiin.